Vitt grus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rolle85
    • January 2009
    • 124

Vitt grus?

Hej
    Jag startade ett akvarie i veckan och köpte en slags grus som ser ut som rund små kalksten på 0,5cm i diameter. När jag låtit de stå i 2 dagar var de helt dimmigt i akvariet?! Jag fick då tömma hela karet på detta vatten för att hälla i nytt och de ser ut att bli lite dimmigt de med. Hur gör ni andra?!
    15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
    54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
    35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

Det är helt normalt att det är dimmigt första veckan.

Men jag antar att du tvättade grusen innan du la i den? Annars kan det ju vara dimmigt i en månad.
    Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Rolle85
      • January 2009
      • 124

Hej

Ja jag tänkte att något sådant kanske skulle ske så jag spolade igenom hela sanden och silade den. Menar du att dammet lägger sig till botten eller att de sugs in i pumpen?

Kommentar

• JojjeN
        • June 2008
        • 3567

Du måste tvätta grusen i en hink tills vattnet i hinken är glasklart.

Men antar att dammet lägger sig ner, vet inte riktigt. Men försvinner gör det iaf.
        Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Rolle85
          • January 2009
          • 124

jag funderar på att tömma en hink vatten från akvariet varje dag och ersätta med nytt? Alternativt ta ut fiskarna igen och ut med sanden för "avancerad" tvätt.
          Senast redigerad av Rolle85; 15 January 2009, 09:59.

Kommentar

• Mats Bryzell
            • February 2007
            • 18959

Ursprungligen postat av Rolle85
            jag funderar på att tömma en hink vatten från akvariet varje dag och ersätta med nytt? Alternativt ta ut fiskarna igen och ut med sanden för "avancerad" tvätt.

Jag tycker du skall låta karet gå utan att röja i det. Dimmigheten kommer att gå bort - det lägger sig och sugs upp av pumpen.
            Du skulle sett mitt 960-litare, där jag troligtvis har samma typ av sand som du har - kalkhaltig vit sand. Det var dimmigt i en vecka ungefär men blev kristallklart sedan. Inga problem, låt det bara vara!

Kommentar

• Rolle85
              • January 2009
              • 124

Ursprungligen postat av MaxB
              Jag tycker du skall låta karet gå utan att röja i det. Dimmigheten kommer att gå bort - det lägger sig och sugs upp av pumpen.
              Du skulle sett mitt 960-litare, där jag troligtvis har samma typ av sand som du har - kalkhaltig vit sand. Det var dimmigt i en vecka ungefär men blev kristallklart sedan. Inga problem, låt det bara vara!
              låter fint det, jag lyder ditt råd och avvaktar

Kommentar

• Mats Bryzell
                • February 2007
                • 18959

låter fint det, jag lyder ditt råd och avvaktar
                Good idea! Grejen med det här vita gruset (jag antar att vi har samma typ) är att du kan tvätta det i evigheter och det dammar alltid lite ändå - sedan skall ju det "goda kalkhaltiga dammet", som senare inte syns, finnas i karet, inte tvättas bort! (Jag har mitt sådant grus i ett Tanganyika-kar)
                Sedan är det ju väldigt synd att röja i karet när man startat upp det - nu skall det bara få vara i fred och sätta sig - inom några dagar är det kristallklart, beliv jo me!

Kommentar

• Rolle85
                  • January 2009
                  • 124

Good idea! Grejen med det här vita gruset (jag antar att vi har samma typ) är att du kan tvätta det i evigheter och det dammar alltid lite ändå - sedan skall ju det "goda kalkhaltiga dammet", som senare inte syns, finnas i karet, inte tvättas bort! (Jag har mitt sådant grus i ett Tanganyika-kar)
                  Sedan är det ju väldigt synd att röja i karet när man startat upp det - nu skall det bara få vara i fred och sätta sig - inom några dagar är det kristallklart, beliv jo me!
                  Ja jag var inte säker på om de är någon slags krossat och rundat kalksten men ska ta ett kort på de när jag kommer hem o lägga in här...för ja tänkte ha lite sniglar o läste att de behöver äta kalk för att må bra, därav min tanke att de skulle vara ett underlag som både var snyggt och bra för djurens hälsa.

Kommentar

• Mats Bryzell
                    • February 2007
                    • 18959

Ja jag var inte säker på om de är någon slags krossat och rundat kalksten men ska ta ett kort på de när jag kommer hem o lägga in här...för ja tänkte ha lite sniglar o läste att de behöver äta kalk för att må bra, därav min tanke att de skulle vara ett underlag som både var snyggt och bra för djurens hälsa.
                    Ja, det kan nog vara fint för sniglarna! Vad skall du ha mer i karet, om något annat?
                    Jag valde detta grus till mitt T-kar för att det är små korn, för fiskarna att gräva i, och dessutom kalkhaltigt - för att de ciklider jag har i just detta kar behöver sådana vattenvärden.

