Äppelsnäckor med sprickor i skalet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    Äppelsnäckor med sprickor i skalet

    Jag har märkt att några av snäckorna som växer i stora karet får som en reva i skalet som inte riktigt växer i samma takt som resten av skalet, det blir fult och ser ut som en spricka fast skalet sitter ihop.
    Är det tecken på att något är fel? Näringsbrist?
    De äter idag zuccini, gurka, broccoli och rester från fiskarna.

    Och så märker jag att de jag har i mitt 115 L växer så de knakar, växer om de andra i storlek och har blivit ordentligt stora! Slutar de växa vid något speciell ålder eller växer de hela livet? Jag antar att storleksskillnaden har att göra med hur mkt mat de får.
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Det är en skada som aldrig läker, oftast kommer sådana snäckor gå under på några månaders sikt.

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Om du har för lite kalk i ditt vatten så får de ofta frätskador i sitt skal.
      jag löste mitt genom att tillföra krossade snäckskal och faxesand?! (kalkhaltig sand iaf)
      / dtoppen /

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Ursprungligen postat av endymion
        Det är en skada som aldrig läker, oftast kommer sådana snäckor gå under på några månaders sikt.

        Ok, fast randen är över centimetern lång och de är still going strong, hoppas att de inte stupar ikväll bara för att jag skrev det

        Jag har gott om kalk i, kör med engelsk sjösten samt en stor kalksten i bägge mina kar. De växer mkt fortare i det mindre karet dock.

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          Här står en del om skalskador: http://www.applesnail.net/content/va...il_disease.php
          Är det sånt som första bilden din har?

          Kommentar

          Arbetssätt...