Räkorna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dalmatin
    • February 2008
    • 170

    Räkorna dör

    Hej alla! Jag har startat om mitt 60l pga. köp av fel sand (blästersilicat). Akvariet kördes igång för drygt 3 veckor sedan med ny sand som inte är farlig för räkor, kommer inte ihåg vad den hette. Jag släppte ner en ansitrus från mitt större kar efter en vecka som "Köra igång fisk", hon trivdes och åt bra men är nu tillbaka flyttad. I onsdags var jag till stan och köpte 4 nya körsbärsräkor eftersom de andra som jag hade innan jag bytte sand dött. De nya räkorna fick vara i påse i sisådär 4 timmar innan jag var hemma. Jag gjorde som det stod på påsen, först låta påsen ligga i vattnet med lampan släckt i 30 min sedan koppa i vatten från akvariet 3 ggr lite i taget var 5:te minut. Nu efter 6 dagar hittar jag 2 st döda räkor, de två minsta. Ph t ligger på 7,5 nitrit 0 nitrat 1, temperaturen är strax under 25 grader. Jag är nybörjare på detta med räkor. Skulle bli glad om någon kan säga om jag gjort något fel eller så, och vad mina körsbär kan ha dött av.
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    #2
    När jag koppar in räkor tar jag 1 matsked vatten var 10:e minut i 5 timmar...
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

    Kommentar

    • dalmatin
      • February 2008
      • 170

      #3
      Oj kan nog vara det jag har gjort fel, 2 dl vatten i taget...

      Kommentar

      • Bossebuse
        • August 2008
        • 27

        #4
        Jag gjorde som du dalmatin, 2 dl vatten 5-6 gånger under en timme och sen i med dem, och gick bra.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av starcastle
          När jag koppar in räkor tar jag 1 matsked vatten var 10:e minut i 5 timmar...
          Ursprungligen postat av Bossebuse