Är min sand giftig? Massdöd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaErika
    • December 2008
    • 56

    #16
    Nej jag har inga vattentester, men jag antar att det är det enda vettiga att ordna för att få bukt med detta. Temperaturen ligger just nu på 23,7 grader utan doppvärmare.

    Jag har svårt att tro att det är nitrit eller något...? Men jag är ingen expert så jag vet inte. Pump har jag ingen, men belastningen på karet är ytterst liten med bara två amanoräkor. Jag byter som sagt vatten ett par gånger i veckan och ibland tar jag också lite vatten från mitt andra akvarium som är friskt. Detta var dock ett litet tag sedan jag gjorde. Har mest tagit fräscht vatten de senaste gångerna.

    Det här var mycket svårare än jag trodde. Jag hade inbillat mig att jag bara kunde smälla upp akvariet och sen skulle allt gå som på räls.
    250 liter sällskap
    20 liter räkor
    70 liter bågfenciklider

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Om vi väljer att använda oss av uteslutnings metoden så vad var det senaste som du placerade i ditt akvarium i inredningsväg(rötter, stenar, konstiga dödskallar osv)?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #18
        finns även en liknande jäkligt snygg sand som 'kommer från' Akvastabil.

        125kr för 9kg här i västerås.

        funkar fin fint med räkor.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Rolle85
          • January 2009
          • 124

          #19
          Kan du inte testa att lägga nån räka i en plastburk bara då för att se om det är vattnet de dör av för att därefter tillsätta delar av av inredningen i burken en efter en för att avgöra vad som tar kål på dem?
          Jag startade ett litet kar på ca 25 liter med enbart körsbärsräkor i för ca 1 månads sedan och de äter och trivs som bara den och endel går nu med rom också så jag tycker de verkar väldigt lätta att ha att göra med? Se bild:
          Senast redigerad av Rolle85; 14 January 2009, 07:04.
          15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
          54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
          35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Ursprungligen postat av AnnaErika
            Vad gör jag för fel?

            Två amanoräkor har levt fint i flera veckor nu. Växterna frodas och det gör "ohyresnäckorna" också trots att jag i princip inte matar i akvariet. De tycks hitta tillräckligt med näring ändå.

            I mitt förra inlägg nämnde jag att jag köpt en zebrasnigel. Den dog dagen därpå och det var ju tråkigt, men jag tycker att snäckor rent generellt verkar vara svåra att hålla vid liv så jag tog det inte allför hårt.

            I förrgår kände jag att det var dags för lite nytt liv i karet, så jag köpte tre st crystal red. De två andra räkorna verkar ju må så bra. Igår plockade jag upp en död crystal och idag de två andra

            Varför kan bara amanoräkor bo i mitt kar?
            Jag vet tyvärr inga vattenvärden, men jag byter några liter vatten ett par gånger i veckan, och som sagt trivs växter och ohyresnäckor bra.

            Det här är inte alls nåt kul längre så snart börjar jag kanske fundera på att bara göda upp växter i det karet.

            Jag bifogar en bild på hur det ser ut nu. Lite igenvuxet är det, men det borde väl inte orsaka död? Någon som ser nån uppenbar giftig sak eller så?

            http://img137.imageshack.us/img137/1814/80492185fc7.jpg
            Att snigeln dog är inte så konstigt, får den inte alger så svälter den till sist ihjäl och du vet inte hur välmatad den var när du fick hem den.
            Att de sista räkorna dog är heller inte så konstigt då de är ganska känsliga i början och vill ha ett väl ingånget kar utan några spår av metaller i karet. Där kommer vi in på stenarna du har, vet du vad det är för sorter samt att de inte innehåller något koppar?
            Det röda som står till höger, vad är det för något?
            Släng ut dessa saker om du inte vet till 100% vad de innehåller, låt karet vara igång med dina Amanoräkor ett tag och köp lite enklare räkor, tex Körsbärsräkor eller White pearl så ska du se att det går bra.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • AnnaErika
              • December 2008
              • 56

              #21
              Snigeln jag köpte lade jag bredvid/på en uppblött algtablett för att den skulle få äta, men den dog ändå. Den kan ju som sagt ha levt i svält innan den kom till mig.

              Stenarna såldes under benämningen "glas-stenar". Exakt vad det är vet jag i och för sig inte. Det röda till höger är en konstgjort korallgrej från akvarieaffären. Jag har sett sådana med fiskar, men det är ju klart, färgen kanske inte är ok för räkorna.

