Tappar vita färgen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stomatol
    • August 2008
    • 58

    Tappar vita färgen

    Jag har ett 680liters kar med 2 stora rötter i som mina crystal red räkor gillar att bo i. Dom håller till i rötterna och kommer fram för att äta. Det som är intressant förutom att dom försvinner i det stora karet :-) är att den vita färgen som var väldigt vit när jag släppte i dom har blivit helt genomskinlig. Dom är klass A. Det röda lyser fortfarande starkt och fint.
    Vad kan det bero på? Är det miljön (roten) som gör det eller är det för att dom känner sig rädda i det stora karet. Har även kardinaltetror och siameser men dom bryr sig inte om räkorna. Ph 6.5, 24grader, mossa och växter finns också.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Jag har undrat samma sak. Mina är knallröda i mitt stora växtakvarium men har inga ränder. Har haft en del dödsfall också. Vissa flyttade jag över till min lilla räkburk och plötsligt kom de vita ränderna tillbaks och de fick för sig att skaffa små räklingar...

    Någon föreslog att det kunde vara koppar i mitt grus medans andra trodde att det kunde vara att jag kör med PMDD, EC och CO2.

    Kör du med några av de sistnämnda?

    Kommentar

    • Stomatol
      • August 2008
      • 58

      #3
      Nej inga tillsatser och jag har inget koppar heller. Jag har faktiskt skaffat ett 54 l som ska bli räkburk. Inte för att jag kommer kunna flytta dom jag har men jag tänkte köpa nya. Har du rötter i ditt?

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Har det gått flera generationer lr är det samma räkor???
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Ursprungligen postat av Stomatol
          Nej inga tillsatser och jag har inget koppar heller. Jag har faktiskt skaffat ett 54 l som ska bli räkburk. Inte för att jag kommer kunna flytta dom jag har men jag tänkte köpa nya. Har du rötter i ditt?
          Ja, jag har en stor rot i alla fall.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            Har det gått flera generationer lr är det samma räkor???
            För mig har det inte spelat någon roll om det varit nyinköpta eller andra generationen. De stormtrivs i lilla räkbaljan men tappar färg (och dör ibland) i växtakvariet.

            Kommentar

            • Stomatol
              • August 2008
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Har det gått flera generationer lr är det samma räkor???
              Det är samma generation och dom var jättefina i vita färgen när jag fick dom. Såg en hona med rom igår och jag tror att dom mår bra. Hur ser dom ut i sin naturliga miljö? Har dom den klara vita färgen där eller är den avlad? Det kanske är ett sätt att inte synas så mycket om dom inte känner sig lika trygga som i ett litet kar som mina kommer ifrån?

              Kommentar

              • Stomatol
                • August 2008
                • 58

                #8
                Dom kanske har torgskräck!!? :-)

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  oftast är det ngt i miljön som gör att de blir genomskinliga i vissa partier av det vita, i vissa fall är det värmen som styr ta och testa med att sänka varmen 2 grader för dem och gör inte VB så ofta, samt ngt foder med bra mineraler finns många på marknaden
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Stomatol
                    • August 2008
                    • 58

                    #10
                    Ursprungligen postat av peterhaack
                    oftast är det ngt i miljön som gör att de blir genomskinliga i vissa partier av det vita, i vissa fall är det värmen som styr ta och testa med att sänka varmen 2 grader för dem och gör inte VB så ofta, samt ngt foder med bra mineraler finns många på marknaden
                    Problemet är att det finns fisk i oxå. Svårt att få ner speciell mat till räkorna utan att fiskarna äter upp det först. Även på nätterna är det ancistrusen som är hetast på maten. Har 24 grader idag, vet inte om jag vill sänka mer. Ska snart fylla mitt 54 liters i stället och ha räkor i men fortsätta att "forska" med räkor i det stora. Vilket/vilka räkfoder kan du rekommendera för CR?

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Ursprungligen postat av Stomatol
                      Problemet är att det finns fisk i oxå. Svårt att få ner speciell mat till räkorna utan att fiskarna äter upp det först. Även på nätterna är det ancistrusen som är hetast på maten.
                      Även detta känner jag igen. Räkorna har inte en chans mot mina Ancistrusar och Siamesiska algätare.

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Stomatol
                        Problemet är att det finns fisk i oxå. Svårt att få ner speciell mat till räkorna utan att fiskarna äter upp det först. Även på nätterna är det ancistrusen som är hetast på maten. Har 24 grader idag, vet inte om jag vill sänka mer. Ska snart fylla mitt 54 liters i stället och ha räkor i men fortsätta att "forska" med räkor i det stora. Vilket/vilka räkfoder kan du rekommendera för CR?
                        Cykolps ska innehålla de ämnen som räkor bygger skal av.. Du är säker på att du inte har kemikalier i växtkaret???

                        Det vita är framavlat och efter några generationer med inavel så tappar de färgen mer och mer.. Man måste ha sellektiv avel och plocka ut de bästa exemplaren samt köpa in färskt blod om man ska behålla kvalitéeten, tror jag.. Jag har t om fått några räkor som är helröda nu.. Men de får flytta till stora fiskkaret där det inte går att få några större mängder bebisar..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Stomatol
                          • August 2008
                          • 58

                          #13
                          Nu har jag fått igång mitt 54 l och flyttat över dom flesta räkorna dit från det stora.
                          Ska bli kul att se om den vita färgen kommer tillbaka nu när dom bara är bland räkor och får äta "räkfoder" i lugn och ro. Jag passade på att rengöra mitt ytterfilter samtidigt som jag jagade räkor och det fanns kanske 20st räkor där fast det bara var utan nylonstrumpa några dar efter jag skaffat räkorna. Dom har levt där i 2 månader nästan.
                          Lätt sätt att samla ihop dom. :-)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...