Är min sand giftig? Massdöd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • j@nne
    • September 2008
    • 71

    #31
    stämmer bra, dom odlas ovan vatten på många ställen
    There be shrimp!
    www.shrimpzone.com

    Kommentar

    • AnnaErika
      • December 2008
      • 56

      #32
      Jaha, nu gör jag ett nytt försök då.

      Sedan jag tog bort allt tramsigt eventuellt farligt ur karet har jag gjort två ganska stora vattenbyten för att få bort så mycket dåligheter som möjligt.
      Idag kom min beställning på tio körsbärsräkor. De bor för tillfället i en skål med några liter vatten (lite från stora akvariet, lite från kranen) och mossa. En räka har redan dött Är jag förvånad? Nej. Nåja, det finns ju nio stycken kvar.

      Två håller just nu på att koppas in i det riktiga räkakvariet. Om de klarar sig i det vågar jag stoppa i resten.
      Jag ska bara försöka hålla dem vid liv i plastskålen så länge
      250 liter sällskap
      20 liter räkor
      70 liter bågfenciklider

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #33
        Alltså räkor kan vara extremt känsliga för ex kopparfällning i vattnet, jag skulle prova med ett vattenberedningsmedel typ aquatan, gör en test med halva gruppen i nuvarande skål och andra halvan i en skål med vattenberedningsmedel enl anvisning.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Rolle85
          • January 2009
          • 124

          #34
          Ursprungligen postat av AnnaErika
          Jaha, nu gör jag ett nytt försök då.

          Sedan jag tog bort allt tramsigt eventuellt farligt ur karet har jag gjort två ganska stora vattenbyten för att få bort så mycket dåligheter som möjligt.
          Idag kom min beställning på tio körsbärsräkor. De bor för tillfället i en skål med några liter vatten (lite från stora akvariet, lite från kranen) och mossa. En räka har redan dött Är jag förvånad? Nej. Nåja, det finns ju nio stycken kvar.

          Två håller just nu på att koppas in i det riktiga räkakvariet. Om de klarar sig i det vågar jag stoppa i resten.
          Jag ska bara försöka hålla dem vid liv i plastskålen så länge
          låter rent ut sagt otroligt men de kan ju helt enkelt vara vattnet i kranen som de är fel på. Vissa zooaffärer gör vatten tester för ett par kronor, kanske vore något?
          15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
          54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
          35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

          Kommentar

          • AnnaErika
            • December 2008
            • 56

            #35
            Kan bara meddela att räkorna fortfarande lever! Prisa gud!

            Det verkar alltså som att det var fejk-korallen som var boven i dramat, i alla fall sedan jag tog bort den svarta sanden. Nu hoppas jag bara att de kommer att fortsätta trivas och förhoppningsvis föröka sig.

            Jag har lärt mig en läxa i och med detta, och det är att endast ha naturlig inredning hos räkor.
            250 liter sällskap
            20 liter räkor
            70 liter bågfenciklider

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Gôtt mos!
              Hoppas att det fortsätter på den väl inslagna vägen....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • AnnaErika
                • December 2008
                • 56

                #37
                Usch, jag skulle egentligen vilja byta namn på den här tråden nu då det inte är massdöd längre.

                Allt går så bra nu och jag blev jätteglad när jag såg den här krabaten:


                Är hon inte förtjusande? Proppfull med ägg är hon. Att hon inte tappar dem, det är fascinerande att titta på när hon tungt simmar runt med lasten.
                Tja, det är väl inget speciellt för alla som får så många körsbärsräklingar att de inte vet vad de ska göra av alla, men det här blir min första kull och efter alla missöden som varit känns det jättekul!
                250 liter sällskap
                20 liter räkor
                70 liter bågfenciklider

                Kommentar

                • FishInTank
                  • February 2009
                  • 165

                  #38
                  stenen du har till höger är problemet skulle jag tro! hade en exakt likadan i mitt kar för något år sen, dödade känsliga fiskar på rutin!

                  det finns någon slags metall i den, för när jag plockade upp min o kollade på den så fanns det något på den som precis såg ut som rost. troligen någon slags metall! skulle nog satsa mina pengar på att det kan vara den som dödar dina små räkor !

                  släng ut den och testa igen och se ifall det blir bättre

                  Lycka till med dom små liven (:

                  MVH Stoffe
                  455 L Växter

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #39
                    Nej byt inga namn på tråden. Det är väldigt nyttigt att kunna hitta sådana här trådar för kommande räkintresserade som fått problem.
                    Så skönt att det verkar löst sig för dig och dina räkor.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • AnnaErika
                      • December 2008
                      • 56

                      #40
                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Nej byt inga namn på tråden. Det är väldigt nyttigt att kunna hitta sådana här trådar för kommande räkintresserade som fått problem.
                      Så skönt att det verkar löst sig för dig och dina räkor.
                      Jovisst, "problemet" är väl att folk tror det är en ny tråd och vill vara snälla och hjälpa fast det varit bra ganska länge nu

                      Idag har jag bytt ut den knubbiga roten mot en mer långsmal (tog den från ett av fiskakvarierna så det var en del mumsmums på den tyckte räkorna) samt rensat bort en del växtlighet.
                      Så här ser det ut idag:



                      Det blir alltid mycket fulare på bild än i verkligheten!
                      250 liter sällskap
                      20 liter räkor
                      70 liter bågfenciklider

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #41
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Gjorde själv den missen och kokade en ful jävla sjöhäst med bifogad "No fishing" skylt made in pling plong som följde med grabbens lilla 40 liters, 25 st kardinaler strök med på en kafferast..
                        Hur snabbt märker man om det kommer gifter ur grejen har en krabba där det står no krabbing som är kokad och har varit i ca 1 månad i ett 310 liters kar, behöver jag oroa mig
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • DAHLBERG
                          • September 2008
                          • 1598

                          #42
                          Ursprungligen postat av solis
                          Hur snabbt märker man om det kommer gifter ur grejen har en krabba där det står no krabbing som är kokad och har varit i ca 1 månad i ett 310 liters kar, behöver jag oroa mig
                          Det gäller bara fula jävla sjöhästar med bifogad "No fishing" skylt made in pling plong :P

                          Nämen ta det bara lugnt, vänta och se eller ta upp skiten. Jag skulle valt det sistnämnda... Gillar inte leksaker i akvariet :P
                          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                          540 liter kulfisk - T. lineatus
                          120 liter salt - Koraller och fisk

                          Kommentar

                          • AnnaErika
                            • December 2008
                            • 56

                            #43
                            Om den varit i så länge som en månad och inget hänt är det kanske ingen fara? Själv är jag väldigt nojig och vågar inte ha något annat än gamla växter och rötter hos mina räkor på grund av de problem som jag haft.
                            250 liter sällskap
                            20 liter räkor
                            70 liter bågfenciklider

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #44
                              Prova att slicka på den, får du staniolsmak i munnen och vaknar på natten med hög feber och kraftiga konvulsioner så vet du att den knappast hör hemma i akvariet.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                #45
                                Jag ska prova att slicka på den
                                Jag tog upp den så länge, mina barn vill ju vara delaktiga i akvariumet så där kommer i lite leksaker, hellre det än att dom tycker det är tråkigt när jag håller på med karen
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...