Snäckor som fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    Snäckor som fiskar?

    Mina snäckor gör något lustigt vid vattenytan ibland, vi undrar lite vad de gör. Fiskar de efter mat (idag la jag i larver som spolades runt av pumpen) eller är det så här de gör när de ska lägga en äggsäck?

    Här kommer bilder på 2 av dem i detta beteende:





    Någon som vet?
    De är så himla bizarra och coola snäckorna, helt klart en favorit i karet.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Nej äter gör de inte, i alla fall inte ygglarver, de äter bara vegetabiliskt.
    Det kan hända att de ska lägga en äggsäck eller är ute och rekar efter ett bra ställe.
    Men som du säger, de är rätt bisarra..
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Ja, inga äggsäckar har lagts under natten i alla fall.
      Jaghar set någon snäcka göra så här tidigare. Har ni sett era snäckor göra så?

      Kommentar

      • jubbe063
        • November 2007
        • 343

        #4
        Detta är ett vanligt beteende hos äppelsnäckor, de äter från vattenytan helt enkelt. De använder framsidan av sin fot som enh sorts "magnet" som drar till sig allt gottit på ytan och sen suger de i sig allt de kommer åt. Ibland kan hela snäckan ligga och flyta fritt i akvariet med foten i vattenytan.

        Tittar du på dina bilder så ser du att de formar foten som en liten strut, och tittar du på nära håll i verkligheten så kommer vatten rinnande och rinner ner i den struten/tratten, och man kan se hur munnen arbetar för att suga i sig det gottiga.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Jodå, de gör sådär för att fiska efter mat, precis som du sa. De formar foten till en "tratt" där de fångar mat som flyter på ytan. Sedan samlar de ihop den till en liten hög och för upp den tilll munnen, där de sedan mumsar i sig maten.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Äppelsnäckor äter inte alls bara vegetabiliskt.
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • jubbe063
              • November 2007
              • 343

              #7
              Ursprungligen postat av maria_
              Äppelsnäckor äter inte alls bara vegetabiliskt.

              Helt korrekt, dessa är riktiga städmaskiner, äter allt från alger, vissna cäxtrester, döda artfränder och fiskar och allt annnat de kommer åt.

              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                På applesnail.net finns det dessutom en massa snäckmatsrecept med katt- och hundmat i. Dock så undrar jag om det är så smart att ha ner köttgrejs från land i ett akvarium, om ni förstår hur jag menar. Någon som vet?
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • jubbe063
                  • November 2007
                  • 343

                  #9
                  Har själv bidragit med en hel del recept både på mjuka och hårda snäckkakor här på forumet, leta på mitt namn så kommer det upp en del om äppelsnäckor och olika mat som de gillar och tips på kalkrik föda som är bra för deras skal mm.

                  Kommentar

                  • maria_
                    • March 2007
                    • 2867

                    #10
                    Ursprungligen postat av jubbe063
                    Har själv bidragit med en hel del recept både på mjuka och hårda snäckkakor här på forumet, leta på mitt namn så kommer det upp en del om äppelsnäckor och olika mat som de gillar och tips på kalkrik föda som är bra för deras skal mm.
                    Ett smått försenat svar möjligtvis, men jag hittar inte.
                    Om du inte syftade på den här länken: http://www.petfish.net/kb/entry/186/
                    Det är dock inget recept.
                    Med vänlig hälsning,
                    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...