äter snäckan yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    äter snäckan yngel?

    hej! en dum fråga kanske men vet man inte så!! har flyttat en grotta med ancistrushane med sina yngel i till ett kar med guppy! men däri finns åxo ett helt gäng med äppelsnäckor, kan de käka upp de små ynglen om de tar sig in dit? flyttade dom pga stora ciklider där de var. har även en fråga i maltråden om flytten men inte om snäckorna. ska jag rädda dom från snäckorna men de äter väl mest rommen?
    MammaMia
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Äppelsnäckorna kommer inte att äta upp ynglen eftersom snäckorna bara äter växter och döda fiskar.
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      tack, då är ett bekymmer ur världen, men jag vet de äter rom iallafall men de rör ju inte sig. då sover jag lugnt inatt
      MammaMia

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Nej äpplen kommer inte äta upp ynglen, men äggen kommer de med förtjusning äta upp.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • linda.n
          • March 2008
          • 459

          #5
          Mina äppelsnäckor åt just en hel del kampfiskrom! Boet var byggt mot glasrutan och dit hittade de ganska snabbt minsann.
          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av Mumin
            Nej äpplen kommer inte äta upp ynglen, men äggen kommer de med förtjusning äta upp.

            Ja om inte hannen lyckas hindra dem....snäckorna brukar tycka att hanens grotta är extra mysig att bo i när rommen finns där... hannen däremot brukar då hata snäckorna å försöka putta ut dom och ibland även rommen (såg det idag)

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Ursprungligen postat av saltbiff
              Ja om inte hannen lyckas hindra dem....snäckorna brukar tycka att hanens grotta är extra mysig att bo i när rommen finns där... hannen däremot brukar då hata snäckorna å försöka putta ut dom och ibland även rommen (såg det idag)
              Men han ska hinna, stackars karl, medan han puttar ut en, så sitter de andra där och äter!!
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                jag räddade även ägg från snäckorna(står i nån annan tråd) alltså ägg från metallpansarmal så nu har jag 39 3veckors såna yngel åxo plus ett gäng ancistrusyngel, man får ju flytta dom lite hit å dit för att skydda från snäckorna men kul när det funkar
                MammaMia

                Kommentar

                • Antee
                  • September 2007
                  • 165

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mumin
                  Nej äpplen kommer inte äta upp ynglen, men äggen kommer de med förtjusning äta upp.
                  Jaha....
                  Det är ingen bra idé att ha äppelsnäckorna i akvariet med palettciklider och tomasiciklider då, om snäckorna äter den rommen.
                  Tomasin som lägger på stenar eller blad kanske är extra utsatt.
                  Hmm..jag som just flyttat 10 blå äpplen dit.
                  240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
                  112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
                  112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
                  30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

                  Kommentar

                  • alg_oa1
                    • May 2007
                    • 473

                    #10
                    Tomasiciklider vet jag inget om men paletter är bra yngelvårdare och mina har skyddat ynglen bra mot snäckorna i mitt akvarium iaf.
                    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                    Kommentar

                    Arbetssätt...