Tigerräkor (plus en fråga om pH)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Tigerräkor (plus en fråga om pH)

    Ni som har tigerräkor, förökar de sig? Nu syftar jag inte på de "nya" dyra sakerna med röda ögon och blåa ränder och allt vad det är, utan vanliga tigerräkor. Har nämligen funderat på att skaffa sådana, men undrar hur lätt det är då jag aldrig någonsin har sett en annons på sådana eller hittat dem i en djuraffär.

    Sen har jag en pH-fråga.
    Jag försöker ju se till att ha högt pH-värde i mina kar för snäckornas skull, tror det ligger på 7,5 men har i ärlighetens namn inte kollat på ett tag. Och kollar man på caridina-arterna så är 7,5 det högsta pH-värdet de tål. Men har för mig att jag läst någonstans här i forumet att de trivs bättre i lägre pH (under 7). Vet inte om jag ens ska försöka mig på någon caridina-art då jag tvekar och funderar på om de skulle trivas så bra i mina kar, men jag vill ju ha något mer än körsbär och white pearl. Så säg vad jag ska göra, så jag slipper tvingas tänka ut det själv!
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Gröna räkor eller någon annan babaulti variant skulle säkert fungera fint hos dej.

    Tigrar skulle kanske klara ditt vatten, problemet med dom brukar vara att de är ganska känsliga för omställningar och man får ofta ganska många dödsfall även med vanliga Tigrar, när de är nyinköpta.

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Gröna räkor har jag haft. Och något som djuraffären kallade regnbågsräkor, tror det var någon babaulti-räka. De verkade inte trivas alls hos mig.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Hade förresten tidigare red crystal-räkor som verkade trivas, dock så överlevde aldrig deras ungar. Pratade med någon som hade någon hobbyverksamhet om detta, han hade också problem med crystal-räkor men hade en annan räka som funkade mycket bättre, tyckte den liknade humleräka men är inte säker då jag bara sett sådana på bild. Om man vill ha en caridina-art, vilken är den tåligaste?
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Ändrar, det var visst helt ointressant att jag svarade.
          Senast redigerad av Sonja; 05 January 2009, 15:16.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          Arbetssätt...