mer kalk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    mer kalk?

    hej fick en hel drös äppelsnäckor av en tjej som inte blev av med dom. dom har nu liksom vittrat lite i skalet(de jag har kvar) men zoobutiken köpte in en hel del för 8kr styck ändå sa det nog var kalkbrist men jag har kalksten i ett ph på 7.5 samt de stora jag hade sen tidigare inte blivit så med. är det ingen fara? de verkar inte må dåligt iallafall. själva toppen/virvlen hur jag nu ska beskriva det har liksom grånat lite å blivit roffligt. kan jag göra nåt?
    MammaMia
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Skalerosion beror på lågt pH. Det är inte farligt för snäckan, men gör skalet fult.
    Kalksten (inte marmor!) i karet hindrar fortsatt erosion, men den skada som redan finns läker aldrig.
    Har du redan kalksten i det kar där snäckorna får skalerosion behvöer du nog lägga i lite fler, ja. Kalksten (t.ex. faksekalk) eller snäckskal eller äggskal funkar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Skalerosion beror på lågt pH. Det är inte farligt för snäckan, men gör skalet fult.
      Kalksten (inte marmor!) i karet hindrar fortsatt erosion, men den skada som redan finns läker aldrig.
      Har du redan kalksten i det kar där snäckorna får skalerosion behvöer du nog lägga i lite fler, ja. Kalksten (t.ex. faksekalk) eller snäckskal eller äggskal funkar.
      Äggskal!!! Åhh, vad enkelt.. Varför tänkte jag inte på det!!!

      Om jag ska lägga i lite skal till mina blåa posthorn som går med räkor, tror du att räkorna gillar att tvätta skalen rena från äggrester (kokt ägg) eller tror du att man bör rengöra dem ordentligt själv.. '
      Det borde inte vara onyttigt för räkor, tänker jag??!!!
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Skalerosion beror på lågt pH. Det är inte farligt för snäckan, men gör skalet fult.
        Kalksten (inte marmor!) i karet hindrar fortsatt erosion, men den skada som redan finns läker aldrig.
        Har du redan kalksten i det kar där snäckorna får skalerosion behvöer du nog lägga i lite fler, ja. Kalksten (t.ex. faksekalk) eller snäckskal eller äggskal funkar.
        tack för svaret! men jag trodde att ett ph på 7.5 räckte! jag har alltid haft en å andra sidan så hade kanske den jag hämtade dom hos(170st) lågt ph de kanske hade skadan då! men då kan jag alltså sälja dom. ja zoobutiken tog ju in ett flertal å det hade dom ju inte gjort om det var fara för snäckan. har många som ska säljas imon kan ju halvera priset? jag har laht i kalksten samt att de får broccoli TACK TACK
        MammaMia

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av Katharina
          Äggskal!!! Åhh, vad enkelt.. Varför tänkte jag inte på det!!!

          Om jag ska lägga i lite skal till mina blåa posthorn som går med räkor, tror du att räkorna gillar att tvätta skalen rena från äggrester (kokt ägg) eller tror du att man bör rengöra dem ordentligt själv.. '
          Det borde inte vara onyttigt för räkor, tänker jag??!!!
          Om det inte är stora mängder äggrester kvar, så lär både räkorna och snäckorna äta det med förtjusning, tror jag.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            Om jag ska lägga i lite skal till mina blåa posthorn som går med räkor, tror du att räkorna gillar att tvätta skalen rena från äggrester (kokt ägg) eller tror du att man bör rengöra dem ordentligt själv..
            Bara det inte är så mycket kvar att de inte kan äta upp det så är det inga problem. Ägg är bara nyttigt för dem.

            Ursprungligen postat av doppingen
            tack för svaret! men jag trodde att ett ph på 7.5 räckte!
            Det gör det; pH måste åtminstone periodvis ramla lägre än så. Använder du möjligen pH papper eller pH sticka för att testa pH? De är notoriskt opålitliga.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • doppingen
              • April 2008
              • 1079

              #7
              nej jag använder sk dropptest de är väl ganska tillfölitliga? men då är det alltså ingen fara bara de ser lite "fula" ut?
              MammaMia

              Kommentar

              • Anna_mvb
                • September 2007
                • 436

                #8
                Hur ofta och hur många äggskal skall läggas i?

                Jag har två blåa äppelsnäckor (plus malajiska sandsnäckor) i 150 l. En snäcka växte fort och är stor som en femkrona, den andra är mindre och börjar ha två ljusa ränder på skalet.

                Kommentar

                Arbetssätt...