Som rubriken beskriver är jag intresserad av att skaffa krabba, och har sök info såväl här som i akvariebutik. Fått en del saker utredda, men jag vill ändå rådgöra med de som faktiskt har krabbor. Har goda erfarenheter av andra forum och tänkte testa mina vingar även här.
Mina förutsättningar
200 liters sällskapsakvarium (inköpt begagnat, några fiskar följde med på köpet), innerpump, täckt.
4 Blå Gurami
3 Kampfiskhonor
2 Pleco (snowball och clown)
1 Mal av okänt ursprung.
Ett antal siamesiska algätare
Ett rejält stim neontetror
Har ganska gott om växter och kör med PMDD och EC. Har en del rötter som jag byggt gömställen med och en stor rot som fungerar som en fond, samt även för att bygga lite nivåskillnader i akvariet (har även en sten till detta syfte). 2-5 mm grus.
Mina frågor är som följer:
* Kan man ha krabbor i sällskapsakvarier? En del skall tydligen vara tämligen agressiva.
* Om det går, vad kräver de (grus, gömställen, vattenkvalité)?
* Vad behövs för att de ska må bra och leva länge?
* Med mina förutsättnignar ovan, vad kan det vara lämpligt att ha för krabba då? Har förstått att det finns lite olika arter.
* Har de någon mer funktion för akvariet än att vara fina att titta på? Har sett att en del skrivit att de städar, andra skriver motsatsen.
* Bökar de runt mycket eller håller de sig till ett revir?
Nu har jag säkert missat något, men jag blev tydligen urloggad första gången jag skrev detta inlägg, så jag fick skriva om allt igen. :/ Har ni annat som ni tycker är värt att ta upp är det givetvis varmt välkommet.
Mina förutsättningar
200 liters sällskapsakvarium (inköpt begagnat, några fiskar följde med på köpet), innerpump, täckt.
4 Blå Gurami
3 Kampfiskhonor
2 Pleco (snowball och clown)
1 Mal av okänt ursprung.
Ett antal siamesiska algätare
Ett rejält stim neontetror
Har ganska gott om växter och kör med PMDD och EC. Har en del rötter som jag byggt gömställen med och en stor rot som fungerar som en fond, samt även för att bygga lite nivåskillnader i akvariet (har även en sten till detta syfte). 2-5 mm grus.
Mina frågor är som följer:
* Kan man ha krabbor i sällskapsakvarier? En del skall tydligen vara tämligen agressiva.
* Om det går, vad kräver de (grus, gömställen, vattenkvalité)?
* Vad behövs för att de ska må bra och leva länge?
* Med mina förutsättnignar ovan, vad kan det vara lämpligt att ha för krabba då? Har förstått att det finns lite olika arter.
* Har de någon mer funktion för akvariet än att vara fina att titta på? Har sett att en del skrivit att de städar, andra skriver motsatsen.
* Bökar de runt mycket eller håller de sig till ett revir?
Nu har jag säkert missat något, men jag blev tydligen urloggad första gången jag skrev detta inlägg, så jag fick skriva om allt igen. :/ Har ni annat som ni tycker är värt att ta upp är det givetvis varmt välkommet.
Kommentar