Sniglar i Akvariet (Om man kan kalla det sjukdom)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamiljenMårtensson
    • October 2008
    • 93

    Sniglar i Akvariet (Om man kan kalla det sjukdom)

    Hej!

    Har problem med sniglar i akvariet. Hur får man bort dem? =)
    Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Antingen så plockar du upp dem för hand och håller beståndet nere eller så kan du skaffa en Botia, tex Praktbotia. Om du har för litet akvarium för Praktbotian så kan du satsa på en Pakistanbotia.

    Men borde inte denna ligga i skaldjur? Annars är sökfunktionen mycket användbar på "småfrågor" som denna... Har för mig att det finns flera som tar upp detta med Botior och snäckätande.

    Lycka till i alla fall
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Finns även snigelättatnde sniglar om du inte har plats för en praktbotia.

      Lättast är ju att krossa dom själv men då håller man det tyvärr bara borta allt eftersom man ser dom, men dom finns alltid kvar nån stanns.

      Praktbotier äter ju sniglar mycket bra och håller dom borta hela tiden, det som är nackdelen är att dom blir rätt stora efter ett tag.

      Sen finns det ju även medel man kan ha i för att göra sig av med sniglar.

      Med sniglar menar jag snäckor orkar inte ändra nu.
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Ja just det! Anentome Helena slaktar andra snäckor! Tycker inte du ska blanda in massa medel... Kör på biologisk krigföring!
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Ursprungligen postat av DAHLBERG
          Ja just det! Anentome Helena slaktar andra snäckor! Tycker inte du ska blanda in massa medel... Kör på biologisk krigföring!
          Ja så heter dom kom inte på det just när jag skrev.

          Ne du har så rätt det finns mycket bättre sätt än att använda medel, men det är ju en sista utväg att tänka på då är att kolla så det inte skadar övriga invånare i akvariet.

          Nackdel med Helena är att dom bör vara ett gäng för att det ska gå snabbt, men har man bara nån så håller den ju lite rent från snäckor i alla fall.
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • Tamarind
            • February 2008
            • 482

            #6
            Ursprungligen postat av smegga
            Nackdel med Helena är att dom bör vara ett gäng för att det ska gå snabbt, men har man bara nån så håller den ju lite rent från snäckor i alla fall.
            Jag har bara 4 helenor i mitt 375-liters, men jag tycker att "ohyres-snäckorna" har minskat enormt. Funderar på om de kanske förökar sej mindre när det finns rovsnäckor i akvariet? Hursomhelst, jag rekommenderar Helenorna! Jag har fortfarande (efter nästan 2 månader) jättemånga oönskade snäckor, men de stör inte längre eftersom de numera inte täcker rot och växter och de minskar konstant i antal.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ett annat enkelt tips är att vikta ner ett salladsblad på kvällen, och på morgonen tar man upp det och slänger det + alla de snäckor som sitter och äter på det. Upprepa dagligen tills snäckpopulationen reducerats, går ganska fort.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • FamiljenMårtensson
                • October 2008
                • 93

                #8
                Okej, tack för alla svaren ! Har faktiskt provat att plocka upp de små förstörarna, men det verkar som om de förökar sig varje dag o.O Min grannes kompis har också ett akvarium med snigelproblem. De rensar ut alla på kvällen, men på morgonen är båda kortsidorna täckta av sniglar igen o_o Menmen, de där Helenorna, går de att ha tillsammans med 1 Kampfisk, Guppys, 1 dvärggurami och 2 Black Mollys? har även en Ancistrus på 4 cm.

                Är de dyra förresten? Ska söka efter en bild på google, eller i zoopets arkiv
                Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
                  Okej, tack för alla svaren ! Har faktiskt provat att plocka upp de små förstörarna, men det verkar som om de förökar sig varje dag o.O Min grannes kompis har också ett akvarium med snigelproblem. De rensar ut alla på kvällen, men på morgonen är båda kortsidorna täckta av sniglar igen o_o Menmen, de där Helenorna, går de att ha tillsammans med 1 Kampfisk, Guppys, 1 dvärggurami och 2 Black Mollys? har även en Ancistrus på 4 cm.

                  Är de dyra förresten? Ska söka efter en bild på google, eller i zoopets arkiv
                  Skulle funka perfekt.

                  Allra max 40 kronor skulle jag säga att dom kostar.

                  Targas här på zoopet säljer helenor också för 20 kronor styck + frakt, dock inte när det är minus grader. :/ (Eller iofs kanske hon kan ordna det, men då krävs nog mer material = dyrare frakt)
                  Senast redigerad av JojjeN; 13 December 2008, 16:24.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    jag tycker snäckorna bara är bra. käkar alger, överbliven mat och vissa bökjar även omkring i bottenmaterialet.. sen om det blir för många kan man ju alltid gå på raid i karet och plocka bort dem. minska matningen är också ett knep..

                    jojje, annonser i forumet är inte tillåtet...
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • Peter1904
                      • February 2003
                      • 1079

                      #11
                      Om sniglarna förökar sig extremt så matar man troligen för mycket.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Ursprungligen postat av smurfmats

                        jojje, annonser i forumet är inte tillåtet...
                        Oj, såg inte det som en annons. Tipsade ju bara om en uppfödare :S
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • FamiljenMårtensson
                          • October 2008
                          • 93

                          #13
                          Man tackar så mkt =) Köpte ett medel, efter ett misslyckat försök till jakt på en Snigelätande snigel :P Men sedan visade det sig att medlet inte gick att ha om man hade en mal, vilket jag har. Berättade om alla invånare i akvariet, då även om malen, men de svarade att det inte var några problem.

                          Hon tipsade däremot om en annan akvarie-affär, och när jag tittade in idag visade det sig att de hade den snigelätande lilla sniglen (Anentome Helena). Måste bara påpeka att assistenten i affären tyckte att jag verkade väldigt påläst =P

                          Men det är ju Tack vare er men har klarat sig igenom allt det här, även då med mina Black Mollys =)

                          Så, Tack, Tack till alla er som hjälpt mig =D
                          Senast redigerad av FamiljenMårtensson; 16 December 2008, 18:46. Anledning: Felstavning :P
                          Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                          Kommentar

                          • Bowman
                            • December 2008
                            • 1318

                            #14
                            Jag har precis startat karet, såg nu en snigel, Vart i helsike kom den ifrån?

                            Allt är nytt som stoppas i karet ju?!

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Snäckdödande medel bör man inte använda, särskilt inte när man har mycket snäckor, snäck-liken ligger då och ruttnar i akvariet, vilket inte är så bra.

                              Bowman, oftast kommer de med växterna, det kan hända att de kommer med i fiskpåsar också av misstag.

                              Det är ju inte så att fiskar och växter tillverkas i sterila fabriker, en del zoohandlare har snäckor i akvarierna, så även om växterna är fria från snäckor när de kommer till butiken så kan det komma därifrån.

                              Rent tekniskt heter djuren snäckor, sniglar är de som inte har "hus".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...