Hur fort växer Crystal Red-räklingar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

Hur fort växer Crystal Red-räklingar?

Hej

Försökte mig på Crystal Red i somras och köpte fem vackra räkor, men tyvärr så dog de. Det fick mig att tappa sugen, och det är inte förrän idag som jag vågat mig på att köpa hem fem stycken nya.

Den här gången har jag tagit det säkra före det osäkra och helt resolut donerat mina fiskar till min makes akvarium, och har alltså ett _mycket_ väl ingånget akvarium till räkorna. Att det gick åt skogen sist var antagligen (?) på grund av att jag gjorde mig till och satte upp en helt ny räktank till de små liven, men trots att jag väntade två veckor och dessutom använde inkört filtermaterial, så tror jag inte att akvariet hade hunnit stabilisera sig helt + att räkorna då gjort en resa med posten från en privat odlare + att det blev värmebölja precis när de anlände till mig och akvariets temperatur gick upp emot 29-30 grader.

Det här är ju min lilla drömräka. Jag har drömt om att ha den i tre-fyra års tid nu, och jag kommer bli mycket ledsen om dessa räkor dör för mig.

Jag har en väl ingången 200-liters tank (!) åt räkorna denna gången. Sist var akvariet på 27-liter, och blev alltså överhettat snabbare vid sommarens värmebölja på grund av att det var så litet. Nu är det ju fortfarande vinter, så räkorna hinner denna gång stabilisera sig i sin nya miljö ordentligt innan jag måste ta fram kylklamparna. Jag har mätt temperaturen som en galning i flera dagar nu och har den på strax under 25 grader. Dessutom behövde de små liven inte resa så långt denna gång då min närmsta djuraffär fått in jättefina crystal red.

Nu får ni hålla tummarna att det går vägen denna gång!

Och så till min fråga: hur fort växer räkbebisar till att bli något som liknar en "riktig" räka? Jag såg nämligen till min förtjusning att affären lyckats få med en bonusräkling i påsen, bara ca 4-5 mm långt och helt genomskinligt. Sex räkor till priset av fem! Jag hoppas på att den växer upp i mitt akvarium!

Räkorna blev inkoppade för några timmar sedan och vandrar omkring och äter runt stenar och mossa!
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

Jag måste få fråga en sak till. Jag har läst på ordentligt om Crystal Red tillsammans med fiskar, och har förstått att det är i det närmaste en omöjlighet om man vill behålla räklingarna. Därför åkte min platys och tetror in min makes akvarium. Men jag behöll mitt lilla stim med Corydoras Sterbai (5 st) tillsammans med räkorna eftersom jag stött på ett par källor där det påstods att Corydoras inte äter ynglen. Men nu när jag försökte hitta dessa källor på internet igen så hittar jag dem inte, så nu blir jag lite osäker.

Jag ser inte räkynglet i akvariet längre, så jag måste få fråga om Corydoras ändå kan ta yngel? Är det någon som vet med säkerhet hur det förhåller sig?

Kommentar

• Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

Från nykläckt till könsmogen så tar det ungefär 3-4 månader. Ganska kort fördubbling på dom med andra ord

Dvärg/små/mellan-Corydoras ska nog inte vara något fara. Knappast så att dom "jagar" räkor men någon räkling kan nog slinka ner - vilken fisk skulle inte säga nej lixom?

//C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

Kommentar

• Diwa
        • December 2006
        • 300

vad hr du för ph i karet?

rc är enligt min uppfattning extremt känsliga saker

har nu köpt in sammanlagt hundra st i omgångar och går riktigt dåligt
        nu har jag låtit bli vb sen några månader och byter nån liter här och där och fyller på avdunstat och nu har döden avtagit iaf...men några yngel blir det inte

har provat både rc och bc men nej de bara dör
        alla andra räksorter funkar finemang

men med ph 8 och över så har jag iaf insett att det kanske inte är de bästa förutsättningarna för just rc :-D
        110L 54L 54L

Kommentar

• cecilienne
          • February 2007
          • 282

Jag har hört att de är väldigt känsliga Jag har tänkt att om jag inte lyckas så ska jag prova med körsbärsräkor istället, men vi får hoppas att det går vägen. Ph lär ligga runt 7, men jag har en sådan där dum mätstrip som är rätt svår att läsa av. Vad gäller för KH för dessa små dyrgripar?

Kommentar

Arbetssätt...