Handmata äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    Handmata äppelsnäckor

    Jag har märkt att mina äppelsnäckor gillar mygglarver, de försöker fiska lite vid ytan när jag har i larver, men de får ju aldrig något. Så jag har börjat mata dem lite när de är upp och tigger.









    Riktigt häftigt att se dem slurpa is sig larverna! De tog t.o.m 4 vita mygglarver i ett nafs, och slurpade i sig, det var mums!

    Nu kan man inte zooma på mina bilder, men vi gjorde det i kameran, wow, de är så häftiga de här små vackra tingesten!
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Jag kan inte se bilderna tyvärr... står bara att den hämtar men det blir inge mer....
    Har du övat upp snäckorna att vara så tama? Mina är jätte skraja och det går knappast att mata dem med händerna!

    Har du några över så vill jag jätte gärna köpa några!
    Har bara den gula varianten.
    Min pappa bor i upplands väsby så han hämtar gärna
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Jo, jag märkte att servern ligger nere nu... Suck. Och det är ju så coola bilder!
      Jag försöker köpa på mig snäckor själv, har alla färger utom vit.
      Nej, jag har inte tränat dem att bli så tama, de är så tama helt enkelt.

      Men så fort server ligger uppe igen så bumpar jag tråden!

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Bump!

        Är det många inne så kan det ta tid... Kolla då lite senare. Cooola bilder!
        Det är en liten privat server som snurrar...

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          Ja visst är det häftigt att handmata snäckorna! Jag hade flera snäckor men det var speciellt en som vid matdags lydigt satt och väntade uppe vid ytan.. Min sambo tyckte jag ver helknäpp som stod och matade och pratade med snäckan

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Jag blev biten av en jätteäppelsnäcka en gång...
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #7
              Ursprungligen postat av maria_
              Jag blev biten av en jätteäppelsnäcka en gång...
              Va?! Hur då? Har de hård mun? Som en bläckfisk? Eller var det mer att den sög tag i dig? Blev du skadad? Låter hur roligt som helst ju!

              Jag vill ha jättesnäckor, men de ska tydligen äta upp allt i karet...

              Kommentar

              • jubbe063
                • November 2007
                • 343

                #8
                Ursprungligen postat av maria_
                Jag blev biten av en jätteäppelsnäcka en gång...
                Låter smått otroligt. Snäckan har inte någon mun som den kan bitas med, snäckornas munnar kan suga in mat och de kan raspa lös mat från ärtor, alger mm, men bita och tugga kan de inte.

                Kommentar

                • maria_
                  • March 2007
                  • 2867

                  #9
                  Jo den högg tag i mig med sina sylvassa huggtänder.. (Ironi)

                  Hur kan du säga att de inte har någon mun? Hur tror du att de äter upp levande växter? De har ätit upp massor och massor av vallisneria för mig, inte direkt några mjuka växter, tror du att de sög in det som spaghetti?

                  Men nej, det var inget "nu började det blöda"-bett. Mer som ett knip kanske. Men jag skulle kalla det bett, eftersom det gjordes med munnen.

                  Och ja, Linapina, de äter allt.. Just därför börjar jag ångra lite att jag skaffade dem, är inte så himlans lätt att inreda deras kar...
                  Med vänlig hälsning,
                  hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                  Kommentar

                  • jubbe063
                    • November 2007
                    • 343

                    #10
                    Ok Maria, missförstod nog vad du menade med bita.

                    När jag hör ordet bita tänker jag på att något biter sig fast som en hund eller katt kan göra.

                    Jo som jag sa, de har inte munnar som kan bitas utan bara suga och raspa så därför kan de inte bita tag i något och hålla sig fast via bett.

                    Ja, dina växter kan de äta och visst suger de i sig dessa som spaghetti efter de har raspat loss materialet från växten. De tar inte och bitar av bitar av växterna om du trodde det utan filar sönder växten som en rasp, fil eller sandpapper och suger i sig "dammet" som lossnar från växten.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...