Starta ett snigelkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nysa81
    • October 2008
    • 224

    Starta ett snigelkar?

    Behöver lite information och hjälp, är sugen på att starta ett kar med sniglar, tänkte mig en sisådär 15-20 vackra färggranna snäckor i samma kar.

    Vilken storlek på kar är lämpligt för en sån mängd?

    Vad tycker sniglar om för bottenmaterial? grus, sand.

    Vilken inredning är bra, stora klippiga stenar, rötter?

    Kan man ha växter, isåfall vilka?

    Vilken temperatur skall man hålla, kanske varierar beroende på vilken sorts snäcka man har?

    Vad äter dom? Ska man lägga in kalksten som dom kan äta från?

    Läste någonstans om att man kan sätta i krossade snigelskal, vilken sort isåfall och varför?

    Ska man bara ha snäckor i karet, eller kan man ploppa ner nån mini-fisk för att få balans, eller behövs det överhuvudtaget?

    Vem i sverige är bra på att leverera snäckor, har diskuterat detta med min lokala handlare och han hade svårt att få tag i annat än typ red onion och zebra, dvs dom vanligaste.

    Är helt novis angående snäckor, vore mkt bra med lite hjälp så att man skaffar sig rätt utrustning från början.

    Tack
    "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
    20L Körsbärsakvarium
    112L Sällskapsakvarium
    375L Växtakvarium
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    #2
    Storlek på kar beror ju på vad du ska ha för snäckor. Känns som att det är äppelsnäckor du tänker på, när du skriver "färggranna snäckor". Det är alltså de som finns i flest färgvarianter. Dessa blir dock ganska stora. Tror det är 10 liter vatten per snäcka man räknar då. Sen finns det ju mindre snäckor som kräver mindre utrymme, likväl som det finns större snäckor som kräver större utrymme.

    Inredningen har de nog inga större krav på (bottensubstrat inräknat). De flesta snäckorna äter inte växter, skulle rekommendera att du håller dig till dem då det i längden blir jäkligt tråkigt när man inte kan ha växter i karet. Svårt att få balans utan växter också...

    Krav på temperatur varierar, jag kör utan doppvärmare i alla mina kar oavsett vilka snäckor jag har, och det verkar funka.

    Snäckor äter det mesta, fiskmat brukar jag ge mina, och grönsaker när jag orkar med det. Tycker det låter lite konstigt att de skulle äta på kalksten, det den kan vara bra för är att höja vattnets pH-värde (de behöver basiskt vatten för skalens skull). Och det är samma anledning till att vissa har krossade snäckskal i karen. Krossade snäckskal köper man som fågeltillbehör, och finns i djuraffärer och en hel del livsmedelsaffärer.

    Jag har inte fiskar hos mina snäckor, men man kan ha det (så länge de inte är snäckätare).

    De flesta som har snäckor skulle jag gissa har köpt dem via annons eller utländska siter. Ska man köpa av en djuraffär så krävs det nog en hel del tjat och tålamod, eller tur?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

    Kommentar

    • nysa81
      • October 2008
      • 224

      #3
      bra bra, tack för svar, en bit på väg i min forskning.
      "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
      20L Körsbärsakvarium
      112L Sällskapsakvarium
      375L Växtakvarium

      Kommentar

      • starcastle
        • June 2008
        • 234

        #4
        Själv har jag bara ett kar för enbart snäckor, men det är posthorn. Skulle vara läckert med ett betydligt större kar med äppelsnäckor i flera färger.
        Här är en del av de färger de kommer i


        Snailshop har väl lite olika snäckor.
        Denna webbplats är till salu! snailshop.co.uk är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, snailshop.co.uk har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


        Nu kan inte jag tyska och har inte vågat mig på den här auktionssajten av den anledningen, men här finns både det ena och det andra
        Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
        Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

        Kommentar

        Arbetssätt...