Odla körbärsräkor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • criiillee
    • August 2008
    • 34

Odla körbärsräkor

hejsan!
    jag har nyss kommit in på akvarie biten igen .
    har startat upp ett akvarium med lite guppy och 2 ancistrus.
    tänkte försöka få guppyna till att yngla ( vilket inte skall vara allt för svårt av vad jag har förstått) och kollar runt på lite annat kul man kan försöka odla för jag har ett litet akvarium till.
    Fastnade lite för räkor, så jag har några frågor:
    - ungefär hur stort kar behövs för att testa få några enstaka räkor till lek?
    - behövs massa växter eller dom nöjer sig med grus och någon rot?(har läst runt och sett att dom gillar rötter? )
    - äter räkorna upp ynglena?( har läst både att dom gör och inte)

tacksam för svar

mvh nybörjaren
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

Körsbärs räkor behövs inte odlas,dom frodas av sig själva
    Dom vill nog gärna ha lite växter alternativt mossa på rötterna.
    Jag har två kar med körsbärsräkor. Det ena är på 65 liter där bor även några mollys. Det har både rötter,mossa och växter. Räkorna förökar sig ständigt.
    Sen har jag ett litet kar på 35 liter på jobbet, även där med rötter och växter ingen mossa, räkorna blir fler och fler. Har aldrig upplevt att körsbärsräkorna äter upp sina egna. Skall du däremot ha fiskar i akvariet oxså så kan det hända att dom äter upp räkbebisarna. Lycka till!

/B
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

Kommentar

• punkz
      • September 2008
      • 4

hur små kan dem vara för att föröka sig har en körsbärsräka som e knappt 1 cm som har en ägg säck..( den ser ut att vara 1 cm.) köpte dem för ca 1 vecka sen..

Kommentar

Arbetssätt...