Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Monily
    • October 2007
    • 29

    Äppelsnäckor

    Fick precis en tanke om man skulle skaffa äppelsnäckor, de verkar vara ett vackert tillskott i ett akvarium.

    Kan någon ge tips på om...:

    ¤...man måste ge dem speciell mat, eller om det räcker med algtabletter/det som fiskarna äter?
    ¤...man bör tillsätta något preparat till vattnet för tillväxt av deras skal osv?
    ¤...min ganska aggressiva lyktögonciklidhane på ca 12 cm skulle kunna skada dem? (han röjer runt bland stenar och grus)
    ¤...snäckorna kommer äta upp mina växter? Har bla svärdsplantor och nån typ av tunnare "gräsliknande" växt.

    Tacksam för tips!
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Ursprungligen postat av Monily
    Fick precis en tanke om man skulle skaffa äppelsnäckor, de verkar vara ett vackert tillskott i ett akvarium.

    Kan någon ge tips på om...:

    ¤...man måste ge dem speciell mat, eller om det räcker med algtabletter/det som fiskarna äter?
    ¤...man bör tillsätta något preparat till vattnet för tillväxt av deras skal osv?
    ¤...min ganska aggressiva lyktögonciklidhane på ca 12 cm skulle kunna skada dem? (han röjer runt bland stenar och grus)
    ¤...snäckorna kommer äta upp mina växter? Har bla svärdsplantor och nån typ av tunnare "gräsliknande" växt.

    Tacksam för tips!
    De äter inte växter, bara döda växtdelar.

    Har man mjukt vatten så är det bra att mata med Broccoli, det innehåller kalk. Mina får hur fina skal som helst även i mjukt vatten med Broccoli som mat.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Monily
      • October 2007
      • 29

      #3
      rå broccoli? antar att man måste plocka upp den efter ett tag va, så det inte vattnet påverkas.....?

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Ursprungligen postat av Monily
        rå broccoli? antar att man måste plocka upp den efter ett tag va, så det inte vattnet påverkas.....?
        Jag stoppar ner frusna "buketter" (ICA handlarnas frusen förvälld), både malar och snäckor äter som tokingar och det blir inget kvar.

        En till två gånger i veckan får dom detta.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Monily
          • October 2007
          • 29

          #5
          Tack för tipset, det ska jag testa att ge malarna så de blir glada!

          Kommentar

          Arbetssätt...