Panikstart av räkkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    Panikstart av räkkar

    Ok, får kanske ta över ett gäng körsbärsräkor, och då blir det panikstart av ett 30 L kar.
    Jag har finkornig (som sand) engelsk sjösten, det ska ju ge bra PH värden för räkorna.
    Vad mer ska jag tänka på?
    Tänkte ta vatten från mitt 240 L kar, men om jag har haft vattenberedningsmedel i när jag böt för 3 v. sen, är det ändå ok att ta?

    Vilka växter var det man skulle akta sig för? Och annat som jag ska tänka på?

    Sen kunde man ge dem blad och förvälld sallad som mat?

    Jag har en liten pump, men läste att det kankse inte var nödvändigt?

    Ååå, det här är en jättechans och få räkor till ett räkkar, så alla tips tas emot.
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    #2
    Körsbärsräkor klarar sig i toaletten om så skulle vara nödvändigt...
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Ursprungligen postat av Linapina
      Vilka växter var det man skulle akta sig för? Och annat som jag ska tänka på?
      Nyinköpta växter, de kan vara besprutade med medel räkor inte tål.

      Sen kunde man ge dem blad och förvälld sallad som mat?
      Ja, jag ger mina förvälld broccoli (micra i en kopp vatten), skalade sönderklämda gröna ärtor, räkpellets, algtabletter, frys- och flingfoder för fisk, musselkött... Och så har de alltid lite bruna löv i akvariet. Förvälld squash ska de också gilla.

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        ta gammal sand från befintligt kar och ALLT vatten från gammalt kar och koppa in LÅNGSAMT så skall du se att det blir fint.
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Jessa
          • September 2003
          • 454

          #5
          Pump rekomenderar jag varmt, för räkor (iallafall mina) gillar cirkulation i vattnet.

          Kommentar

          • sting
            • September 2007
            • 481

            #6
            Hehe... Haru med prövat att ha räkorna där patdah?

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Om du har det filter som du tänker använda till räkkaret hemma, så släng ner det omedelbums i det kar du har igång så hinner det bildas en fin bakteriefilm i det tills du får hem räkorna.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Linapina
                • July 2008
                • 595

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Om du har det filter som du tänker använda till räkkaret hemma, så släng ner det omedelbums i det kar du har igång så hinner det bildas en fin bakteriefilm i det tills du får hem räkorna.
                Ja men det har jag ju! Att jag inte tänkte på det! Så ska det bli, så fort jag kommer hem plumsar jag i pumpen

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Linapina
                  Ja men det har jag ju! Att jag inte tänkte på det! Så ska det bli, så fort jag kommer hem plumsar jag i pumpen
                  Den är väl räksäker???
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Linapina
                    • July 2008
                    • 595

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Den är väl räksäker???
                    Vad innebär det? Det är en sån liten pump med en plastbehållare som man har i den där svampiga mattan i.
                    Fluval 1 heter den...
                    Skulle behöva telefonsupport för det här..

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Linapina
                      Vad innebär det? Det är en sån liten pump med en plastbehållare som man har i den där svampiga mattan i.
                      Fluval 1 heter den...
                      Skulle behöva telefonsupport för det här..
                      Nej, räkor sugs in i plastbehållare och så dör de där.. Du måste köpa en räksäker pump.. Det är inte lätt att hitta bra sådana.. Det finns flera trådar som handlar om det... Jag har små cirkulator 350 som suger ihop filterpatronen och slutar fungera så jag kan inte ge några bra råd.. Nu har jag kompletterat med syrestenar medan jag söker en lösning på problemet.. Men som sagt, det finns flera trådar under skaldjur som handlar om pumparna.. Jag kan inte rekommendera nylonstrumpelösningen heller för det tjockar igen hela tiden..
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Linapina
                        • July 2008
                        • 595

                        #12
                        Oh oh, får väl kolla trådarna då. Ev. åka och inhandla en pump för det här...

                        Kommentar

                        • MagicFingers
                          • November 2003
                          • 3136

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Nej, räkor sugs in i plastbehållare och så dör de där.. Du måste köpa en räksäker pump.. Det är inte lätt att hitta bra sådana.. Det finns flera trådar som handlar om det... Jag har små cirkulator 350 som suger ihop filterpatronen och slutar fungera så jag kan inte ge några bra råd.. Nu har jag kompletterat med syrestenar medan jag söker en lösning på problemet.. Men som sagt, det finns flera trådar under skaldjur som handlar om pumparna.. Jag kan inte rekommendera nylonstrumpelösningen heller för det tjockar igen hela tiden..
                          snick snack!. dom dör inte alls för att dom hamnar inne i plastbehållaren!
                          dom dör om dom vandrar/dras in i impellern och blir räksushi!


                          en fluval 1 är en rätt bra räkpump, och med körsbär så kommer du ändå att ha för många så det blir fint som det är!
                          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                          Nunc Est Bibendum

                          Kommentar

                          • sting
                            • September 2007
                            • 481

                            #14
                            Jag svor mer en 1 gång över mitt "räksäkrafilter" Det blev precis igen geggat och började låta hela tiden... Sen hällde jag över dem i syrrans akvarie med en fluval 1. Funkade utmärkt! De fick massa ungar med.....

                            Kommentar

                            • Radioaktiva Räkor
                              • May 2007
                              • 1760

                              #15
                              Bottenfilter är det absolut räk-säkraste filtret.

                              //C
                              With a licence to krill!
                              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...