Allmänna frågor om snäckor och sniglar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillensMamma
    • October 2008
    • 45

Allmänna frågor om snäckor och sniglar

Jag letar efter någon/några trevliga städare (algätare) som trivs i mitt akvarium med slöjisar. Tänker mer och mer på sniglar/snäckor...

Lite frågor bara....

Hur stor är "rymmningsfaktorn"? Är det olika för olika arter? (Jag har inte täckglas därav frågan)

Hur många behöver man ha? (Nej jag vill inte odla! Frågan är endast av sociala skäl)

Är mitt vatten tillräckligt bra?
    ph-7,2
    kh-mellan 3-6
    gh- strax under 10
    Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!
  • LillensMamma
    • October 2008
    • 45

samt ca 22-23grader varmt är det i vattnet

Kommentar

• Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

Hur stort är karet? Snäckorna behöver inte sällskap direkt... men frågan är om dina golfbollar kan låta bli snäckornas antenner. När de går med större fisk rullar de in sig i skalet som skydd, och man ser inte deras tjusiga graciösa antennrörelser.
      Always look at the bright side of life

Kommentar

• alg_oa1
        • May 2007
        • 473

Den vanliga äppelsnäckan (Pomacea Bridgesii) Har mjuka tänder så den äter inte alger så bra tyvärr. Därför är det viktigt att koka/micra grönsakerna åt dem.
        Eventuella flyktförsök kan minimeras om dom får rikligt med grönsaker (så att dom trivs)
        Men om en hona ska lägga ägg kan hon krypa ur karet för att hitta en lämplig plats att lägga dem på. På nätterna kan du lägga något över matningshålet så att dom inte kan ta sig ur där.
        Fyra skulle jag rekommendera att börja med.
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

Kommentar

• starcastle
          • June 2008
          • 234

Posthornssnäckor kryper inte ur karet, dom håller sig i vattnet och lägger även sina ägg i vattnet.
          Finns i alla möjliga färger, brunt, rött, rosa, blå, det finns även vita, i alla fall på auktionerna i Tyskland :-)

Snäckor behöver PH över 7 för att inte skalen ska erodera, men det har du ju redan.

Posthorn äter fiskmat, håller rent på rutorna och älskar gröna ärtor, gurka, förvälld broccoli m m.
          Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
          Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

Kommentar

• LillensMamma
            • October 2008
            • 45

Mamma Mia-Akvariet är för närvarande dryga 100L och slöjorna är ca 3,,5 och 4cm stora än så länge

starcastle-Posthorn låter trevliga, hur stora blir de, hittar dåligt med info...

Kommentar

• starcastle
              • June 2008
              • 234

Jag gav mina bruna posthorn till Zoohandlaren häromdagen och skrev ihop det här åt dom.

Posthornssnäcka
              Planorbis corneus, European Ramshorn snail
              Livslängd : 1-2 år
              Storlek: 2 cm
              Temperatur: 5 – 30 grader
              PH 7-8, behöver kalcium i vattnet för att skalen inte ska erodera
              Allätare
              Tycker inte om salt
              Tål inte metaller, överlever inte i akvarium med Rådasand (aluminiumsilikat), vattenberedningsmedel är som regel ett måste
              Tvåkönade

Lägger ägg på glaset, på växter m m. Efter 10-20 dagar (beroende på temperatur) kläcks äggen och de små snäcklingarna vandrar ut i akvariet.

Vid övermatning i akvariet kan du få en explosion av snäckor.
              Posthornen behöver sällan matas speciellt, dom klarar sig på det som blir över från fiskarnas utfodring, men liksom fiskar behöver dom en varierad kost. Dom lever på fiskmat, ruttnande växtdelar, döda fiskar samt alger.
              Dom äter med stor förtjusning mosade gröna ärtor, gurka spenat, förvälld broccoli och andra förvällda grönsaker men även frysta mygglarver o artemia.

Posthornssnäckor är perfekta städare i akvariumet.
              Håller sig under vattnet, rymmer inte och behöver inte täckglas

De är till stor hjälp för att hålla en bra vattenbalans i synnerhet om man har små akvarier (under 100 liter).

Jag har påbörjat en sida om posthorn på min hemsida, men den är inte färdig. Det kom annat emellan
              Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

Kommentar

• LillensMamma
                • October 2008
                • 45

Tack för fakta!

Kommentar

• cillan
                  • February 2007
                  • 562

Behöver ärtor förvällas innan?

Använder ni ekologiskt odlade grönsaker för att minimera gifterna på grönsakerna?

Kommentar

• Mahonki
                    • November 2008
                    • 65

Finns det någon fisk som gillar att äta dem? Och vad gör man om de blir för många?

Kommentar

• Tamarind
                      • February 2008
                      • 482

Jag slänger med ytterligare en fråga; När två snäckor parar sej, lägger båda ägg/slemblobbar eller bara den ena?

Kommentar

• starcastle
                        • June 2008
                        • 234

Ärtor behöver inte förvällas men man kan hjälpa snäckorna genom att dela dom eller mosa dom. Dom har inte så mycket till tänder och har lite svårt att komma igenom skalet på ärtor.

Jag har inte använt ekologiska grönsaker för dom får väldigt sällan grönsaker. Kan bero på att jag inte själv är nåt fan av grönsaker Men det är säkert att föredra kan jag tänka mig.

Ursprungligen postat av cillan
                        Behöver ärtor förvällas innan?

Använder ni ekologiskt odlade grönsaker för att minimera gifterna på grönsakerna?

Kommentar

• starcastle
                          • June 2008
                          • 234

Själv har jag bara räkor o snäckor men efter vad jag förstår så står postsnäckor på menyn hos t ex botior.

Det finns en snäckätande snäcka som heter Anatome Helena som man kan ha. Det håller efter lite grann.

Annars får man ha ihjäl snäckor, ge bort eller sälja antar jag.
                          Just nu är det inte mycket annonser för att det är för kallt för att skicka på många håll, men sommarhalvåret så ses annonser om posthorn titt som tätt.

Ursprungligen postat av Mahonki
                          Finns det någon fisk som gillar att äta dem? Och vad gör man om de blir för många?

Kommentar

• starcastle
                            • June 2008
                            • 234

Det kan nog bara nån med endast 2 snäckor i sitt kar svara på. Själv har jag flera och det går liksom i vågor det där med äggsamlingarna. Ofta ser man att det hänger ihop med matning. Har dom fått sig ett skrovmål med hjälp av t ex algtablett så blir det många äggsamlingar inom det närmaste dygnet ...

Ursprungligen postat av Tamarind
                            Jag slänger med ytterligare en fråga; När två snäckor parar sej, lägger båda ägg/slemblobbar eller bara den ena?

Kommentar

• cillan
                              • February 2007
                              • 562

Jag ser aldrig några äggsamlingar från mina posthornssnäckor trots att de får mat. Hur ser äggsamlingarna ut? Kan det vara så att guppy, black molly eller ancistrus äter äggsamlingarna? Eller är det jag som inte ser dem bara?

Kommentar

Arbetssätt...