körsbärs räkor, nybörjare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    körsbärs räkor, nybörjare!

    Har tänkte mig inskaffa mig körsbärs räkor.
    vill gärna veta om dessa små kan leva ihop med ansictrus malar och albino pansar malar, utan att tänka på att dessa malar äter upp räkornas bebisar.

    vilka växter tycker ni man ska ha för räkorna?
    Hur många kan man ha i 200l kar?
  • sting
    • September 2007
    • 481

    #2
    Ancistrusar har jag aldrig sett äta räkor, inte ens skrämmt dem..
    Pansarmalar därimot "I naturen äter de små kräftdjur" eller nått de kan nog äta räkor, men körsbär är värre en kaniner när de kommer igång Så de flesta kommer nog överleva.

    Ska du ha räkor i ett 200l kar så att det ser snyggt ut skulle jag nog ha ca 300-400 st

    Men börja kanske med 30-40 st(Körsbär är ju inte så dyra!) Sen räcker det i pricip att honorna får en kull så har du massor sen

    Min morsas akvarie intresse började inte fören jag släppte i 6 kärsbär i en ca 5l glasburk med massor av vattenpest. Man såg dem ju hela tiden! O gissa var hon är nu? Juste.. Hon är o köper sig en egen "räkvas"

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      men då kan jag har ancistrus med dom då kanske,, men ta bort albino till det lite mindre karet.

      de förökar sig snabbt menar du?
      hur många får de i en kull?

      kan jag börja med 10st? för en affär i den stad jag bor i så tar dom 145 för 5st. jag tycker det är lite för mkt att kasta ut nästan 1000kr för 30st.
      för jag tänkte det att man vet ju inte om de tycker om vattnet m.m. så att man inte riskerar att dom dör och då försvinner 1000kr bara sådär.
      Senast redigerad av elinj; 17 January 2009, 10:59.

      Kommentar

      • sting
        • September 2007
        • 481

        #4
        Japp, körsbär förökar sig snabbt. För snabbt enligt många Jag vet inte riktigt hur många det blir av en kull..Säg att varje kull inehåller 15-30 ägg? och så lite bortfall på det..

        145:- var endå ett rätt bra pris för att vara en affär, Men du kan inte tänka dig att köpa av en privatperson över nätet? Då skulle det blir mkt billigare, även om du inkluderar frakt osv.

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          Ursprungligen postat av sting
          Japp, körsbär förökar sig snabbt. För snabbt enligt många Jag vet inte riktigt hur många det blir av en kull..Säg att varje kull inehåller 15-30 ägg? och så lite bortfall på det..

          145:- var endå ett rätt bra pris för att vara en affär, Men du kan inte tänka dig att köpa av en privatperson över nätet? Då skulle det blir mkt billigare, även om du inkluderar frakt osv.

          jo jag kan tänkte mig att skaffa mig det över nätet, men jag vill gärna börja ha dom redan början av nästa vecka, kanske mån, tisd.

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Det är egentligen ingen dum idé att börja med några få först för att se att dom klarar sig. Körsbärsräkor hör till dom tåligaste, men räkor är lite känsliga. Att köpa 30 st och sen dör alla är trist. Bättre att börja med fem och se vad som händer. Men du kommer att ha problem att se dom i ett så stort akvarium, även om dom skulle vara 30 st.
            Unga körsbärsräkor är rätt färglösa, men när honorna blir lite äldre får dom snyggare färg och blir bara snyggare och snyggare.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • sting
              • September 2007
              • 481

              #7
              Ursprungligen postat av Sonja
              Det är egentligen ingen dum idé att börja med några få först för att se att dom klarar sig. Körsbärsräkor hör till dom tåligaste, men räkor är lite känsliga. Att köpa 30 st och sen dör alla är trist. Bättre att börja med fem och se vad som händer. Men du kommer att ha problem att se dom i ett så stort akvarium, även om dom skulle vara 30 st.
              Unga körsbärsräkor är rätt färglösa, men när honorna blir lite äldre får dom snyggare färg och blir bara snyggare och snyggare.

              Men hur mkt av det är skrock när det gäller körsbär? Har aldrig haft problem med mina.

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                Igår pratade jag med en på nätet som hade körsbärs räkor, o imorgon ska jag få hem mina första körsbärs räkor. jag beställde 20 st för 100kr. det tycker jag är ett jätte bra pris. slapp att betala 5 st för 145 kr. Det ska bli intressant att se hur det kommer fungera.

                Men visst kan jag ha till och börja med, 5 st corall platy 1 yngel, 7 guppi tillsammans med dom i början, tänkte det kan bli tomt om man tar bort dom nu när det inte så himla många räkor?

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Ursprungligen postat av sting
                  Men hur mkt av det är skrock när det gäller körsbär? Har aldrig haft problem med mina.
                  Ja bara för att just du aldrig haft problem är det inte skrock att andra har det
                  Men körsbär hör till de tåligare bland räkor, det gör dom.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Ursprungligen postat av elinj
                    Igår pratade jag med en på nätet som hade körsbärs räkor, o imorgon ska jag få hem mina första körsbärs räkor. jag beställde 20 st för 100kr. det tycker jag är ett jätte bra pris. slapp att betala 5 st för 145 kr. Det ska bli intressant att se hur det kommer fungera.

                    Men visst kan jag ha till och börja med, 5 st corall platy 1 yngel, 7 guppi tillsammans med dom i början, tänkte det kan bli tomt om man tar bort dom nu när det inte så himla många räkor?
                    Det ska bli kul att se hur det går för dig. Räkor är roliga och intressanta. Håll koll på guppyna och platyna, dom tar säkert en del nykläckta räkyngel men brukar inte klara av de vuxna. Däremot kan de göra att räkorna blir mer skygga om de är på och trakasserar dom hela tiden. Koppa in räkorna långsamt och noga, och gör det gärna när det är släckt i akvariet så de hinner anpassa sig lite innan fiskarna får syn på dem.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Det ska bli kul att se hur det går för dig. Räkor är roliga och intressanta. Håll koll på guppyna och platyna, dom tar säkert en del nykläckta räkyngel men brukar inte klara av de vuxna. Däremot kan de göra att räkorna blir mer skygga om de är på och trakasserar dom hela tiden. Koppa in räkorna långsamt och noga, och gör det gärna när det är släckt i akvariet så de hinner anpassa sig lite innan fiskarna får syn på dem.
                      tack för tipset.

                      Kommentar

                      • sting
                        • September 2007
                        • 481

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Ja bara för att just du aldrig haft problem är det inte skrock att andra har det
                        Men körsbär hör till de tåligare bland räkor, det gör dom.
                        Kan va så
                        Men är det verkligen så många som verkligen har haft problem med dem? Jag menar, nått seriösare fel måste man verkligen göra... Mina har gjorde det mesta Badat i toaletten osv.....

                        Kommentar

                        • Wilda
                          • August 2007
                          • 342

                          #13
                          Mina körsbär har också var mkt tåliga...
                          När jag fick nitrit i karet så dog nästan alla mina crystalräkor
                          men inga körsbär dog, och nu är dem de tredubbla i karet.
                          De har överlevt 3 ggr flytt, de släppte inte ens rommen
                          Mvh Wilda
                          190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                          85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                          54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                          35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...