Vattensköldpaddor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Vattensköldpaddor.

    Hej!

    Har fått 2st Vattensköldpaddor på halsen som jag tänkt försöka hitta ett bra hem åt.

    Men tills dess sker är det någon som kan berätta lite om vilka vattenvärden osv dom vill ha?

    Har tittat runt på en del sidor, men hittar ingen direkt konkret information.

    Båda är honor, den ena är 14 år gammal Rödörad, den andra är 13 år gammal Gulbukad...


    kom gärna med lite info tips om allmän skötsel, gärna PH,kosttillskott m.m

    Dom ser lite vanvårdade ut nu.


    Mvh

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #2
    Letade info efter sånt när jag skaffade mina, frågade reptilkunniga veterinärer, kollade böcker mm. Vattenvärden ska inte spela någon roll, vad man har i kranen funkar bra. Temperatur finns det lite olika uppgifter om, det senaste jag hörde, som jag tycker verkar vettigt, är att vattnet kan vara svalt, så kan de reglera kroppstemperaturen bättre själva genom att växla mellan varm solplats och kallare vatten. Så jag har tagit bort min doppvärmare nu, funkar bra. Man behöver rejält filter!

    Landdel där sköldpaddan kan gå upp och "sola" är jätteviktigt. Den ska hålla 35-40 grader, det funkar med en vanlig lampa strax ovanför. Den ska vara helt ovanför vatten så paddan kan torka på undersidan också. Dessutom behövs uv-ljus. Det finns kombinerade värmelampor/uv-lampor, men det vanligaste är nog lysrör för uv:t, repti-glo 5.0 tex. Inget täckglas mellan lysrör och sköldpadda, det filtrerar bort uv-strålningen! Vuxna honsköldpaddor behöver en grävbar landdel där de kan lägga ägg. Många paddor äter sten, så bottenmaterial som antingen är tillräckligt litet för att komma ut i andra änden, eller för stort för att komma in rekommenderas. Jag hade engelsk sjösten i normalstorlek först och blev helt förskräckt över att se henne glufsa i sig dem ibland. Men ut kom de i alla fall. Bytte till större stenar, men det klonkade så mycket och gick inte att gräva i, så nu har jag eng. sjösten igen, men bara 1-3 mm stor.

    Vuxna sköldpaddor brukar man rekommendera att mata var 3e dag. De äter både vegetabilier och animalier, men hur stor andel av dieten som ska vara vad varierar mellan olika arter. Variation är bra! Min, som är övervägande karnivor, får bl a Sera raffy P och Nutrafin Max (vattensköldpaddspellets), Sera raffy I (torkade gammarus,fiskar och myrägg på burk), räkor (hela med skal), mussla, fisk, physa- och kanelbullesnäckor, vattenväxter (tex grodblad, andmat, polysperma, javaormbunkar) grönsaker (t ex broccoli, ärtor, brysselkål, sallad) och andra växter vid säsong (t ex groblad, maskrosblad). Man kan även göra "Bygerts räkmix" till dem, recept finns på internet.

    Ett bra fodertillskott är Nutrobal, som dock kan vara lite knepigt att hitta. Sepiaskal av samma sort som man ger till fåglar kan man ge som kalktillskott.

    Här är lite sköldpaddssidor:
    http://www.skoldpaddormedmera.se/ div info sammanställt (tror det är Mimmi här på Zoopet som har denna)
    http://web.telia.com/~u85827603/terrariet.htm tips om terrariet
    Sköldpaddsforum - bra forum
    Austins turtlepage - en massa sköldpaddsinfo
    Senast redigerad av Salta Katten; 11 January 2009, 16:38. Anledning: Testade bara att göra såna där snygga länkar...

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Tackar ödmjukast för svar...

      Hoppas som sagt att jag hittar någon som kan ta hand om dessa väldigt snart..men dom ska få det bra hos mig så länge..

      Gamla sköldpaddor ska ha 90% vegetabilisk kost läste jag...kan det ligga nåt i det?

      Tänkte köpa såna där kalkstenar som dom kan tugga på och sen ska jag slänga ner 1 påse med blästersant som dom kan gräva i.

      Dom ser ut att må typ 100% bättre sen jag bestämde mig för att ta hand om dom och leta på någon som vill hålla dessa djur...Dom har badats och borstats
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Dom du har går till mer vegetabilisk kost allteftersom dom växer. Räkbitar mm slinker såklart ner ändå. Finns pellets som funkar oxå. Kan tänka mig att koipellets inte vore helt fel faktiskt
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          Ursprungligen postat av Markus1984
          Tackar ödmjukast för svar...

          Hoppas som sagt att jag hittar någon som kan ta hand om dessa väldigt snart..men dom ska få det bra hos mig så länge..

          Gamla sköldpaddor ska ha 90% vegetabilisk kost läste jag...kan det ligga nåt i det?

          Tänkte köpa såna där kalkstenar som dom kan tugga på och sen ska jag slänga ner 1 påse med blästersant som dom kan gräva i.

          Dom ser ut att må typ 100% bättre sen jag bestämde mig för att ta hand om dom och leta på någon som vill hålla dessa djur...Dom har badats och borstats
          Låter bra! De gör stor skillnad när man skrubbat av dem lite alger...

          Ang. maten, jag har ingen egen erfarenhet av de sorterna du har, men det verkar onekligen stämma rätt bra om man kollar här http://www.skoldpaddormedmera.se/fodavskpallm.html, här http://www.austinsturtlepage.com/Car...ear_slider.htm, http://www.austinsturtlepage.com/Car...ellowbelly.htm och i appendix 2 här finns en sammanfattning av forskning om "sliders" http://www.austinsturtlepage.com/Articles/menu.htm.
          Verkar som det naturliga för dem är att äta nästan bara vegetabilier, men att glufsa i sig animaliskt när det väl finns. Finns risk att de får för mycket protein om de får så mycket de vill ha...

          Hoppas du hittar någon som vill ha dem, tråkigt att många bara vill ha sina sköldpaddor när de är små och gulliga. Det är trevliga djur, även om det kan vara lite bökigt att fixa allt runt omkring. Eller, inte särskilt bökigt egentligen, det är väl mest det att många som skaffar dem inte riktigt inser hur stora och gamla de blir.
          Senast redigerad av Salta Katten; 10 January 2009, 18:08.

          Kommentar

          Arbetssätt...