Räkorna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dalmatin
    • February 2008
    • 170

    Räkorna dör

    Hej alla! Jag har startat om mitt 60l pga. köp av fel sand (blästersilicat). Akvariet kördes igång för drygt 3 veckor sedan med ny sand som inte är farlig för räkor, kommer inte ihåg vad den hette. Jag släppte ner en ansitrus från mitt större kar efter en vecka som "Köra igång fisk", hon trivdes och åt bra men är nu tillbaka flyttad. I onsdags var jag till stan och köpte 4 nya körsbärsräkor eftersom de andra som jag hade innan jag bytte sand dött. De nya räkorna fick vara i påse i sisådär 4 timmar innan jag var hemma. Jag gjorde som det stod på påsen, först låta påsen ligga i vattnet med lampan släckt i 30 min sedan koppa i vatten från akvariet 3 ggr lite i taget var 5:te minut. Nu efter 6 dagar hittar jag 2 st döda räkor, de två minsta. Ph t ligger på 7,5 nitrit 0 nitrat 1, temperaturen är strax under 25 grader. Jag är nybörjare på detta med räkor. Skulle bli glad om någon kan säga om jag gjort något fel eller så, och vad mina körsbär kan ha dött av.
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    #2
    När jag koppar in räkor tar jag 1 matsked vatten var 10:e minut i 5 timmar...
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

    Kommentar

    • dalmatin
      • February 2008
      • 170

      #3
      Oj kan nog vara det jag har gjort fel, 2 dl vatten i taget...

      Kommentar

      • Bossebuse
        • August 2008
        • 27

        #4
        Jag gjorde som du dalmatin, 2 dl vatten 5-6 gånger under en timme och sen i med dem, och gick bra.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av starcastle
          När jag koppar in räkor tar jag 1 matsked vatten var 10:e minut i 5 timmar...
          Ursprungligen postat av Bossebuse
          Jag gjorde som du dalmatin, 2 dl vatten 5-6 gånger under en timme och sen i med dem, och gick bra.
          som starcastle säger så är det viktigt om man köper från utlandet men om man köper i sverige så räcker vanlig koppning mycket väl... Om man lyckas ta död på körsbär så är något väldigt fel.
          Salt eller kemikalier kan vara en gissning?? Nya växter??? Något annat som kan vara giftigt för en liten kemikaliekänslig räka???
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • polysperma
            • January 2007
            • 550

            #6
            jag hade oxå grym otur med körsbär i början.
            dom verka dö lite som dom ville.
            tankar som kommer är: kan sanden va så fin att du får sumpgas? kanske ett gäng grävarsnäckor kan vara till hjälp? (dom är föresten bra å ha iaf.)
            En del räkor dör vid skalömsning en del skal ser ut som döda räkor.
            Hur är hårdheten i vattnet?
            Koppar är rena giftet, kan du ha koppar i vattnet? (ett bra alternativ är att ta vatten endast från kallvattenkranen och låta det stå tills det blir rumstempurerat.)
            Kan det suttit drit kvar i filtret/pumpen?
            Hur är det på kalkhalten? är det klent med kalk i vattnet så kan dom dö vid skalömsning pga det (skalet hårdnar inte som det ska)
            förstår att du köpte bara 4 efter att första dör men kanske dog dom av stress för att dom var för få?

            4 timmar i påsen har inte så stor betydelse heller inte i koppningen heller förutom att jag anser att man häller räkor och det vatten dom är i i en burk/skål/balja och koppar sen i vatten från karet i den behållare man hällt räkorna i och efter att man koppat klart helt sonika håvar upp dom från burken ner i karet.

            (kanske ska tillägga att dom 2 första gångerna jag köpte körsbär och misslyckades så var det 4 st första köpet ((dom dog snabbt)) andra köpet 3 ((och samma resultat)) köpte sen från samma kar, samma stam 10st.....lät gå ett par veckor i en petbox utan ngn pump och inte en förlust.) nu går en del hos bror och större delen på ett zoo.
            Även den bästa akvarist kan fela

            Kommentar

            • Mobster
              • June 2008
              • 506

              #7
              Jag hörde någonstans att räkor ganska lätt blir "åksjuka" och helst ska ha något i påsen de kan hålla fast vid när de färdas någonstans, fast det kanske bara gäller längre sträckor.

