Tjuriga Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Tjuriga Äppelsnäckor

    Hejsan, undrar vad det är för fel på mina äppelsnäckor.
    Allihopa har legat på exakt samma ställe i flera väckor
    Och nej, dom har inte dött för dom luktar inte illa och dom drar sig ännu djupare in i skalet när jag petar på dom.
    Det var lika med räkorna som jag hade i det karet förut, dom satt bara och tråkade på samma ställe jämt!
    Är det något med miljön i karet tro?
    Vit korall sand, javamossa, en rot och en bergbakgrund.

    Tacksam för hjälp!
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • Lysmask
    • March 2007
    • 251

    #2
    Hur är tempen i karet? Har för mig att dem kan gå i ide om det är för kallt...
    205 l, 31 l
    Mvh Lisa

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Den är runt 25 grader
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Är det någon som vet vad det kan vara för fel? Inredningen? maten? (Hikari Crab cuisine) eller något annat?
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • gizmogirl
          • August 2006
          • 2214

          #5
          Vet inte vad det kan vara iofs men jag ger mina äppelsnäckor kokt broccoli, ärtor och algtabletter bl a har en stadig temperatur på 26 grader så det borde det inte vara att det är för kallt.

          Kommentar

          • Linapina
            • July 2008
            • 595

            #6
            En fråga till er andra som kollar tråden, är inte äppelsnäckor extra känsliga för dålig vattenkvalité? Eller är det bara när de är nykläckta?

            Johan, vad har du för inredning i karet? Och teknik såsom pump, har du doppvärmare osv. Större stenar? Rötter? Växter? Hur stort är karet? Några andra fiskar?

            Det låter som att något inte är bra. Så vi får köra med uteslutnings metoden helt enkelt. Börja lista vad du har, vad du matar med och hur mkt/ofta osv. så ska vi se om vi hittar den felande länken.

            Äppelsnäckor vill gärna få en viloperiod, men det bör inte vara alla på en och samma gång.

            Har du något i vattnet vid vattenbyte? Bakterier? Vattenberedningsmedel? Salt? Växtnäring? Är det strömt i vattnet?

            Kör på så kollar vi!

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #7
              Ok, Karet är på 50l

              Min inredning:
              En stor (tror det är) mangrove som det växer javamossa på, finns något annat på den också, "det" växer längst ner på roten. Gegga ser det ut som. Kan det ha med saken att göra? (väldigt svårt att förklara hur det ser ut) Hursomhelst, Vit korallsand som bottensubstrat.

              Jag har fyra olika sorters stenar i karet, en svart rund (har alltid varit i något av mina akvarier, en grå har också alltid varit i något av mina akvarier, en platt röd sten som det växer javamossa på la dit den för några veckor sen, och sen slutligen en sten som jag plockade vid våran sommarstuga (Söderhamns skärgård) vit med en massa hål i den la jag dit för någon vecka sen.

              Teknik:
              Som pump har jag en Fluval 2 (sex år gammal) det är ganska strömmt i vattnet.
              Dopp värmaren vet jag inte vad den heter.
              ljus är ett lysrör (aqua glo) och en halogen spotlight.

              Jag har inga medel i karet när jag byter vatten (i gång i veckan)
              Fiskar i karet är 11 guppy yngel inget mer.
              Matar gör jag med räkpellets (crab cuisine) till snäckorna, till ynglena ger jag bara vanligt flingfoder. matar fiskarna varje dag och snäckorna kanske två gånger i veckan.
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • fairing
                • October 2003
                • 574

                #8
                testa med att mata på med något mumsigt som brysselkål eller ärtor eller annat gott
                www.akvarietorget.se

                Kommentar

                • Koi-fantast
                  • October 2007
                  • 193

                  #9
                  Om vattnet är klart, dvs. håller bra kvalite så gissar jag på att de får för lite mat så att de går i dvala. Mina har gjort det tidigare när jag matade för lite. Ligger de i dvala så är det annars något fel, eller så är de nära fiskhimlen. Ge mat till dem två gånger om dagen i fyra dagar och så ser du hur det går. Senare så kan du mata varje dag så ska du se att det fixar sig.
                  Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                  Kommentar

                  • alg_oa1
                    • May 2007
                    • 473

                    #10
                    Hej igen!
                    Började att mata snäckorna mer som föreslagits. Men detta verkar inte ha någon effekt alls, jag har försökt med följande: Blommkol, Brysselkol, salladsblad, algtabletter mm.
                    Snäckorna segar sig fram när jag lägger i maten. Gräver sedan ner sig i sanden igen...(suck)...Börjar fundera om det är något annat...
                    Är det någon som vet vad det kan vara?
                    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Hur ofta byter du vatten och hur mycket?
                      Har du kollat nitriten? Äpplen tycker inte om dålig vattenkvalitet.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • alg_oa1
                        • May 2007
                        • 473

                        #12
                        Jag byter en gång i veckan, hälften av vattnet. Jag provade igår att släppa i några i det stora akvariet och där började de genast att krypa runt......
                        Kan det kanske kan vara så att de känner sig otrygga i det lilla?

                        Och en fråga till, angående maten.
                        Behöver jag mata dem när jag har dem i det stora akvariet med fiskar? så fort jag släpper ner mat åt dem kommer fiskarna och äter upp den. Det var därför jag flyttade dom till det lilla akv för att dom skulle få äta.
                        Kan man ge dem något som fiskarna inte tycker om, så att dom får äta ifred?
                        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                        Kommentar

                        • Mamma Mia
                          • December 2004
                          • 2504

                          #13
                          Tanke som slog mig: snäckorna har svaga munnar och måste ha "slafsig" mat. Kokar du grönsakerna först?
                          Always look at the bright side of life

                          Kommentar

                          • alg_oa1
                            • May 2007
                            • 473

                            #14
                            Tack så mkt! Det har jag aldrig tänkt på! Då ska jag börja koka grönsakerna.
                            Men hur ska jag göra för att min ancistrus inte ska äta upp allt?
                            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                            Kommentar

                            • fengwall
                              • August 2007
                              • 67

                              #15
                              Jag har aldrig behövt koka grönsaker. Jag lägger i rå potatis och morot och det äts upp med god aptit och snäckorna mår prima. Pröva med det, då kanske maten klarar sig från fiskarna också. Det verkar ju som att de trivs bättre i det stora akvariet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...