Kommentar

• Rolle85
                      • January 2009
                      • 124

Jag är helt ny på de här med akvarium men ja köpte pansarmalar, ablinos och prickiga, sen en liten art av mal som blir ca 10cm som vuxen (ska skriva ner deras latinska namn när jag är tillbaka på hornbach o köper javamossa). Sen köpte jag också 4st...hmm ja har glömt namnen på dem men de va lite runda och illröda...ska kolla upp lite namn.

Jag har ett 20 liters kar med 13st körsbär också där endel nu går med ägg, där har jag ett grus som ser ut som de man häller på vägarna för att inte halka...där i är det kristallklart och de verkar trivas perfekt.

Kommentar

• Mats Bryzell
                        • February 2007
                        • 18959

Jag är helt ny på de här med akvarium men ja köpte pansarmalar, ablinos och prickiga, sen en liten art av mal som blir ca 10cm som vuxen (ska skriva ner deras latinska namn när jag är tillbaka på hornbach o köper javamossa). Sen köpte jag också 4st...hmm ja har glömt namnen på dem men de va lite runda och illröda...ska kolla upp lite namn.

Jag har ett 20 liters kar med 13st körsbär också där endel nu går med ägg, där har jag ett grus som ser ut som de man häller på vägarna för att inte halka...där i är det kristallklart och de verkar trivas perfekt.
                        OK, Corydoras-varianter - pansarmalar, och så misstänker jag att den andra malen kan vara någon Ancistrus. Dessa föredrar väl optimalt ett något surare vatten än vad som kan bli fallet i ditt kar med kalksanden - men det brukar funka bra ändå. Du skulle kunna addera en eller flera rötter som drar ner ph:t i karet där malarna går.
                        I räk-karet är det bara att köra på som du gjort!

Edit; jag var inne på artbeskrivningarna - för skojs skull och både corydoras och ancistrus trivs i ph 6-7,5 ungefär, så kör du bara på i ditt kar så blir det bra! Några rötter kan dock vara käckt - och snyggt!
                        Om du känner att att du vill ha lite exaktare koll så kan du köpa ett dropptest i zooaffären och kolla värdena i dina kar.
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 January 2009, 11:59.

Kommentar

• Rolle85
                          • January 2009
                          • 124

OK, Corydoras-varianter - pansarmalar, och så misstänker jag att den andra malen kan vara någon Ancistrus. Dessa föredrar väl optimalt ett något surare vatten än vad som kan bli fallet i ditt kar med kalksanden - men det brukar funka bra ändå. Du skulle kunna addera en eller flera rötter som drar ner ph:t i karet där malarna går.
                          I räk-karet är det bara att köra på som du gjort!

Edit; jag var inne på artbeskrivningarna - för skojs skull och både corydoras och ancistrus trivs i ph 6-7,5 ungefär, så kör du bara på i ditt kar så blir det bra! Några rötter kan dock vara käckt - och snyggt!
                          Om du känner att att du vill ha lite exaktare koll så kan du köpa ett dropptest i zooaffären och kolla värdena i dina kar.
                          Hej

Jasså är de så, vi har sådana här små papper man stoppar i vatten för att bestämma PH hemma, ska kolla detta.
                          Men vad är de för rot du menar, bild?

Kommentar

• Mats Bryzell
                            • February 2007
                            • 18959

Hej

Jasså är de så, vi har sådana här små papper man stoppar i vatten för att bestämma PH hemma, ska kolla detta.
                            Men vad är de för rot du menar, bild?

I zoohandeln finns en del lite olika rötter att använda i akvariet; Mangrove, mopani o.s.v. dessa gör att vattnet får en lägre ph-halt och gör också att vattnet får en lite röd-brun ton - kristallklart men en aning te-färgat. En del tycker detta är fult, men för egen del tycker jag det är vrålsnyggt.

Jag har en tråd här där du kan se massor av bilder på lite rot-arrangemang; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=122269

Här är också (en ganska lång) tråd, där jag visar mitt 960-Tanganyikaprojekt - med den vita sanden;

Kommentar

• Rolle85
                              • January 2009
                              • 124

I zoohandeln finns en del lite olika rötter att använda i akvariet; Mangrove, mopani o.s.v. dessa gör att vattnet får en lägre ph-halt och gör också att vattnet får en lite röd-brun ton - kristallklart men en aning te-färgat. En del tycker detta är fult, men för egen del tycker jag det är vrålsnyggt.

Jag har en tråd här där du kan se massor av bilder på lite rot-arrangemang; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=122269

Här är också (en ganska lång) tråd, där jag visar mitt 960-Tanganyikaprojekt - med den vita sanden;
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834
                              Ah jag tyckte nog ditt akvarie med växterna var finare men gruset i det stora liknar de jag har mkt riktigt. Ska bli intressant o komma hem idag o se hur de ser ut idag.

Kommentar

Arbetssätt...