Beteende på räkor när flera sorter går i samma kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    Beteende på räkor när flera sorter går i samma kar

    Ni som har flera sorters räkor i samma kar, hur beter dom sig?

    Håller dom sig till sina egna hela tiden eller knatar dom omkring, äter o plockar precis där dom känner för det utan att bry sig om vem närmsta grannen är?

    Visar dom någon grupptillhörighet, nåt "vi mot dom"?
    Vid maten till exempel?
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L
  • maggan55
    • September 2008
    • 219

    #2
    Har två sorter och räkorna bryr sig inte om varandra.

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Risken är att ena sorten tränger ut den andra.
      Min zoon

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #4
        Jag har tigrar med pärlor, de bryr sig inte ett dyft om varann. Alltså varken åt ena eller andra hållet - de bråkar inte, utan spatserar omkring och sköter sitt i ett enda vimmel.
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          Jag har crystal, körsbär och 5 amano ihop. Vid maten delar småräkorna broderligt och trängs huller om buller. Amanosarna snor gärna åt sig pellets och sticker iväg med, men det gör inget, de får så det räcker åt alla. En gång såg jag att en amano hade grabbat tag i en levande körsbärsräka och simmade runt med, tills den lyckades slita sig. Det är väl det enda bråk jag sett.

          Tycker också att de fördelar sig lite olika. I växterna är oftast körsbären i majoritet, på botten brukar jag mest se black crystal. Fast det kanske bara är slumpen.
          Senast redigerad av Salta Katten; 20 December 2008, 20:22.

          Kommentar

          • Martin85
            • February 2008
            • 465

            #6
            Vid matning så har jag sett att mina crystals tar en matbit och drar sig tillbaka medan körsbärsräkorna bildar högar vid maten.

            Aldrig något bråk mellan dem varken vid matning eller annars men just detta beteende har jag uppmärksammat.

            En stund efter matning så kan crystals fortfarande sitta högt uppe på växterna och plocka med sin algtablett-bit som de lyckats fått lös medan det är nästan uteslutande körsbärs kvar på botten.

            Merparten körsbär på kalkstenarna medan crystals föredrar rötter men några grupperingar är det inte tal om.

            Kommentar

            Arbetssätt...