              Kommentar

              • polysperma
                • January 2007
                • 550

                #8
                nöppe när det gäller räkor så ska man alltid stoppa i ngt som dom kan klänga fast vid.
                Pga att dom annars skvalpar sönder mot påsen.
                Tyvärr är det inte alla zoohandlare som fattat det där utan gör tvärt om. dvs fisk= ngn jäkla kvist i påsen, räkor=tom påse.... är ju tvärt om det ska va.
                räkor=mossa, sessiflora, filterbit osv..... fiskar=bara vatten och luft så klart.
                Även den bästa akvarist kan fela

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av polysperma
                  Hur är det på kalkhalten? är det klent med kalk i vattnet så kan dom dö vid skalömsning pga det (skalet hårdnar inte som det ska)
                  förstår att du köpte bara 4 efter att första dör men kanske dog dom av stress för att dom var för få?
                  Det är ju inte kalk de bygger skal av utan kenin lr vad sjutton det nu heter.. Ett protein... Till stor del kan man se till att de får det via kosten, cyklops och nykläckt artemia eller ICA räkor, mixade med skal och allt men jag föredrar cyklops..

                  Något är fel i karet om de dör och jag tror på kemikalier för annars går det sjutton nästan inte att ta kål på de där frögurkorna..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • dalmatin
                    • February 2008
                    • 170

                    #10
                    Tack för alla snabba svar! Idag hittade jag en död räka, bara den största kvar nu. Räkorna var köpta här i Piteå, inga nya växter, har inte direkt någon sand det är mer som grus så det har nog inte kunnat bli någon sumpgas. Jag spolar ett tag innan jag fyller hinken med vatten. Drit vet jag inte vad det är... Räkorna hade ingenting i påsen att sitta på så de kan ha blivit åksjuka. Jag har blivit lite osäker på om skiffret eller stenarna jag har hittat på stranden kan var farliga. Väldigt dåliga bilder. http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2191639&a=1#
                    http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2191637&a=2#

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av dalmatin
                      Tack för alla snabba svar! Idag hittade jag en död räka, bara den största kvar nu. Räkorna var köpta här i Piteå, inga nya växter, har inte direkt någon sand det är mer som grus så det har nog inte kunnat bli någon sumpgas. Jag spolar ett tag innan jag fyller hinken med vatten. Drit vet jag inte vad det är... Räkorna hade ingenting i påsen att sitta på så de kan ha blivit åksjuka. Jag har blivit lite osäker på om skiffret eller stenarna jag har hittat på stranden kan var farliga. Väldigt dåliga bilder. http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2191639&a=1#
                      http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2191637&a=2#

                      http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2191641&a=4
                      Stenar kan innehålla stora mängder mineraler. Jag kan inte det där så bra. Men ta ut allting som du inte har köpt på zooaffären.. Lägg upp en egen tråd med närbilder på stenarna om du promt vill ha dem i karet så att proffsen kan hjälpa dig att tala om vilka som är en massa mineraler i. Absolut att det kan vara stenen, tror jag.
                      Byt 20-30 % vatten idag och lika mycket imorgon och dagen därpå så du får ner eventuella mineralhalter ordentligt.. Jag använder inga tillsatser i mina räkkar, alltså t ex Aqua Safe..

                      Hur långt hade räkorna åkt utan fotfäste???
                      Hoppas det går bättre nästa gång.
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • dalmatin
                        • February 2008
                        • 170

                        #12
                        Jag vill så klart ha kvar stenen med den vita randen på men om den är farlig så tar jag så klart bort den, har lite fler rötter liggande någonstans som jag kan lägga i istället. Hmm...det fick åka ca i mil.

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av dalmatin
                          Jag vill så klart ha kvar stenen med den vita randen på men om den är farlig så tar jag så klart bort den, har lite fler rötter liggande någonstans som jag kan lägga i istället. Hmm...det fick åka ca i mil.
                          Det ska inte vara så farligt, tror jag. Jag tror mer på stenen.. Fråga Azur, han är jätteduktig på vår fauna.. Men han behöver nog närbilder på alla stenar så om jag vore dig så skulle jag ta ur dem och ta närbilder på dem.. Sen skulle jag byta vatten som sagt och vänta på svaret innan jag stoppade ner dem igen... Men som sagt, det är mina tankar, jag är inget proffs...

                          Hur har räkorna dött???
                          Har de varit sega först?
                          Har de fastnat i skalbytet?
                          Några tecken???
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • dalmatin
                            • February 2008
                            • 170

                            #14
                            Okej... Närbilder och vatten byte
                            Senast redigerad av dalmatin; 15 October 2008, 16:21.

                            Kommentar

                            • Salta Katten
                              • March 2008
                              • 740

                              #15
                              Ursprungligen postat av dalmatin
                              Drit vet jag inte vad det är...
                              Dagens språklektion: Drit = skit på norska och bohuslänska (och kanske fler dialekter).

                              Hoppas det ordnar sig med räkorna!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...