Om dem väl har kommit så kvittar det hur man gör,har själv inte lyckas göra att dem försvinner, har testat allt så det är som smurfmats skriver lär dig tycka om dem hur man nu ska kunna göra det..Ha Ha,Det går att hålla dem i mindre antal en tid sen är det kört igen då är det lika många,sen går det att stoppa ner några Praktbotior men om man nu inte vill ha i sådana fiskar i karet så kan det bli svårt.
mata mindre... o lär dig tycka om dem du får inte bort dem genom att tycka om dem men de är faktiskt bra (i rimliga doser )
Matar redan väldigt lite och känns inte bra att minska det ännu mer :-(. Äter de inte upp växterna? hur många är ok att "tolerera", de är ju söta, men vill inte att de ska ställa till problem. Har räkor också som jag ger räkmat, förmodligen så hjälper det kanske snäckorna att föröka sig? Borde jag skaffa malar? Finns det någon fisk som äter små snäckor som skulle kunna passa i mitt 47 L med 3 guppy´s i?
Matar redan väldigt lite och känns inte bra att minska det ännu mer :-(. Äter de inte upp växterna? hur många är ok att "tolerera", de är ju söta, men vill inte att de ska ställa till problem. Har räkor också som jag ger räkmat, förmodligen så hjälper det kanske snäckorna att föröka sig? Borde jag skaffa malar? Finns det någon fisk som äter små snäckor som skulle kunna passa i mitt 47 L med 3 guppy´s i?
Hej, om du har mycket snäckor så har du mycket mat till dem, om du matar jättelite så måste det dö mycket växter hos dig för de äter bara döda växtdelar.
De är en bra idikator på om något är i obalans, som sagt, blir de många så betyder det stor tillgång på mat, mat som annars skulle belasta karet och ligga och ruttna.
Om man upptäcker att alla snäckor sitter uppe vid ytan eller ovanför och dessutom kryper upp på en gång om man petar ner dem så har man dåligt vatten och om man inte gör något så börjar fiskarna dö...
Så sniglar/snäckor är bara bra.. Posthorn är de bästa städarna.. De är 1-2 cm, oftast rödbruna men jag har köpt blåa också..
Är lite tveksam till det där med växterna... Jag tror mina physor äter på mina grodblad i alla fall. Ingen av fiskarna är på växterna, och mina red crystal kan väl knappast vara skyldiga?
Men jag har aldrig haft jättemånga snäckor. Nu har jag börjat plocka bort dem, eller mosa dem mot glaset när jag ser någon, och jag tycker det har blivit bättre sedan dess.
Varför vill man bli av med dem? Det är ju jätte bra städare i akvariet.
Jo, men någon måtta får det vara, har man enorma mängder är det inte så fint. Mina styggingar käkar grodblad så bladen blir bleka, trasiga och dör. Eller ja, de är starkt misstänkta för detta illdåd i alla fall.
Så här såg det ut innan jag började ta bort dem...
Bifogade filer
Senast redigerad av Salta Katten; 19 October 2008, 19:37.
Jo, men någon måtta får det vara, har man enorma mängder är det inte så fint. Mina styggingar käkar grodblad så bladen blir bleka, trasiga och dör. Eller ja, de är starkt misstänkta för detta illdåd i alla fall.
Så här såg det ut innan jag började ta bort dem...
Enligt Janne på Södermalms Akvarieaffär äter de aldrig på växterna. Jag har också haft grodblad som sett ut sådär när de har blivit många så jag tippar på näringsbrist då.. Jag trodde också att sniglarna bet på växter för att det var små hål i bladen men det visade sig vara en mineralbrist, minns inte vilken..
Enligt Janne på Södermalms Akvarieaffär äter de aldrig på växterna. Jag har också haft grodblad som sett ut sådär när de har blivit många så jag tippar på näringsbrist då.. Jag trodde också att sniglarna bet på växter för att det var små hål i bladen men det visade sig vara en mineralbrist, minns inte vilken..
Konstigt, jag göder med TMG och EasyCarbo, och de andra växterna är fina och växer bra, så jag tycker de borde få vad de behöver. Små hål ja, först på undersidan. Visst ser det ut som gnaghål? Men då kanske jag inte behöver vara så nitisk med snigelplockandet... Frågan är vad man ska hitta på i stället... Skapa en tråd i växtforumet kanske?
Sundancer, ursäkta utvikningen! Andemeningen var i alla fall att om man vill minska på sina snäckor funkar det rätt bra att plocka bort de man ser eller mosa dem mot glaset (fiskar och räkor städar bort resterna). Och äggen, genomskinliga geléklumpar på växter och rutor, kan man också ta bort om man ser dem.
Konstigt, jag göder med TMG och EasyCarbo, och de andra växterna är fina och växer bra, så jag tycker de borde få vad de behöver. Små hål ja, först på undersidan. Visst ser det ut som gnaghål? Men då kanske jag inte behöver vara så nitisk med snigelplockandet... Frågan är vad man ska hitta på i stället... Skapa en tråd i växtforumet kanske?
Ja, jag vet inte jag bara vidarebefodrar vad jag har fått höra... Här på Zoopet har jag läst om vissa malar t ex som gnager på växter om man aldrig ger dem grönt.. Kan det vara något sådant då???
Hur som haver så dör mina sniglar om matningen minskar iaf och jag har knökfullt med växter så de borde ju ha salladsbuffé i alla mina kar men jag har bara mycket sniglar i räkkaren där jag övermatar.. I fiskkaret där det är strid om maten har jag bara lite sniglar..
Kommentar