Fiskar som äter mask men inte räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenryJohn
    • August 2006
    • 9

    Fiskar som äter mask men inte räkor

    Jag har haft ett räkkar nu ett tag men fick en massa platta vita maskar som kröp runt på rutan vilket inte va så snyggt. Det finns väll inte någon fisk som man skulle kunna slänga i som käkar upp dom men som skonar räkorna ?
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    #2
    hur stora maskar?
    och menar du nyfödda räklingar eller typ amanoräkor?

    Kommentar

    • HenryJohn
      • August 2006
      • 9

      #3
      Det är red crystal jag har och maskarna är ungefär 5-10 mm, tror att dom kallas nematoder. Så dom är väll nästan lika långa som en halvvuxen räka ungefär så en fisk som käkar dom käkar nog gärna räkor så jag undrar därför om det finns någon fisk som inte gillar att käka räkor men gärna annat småkraffs.

      Kommentar

      • Mobster
        • June 2008
        • 506

        #4
        mina endlers äter maskar i den storleken, dock inte nematoder så vet inte om de tycker att de är goda...och tror inte de skulle vara så hårt på räkorna, vet inte hur säkra räklingarna är när de är som minst men en del borde absolut klara sig :P

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Låter som plattmaskar, "planarier". Jag känner inte till någon fisk som äter dem.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Leonard
            • January 2006
            • 2352

            #6
            Jag har också dessa maskar i mitt akvarium med Crystal Red räkor. De verkar inte skada räkorna, men jag har märkt att antalet snäckor minskat markant sedan de kom. Jag vill ju gärna ha kvar snäckorna som städare, men då kanske dessa maskar fungerar som städare istället?
            Jag vill ändå gärna bli av med dem för att de ser äckliga ut
            Jag sökte på bilder på google och mina maskar är säkert någon slags plattmask. Vill inte gärna sätta in fiskar i karet då räkorna blir så himla tråkiga och skygga... Gissar också att mina räkor dör utav samma medel som maskarna gör eller? Med andra ord kan jag inte bli av med dom.
            18år. . . . . .<¨,)))--{
            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

            Kommentar

            • j@nne
              • September 2008
              • 71

              #7
              Har med små vita maskar i 2 räkkar, och massvis med sniglar, mina sniglar verkar inte minska i antal i jallafall. Tror nog att dom hjälper till att städa med. Bara att acceptera att dom flyttat in. Någon som vill köpa mask
              There be shrimp!
              www.shrimpzone.com

              Kommentar

              Arbetssätt...