Anatome Helena äter ej snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #16
    50-100 snäckor om dagen låter mycket, själv har jag Anentome i några akvarier, och de äter inte ens en snäcka om dagen i var.

    När jag skaffade Anentome så skaffade jag sammanlagt 20 st, och jag hade rejält med sandsnäckor i det 54 literakvariet, och det tog faktiskt ett bra tag innan det märktes tydligt att sandsnäckorna minskade. Det tog nästan ett halvår innan jag upptäckte de första Anentome-ungarna, men de var då så pass stora att de garanterat ätit rätt många sandsnäcksungar i var vid det laget.

    Äggen fäster de på föremål i vattnet, de ser ut som mycket små kuddar, ur varje "kudde" kommer bara en unge. Äggen kan vara lite svåra att upptäcka, de nykläckta ungarna kan vara ännu svårare.

    Så mitt tips är att strunta i botiorna, låta Anentome-snäckorna vara kvar, eventuellt skaffa några till, och plocka ut lite av "ohyressnäckorna".

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Innan jag satte ut praktbotior så plockade jag omk 100-150 snäckor från glaset varje morgon under 2 månader utan att detta på något sätt minskade populationen.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #18
        Jovisst tar helenorna snäckor och det riktigt duktigt också.
        Jag har fem totalt varav en går permanent i 720 liters. De andra flyttar jag till olika kar allt efter behov. Helt klart är de en av mina bästa investeringar inom akvaristiken!

        Så här ser det ut när en av mina helenor tar en sandsnäcka i skrivande stund:

        Klicka på bilden för större version

Namn: pålivodöd.JPG
Visningar: 1
Storlek: 162,3 KB
ID: 2103609
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        Arbetssätt...