Crystal Red dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Crystal Red dör

    Mina CR verkar må fint i sitt räkakvarium. De skaffar fram ett par räkbäbisar då lusten faller på.

    Jag har noterat att "räkmamman" ofta dör samma dag som den släppt ifrån sig sina yngel.

    Är detta normalt eller beror det på skötselfel?

    I övrigt mår de ju som sagt bra, och ingen annan räka brukar kolavippa...

    (Och nej, det är inte bara ett ömsat skal jag förvirrar med döda räkor)
  • erikmoose
    • November 2005
    • 120

    #2
    Det kan inte vara det att dom inte får tillräckligt med skalbildande ämnen?
    Vad matar du med?
    MVH
    Erik Tinnerwall

    http://www.eriksgallery.com

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Ursprungligen postat av erikmoose
      Det kan inte vara det att dom inte får tillräckligt med skalbildande ämnen?
      Vad matar du med?
      Räkorna får egentligen inte någon speciell räkmat då de går i ett akvarium med ganska mycket småfisk och växter. Så det är inget strikt räkakvarium i den bemärkelsen.

      De stora äter fiskskit och matrester de hittar. De små gillar att vara i javamossan och leta mat tills de blivit stora nog att våga sig ut bland fiskarna.

      Den enda mat som egentligen är just för räkorna är några gamla eklöv samt en bit kokt spenat (ganska sällan).

      Kommentar

      • erikmoose
        • November 2005
        • 120

        #4
        Utan att vara expert tycker jag det låter som att dom inte orkar med skalömsningarna pga att dom inte får de tillskott de behöver.
        Köp någon specialmat tex biomax eller schrimp excell som innehåller stödfoder till skalbildning bla.
        MVH
        Erik Tinnerwall

        http://www.eriksgallery.com

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Ja, det är möjligt att det är problemet. Tycker bara att det borde drabba de andra vuxna räkorna också i så fall. Inte bara honorna varje gång de just släppt ynglen...

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av LoGeek
            Ja, det är möjligt att det är problemet. Tycker bara att det borde drabba de andra vuxna räkorna också i så fall. Inte bara honorna varje gång de just släppt ynglen...
            Ett bra sätt som pratats om här tidigare är att ge dem små kräftdjur, typ cyklops och artemia, gärna flera gånger i veckan. Då är man säker på att de får i sig allt de behöver...
            Gravida honor är känsligare, jag har också varit med om att de har dött men då med rom. Jag har haft så många att jag inte lagt märke till om ifall det varit en nyförlöst som dött..
            Men helt klart är det en påfrestning att bära fram en kull småräklingar så är något fel i karet så är det mödrar, räklingar och gamlingar som stryker med först såklart...
            Senast redigerad av Katharina; 25 September 2008, 20:57.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Du har nog rätt.

              Så fryst artemia går alltså bra? okej...

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av LoGeek
                Du har nog rätt.

                Så fryst artemia går alltså bra? okej...
                Ja, och sen är de fullkomligt tokiga i squash som du sätter en halv skiva på en gaffel... och plockar bort ev rester dagen efter...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Du har nog rätt.

                  Så fryst artemia går alltså bra? okej...
                  Fryst artemia är rent kött (dvs inget skal) så det kan inte påverka skalömsningen.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Fryst artemia är rent kött (dvs inget skal) så det kan inte påverka skalömsningen.
                    Hmm.. nu hängde jag inte med Kjell. Menar du att fryst artemia inte kan påverka skalömsningen positivt (om det nu är skalömsningen som är problemet...)?

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Ja, och sen är de fullkomligt tokiga i squash som du sätter en halv skiva på en gaffel... och plockar bort ev rester dagen efter...
                      Kokar du squashen först, eller sätter du ner en gaffel med en bit "rå" squash på?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Hmm.. nu hängde jag inte med Kjell. Menar du att fryst artemia inte kan påverka skalömsningen positivt (om det nu är skalömsningen som är problemet...)?
                        Nej OM det är skalömsningen som är problemet (det vet jag inget om) så kan detta orsakas av kalkbrist och detta finns inte i vuxen fryst artemia. Däremot i t.ex. cyclops.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Okej, då förstår jag.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Fryst artemia är rent kött (dvs inget skal) så det kan inte påverka skalömsningen.
                            Jaha.. Vilken tur att jag ger mina Cyklops då... Det pratades här på Zoopet om detta med små kräftdjur och att det är det enklaste och säkraste sättet att säkra räkornas matbehov och då angavs just Cyklops och artemia som små kräftdjur...

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Kokar du squashen först, eller sätter du ner en gaffel med en bit "rå" squash på?
                            Rå squash... Jag brukar skära en halva som alltså bara har skal på halva och sen tunnar av, då blir det lättare för dem... Speciellt för fisken om man ska ge dem... ´Speciellt malar och levandefödare gillar grönmat...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              #15
                              Tack för tipsen.

                              Squash innehåller ju faktiskt en del kalcium.

                              Jag hade i och för sig för mig att dessa räkor inte direkt behöver kalcium för skalet (utan att de använder sig av ketin eller vad det kallas), men jag kan ha fel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...