              Jag ska följa era råd om att ta bort allt som inte är helt naturligt. Roten, växterna och sanden får vara kvar, de borde väl vara riskfria.
              Tycker bara det är lite lustigt att just dessa två amanoräkor klarat sig.

              Jag har en beställning på 10 st körsbärsräkor som jag funderat på att avbeställa, men nu när jag gör om akvariet ännu en gång kanske det finns en bättre chans igen.

              Tack snälla för att ni hjälper mig att fundera!
              250 liter sällskap
              20 liter räkor
              70 liter bågfenciklider

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #22
                Ta bort plastkorallen. De är helt livsfarliga....
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • AnnaErika
                  • December 2008
                  • 56

                  #23
                  Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                  Ta bort plastkorallen. De är helt livsfarliga....
                  Menar du det! Har du erfarenhet av sådana tillsammans med räkor?
                  Jag har tagit bort den nu i alla fall. Även stenarna, så nu ska det väl bara vara naturmaterial däri. Det är ju egentligen så jag vill ha det - naturligt och inget krimskrams.

                  Jäkla typiskt att det har blivit så mycket trassel med det här. Jag har visst bara stoppat ner gift i karet. Oerhört orutinerat av mig.
                  250 liter sällskap
                  20 liter räkor
                  70 liter bågfenciklider

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #24
                    Inte specifikt med räkor, men tjejen berättar ibland om dylika prydnader som förekommit i massdödsfall. Riktigt läskiga blir de i de fall akvaristen kokar dem först.
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • j@nne
                      • September 2008
                      • 71

                      #25
                      Det kan även vara dina växter som ställer till det!
                      är din java ormbunke ny?
                      är "luddet" i krukan kvar?
                      den är helt klart inte bra i såfall, även bladen kan va besprutade. Min bror hade många dödsfall i sitt räkkar i början och hade även han javaormbunke med krukan kvar.
                      There be shrimp!
                      www.shrimpzone.com

                      Kommentar

                      • AnnaErika
                        • December 2008
                        • 56

                        #26
                        Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                        Inte specifikt med räkor, men tjejen berättar ibland om dylika prydnader som förekommit i massdödsfall. Riktigt läskiga blir de i de fall akvaristen kokar dem först.
                        Tänk vad bra det vore om affärerna kunde sätta varningslappar på grejerna

                        "OBS, kan döda dina djur"



                        Ursprungligen postat av j@nne
                        Det kan även vara dina växter som ställer till det!
                        är din java ormbunke ny?
                        är "luddet" i krukan kvar?
                        den är helt klart inte bra i såfall, även bladen kan va besprutade. Min bror hade många dödsfall i sitt räkkar i början och hade även han javaormbunke med krukan kvar.
                        Jag har förstått att även växter kan ställa till det, men dessa är "hemodlade" så det bör inte vara nån fara. Det är skott från andra javaormbunkar i ett annat akvarium jag har. Flytväxter och mossa har också hängt med ett tag.
                        Brukar mossa besprutas förresten?
                        250 liter sällskap
                        20 liter räkor
                        70 liter bågfenciklider

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #27
                          Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                          Inte specifikt med räkor, men tjejen berättar ibland om dylika prydnader som förekommit i massdödsfall. Riktigt läskiga blir de i de fall akvaristen kokar dem först.
                          Gjorde själv den missen och kokade en ful jävla sjöhäst med bifogad "No fishing" skylt made in pling plong som följde med grabbens lilla 40 liters, 25 st kardinaler strök med på en kafferast..
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • DAHLBERG
                            • September 2008
                            • 1598

                            #28
                            Ursprungligen postat av j@nne
                            Det kan även vara dina växter som ställer till det!
                            är din java ormbunke ny?
                            är "luddet" i krukan kvar?
                            den är helt klart inte bra i såfall, även bladen kan va besprutade. Min bror hade många dödsfall i sitt räkkar i början och hade även han javaormbunke med krukan kvar.
                            Hur besprutar man en undervattensväxt?
                            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                            540 liter kulfisk - T. lineatus
                            120 liter salt - Koraller och fisk

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #29
                              Ursprungligen postat av DAHLBERG
                              Hur besprutar man en undervattensväxt?
                              Dem odlas ju ovan vatten

                              Kommentar

                              • DAHLBERG
                                • September 2008
                                • 1598

                                #30
                                Ursprungligen postat av Johanski
                                Dem odlas ju ovan vatten
                                Javaormbunke? Nu är det något jag missat :P Jaja ska inte förstöra tråden med min okunskap
                                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                                540 liter kulfisk - T. lineatus
                                120 liter salt - Koraller och fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...