Räkor i Bangkok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evus
    • September 2006
    • 729

    Räkor i Bangkok?

    Som rubriken indikerar....

    Jag åker till Bangkok om en månad för att shoppa och träffa en av mina söner som då kommer att passera på sin jordenruntresa.

    Är det någon här som har köpt räkor från Thailand och kan ni i så fall tipsa mig om säljare?

    Tänkte skicka ett paket till mig själv innan jag åker hem.

    //Eva
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart
  • Paatsu
    • December 2006
    • 294

    #2
    Vad kul! Ta med många bilder hem då!

    Du kan testa här, det säljs mycket djur där iaf.
    Chatuchak Market in Bangkok is a shopping in Bangkok paradise. Read our advice and review of this amazing market.

    Redbee.se » // Johnny

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Posten tar minst en vecka från Thailand till Sverige så det kanske inte är en så bra idé.
      Sedan är det även Jordbuksverkets regler som gäller och det är ganska mycket byråkrati för att ta hem lite räkor, då är det bättre att skaffa goda kontakter i landet och köpa hem en större kvantitét fisk mm ihop med några medimportörer.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • evus
        • September 2006
        • 729

        #4
        Ursprungligen postat av Paatsu
        Vad kul! Ta med många bilder hem då!

        Du kan testa här, det säljs mycket djur där iaf.
        Chatuchak Market in Bangkok is a shopping in Bangkok paradise. Read our advice and review of this amazing market.

        http://www.resbort.com/Fakta/bang-markn.htm

        Du vet ju vilken mästerfotograf jag är.... Nu har dessutom den "förlorade sonen" med sig min lilla kompaktare på sin resa (Han får minsann utmärkta kort ur den lilla). Testar väl med makens ännu ålderdomligare kompaktare.

        Tack för tipsen
        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

        Kommentar

        • evus
          • September 2006
          • 729

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Posten tar minst en vecka från Thailand till Sverige så det kanske inte är en så bra idé.
          Sedan är det även Jordbuksverkets regler som gäller och det är ganska mycket byråkrati för att ta hem lite räkor, då är det bättre att skaffa goda kontakter i landet och köpa hem en större kvantitét fisk mm ihop med några medimportörer.
          http://www.zoopet.com/index.php?opti...249&Itemid=131

          Varför tar det så lång tid från Thailand? Jag har fått räkor från Asien på bara 3 dagar förut. Goda kontakter är aldrig helt fel...

          Tack för tipset, kanske ska gå den vägen om jag nu hittar några små intressanta nya familjemedlemmar.
          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

          Kommentar

          • evus
            • September 2006
            • 729

            #6
            En till fråga....

            Hur är lyder lagarna vad det gäller import av räkor? Jag har hört att olika saker gäller för fiskar och räkor. Någon som vet?

            //Eva
            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Posten tar minst en vecka från Thailand till Sverige så det kanske inte är en så bra idé.
              Sedan är det även Jordbuksverkets regler som gäller och det är ganska mycket byråkrati för att ta hem lite räkor, då är det bättre att skaffa goda kontakter i landet och köpa hem en större kvantitét fisk mm ihop med några medimportörer.
              http://www.zoopet.com/index.php?opti...249&Itemid=131
              Nja, detta gäller väl än så länge inte för räkor, eller? Annars blev jag felunderättad när jag kollade innan jag tog med mig hem.
              Jag tog i alla fall med mig 20 räkor hem från Singapore. De hade jag i en kraftig petflaska med vatten och lite växter. Jag band sedan fast en frysklamp vid petflaskan och snurrade in allt i lite kläder och la i det incheckade bagaget.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • evus
                • September 2006
                • 729

                #8
                Tack så mycket Kjell,

                Jag tyckte väl att jag läst någonstans här på Zoopet att så var fallet (troligtvis från ett av dina tidigare inlägg).

                Ska kolla med jordbruksverket också..Det gäller kanske att skynda sig innan de ändrar reglerna. //Eva
                This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                Kommentar

                • evus
                  • September 2006
                  • 729

                  #9
                  Har just skickat iväg en förfrågan till Jordbruksverket huruvida det är tillåtet får privatpersoner att importera levande räkor eller ej.

                  Om det är OK så kommer jag (om jag hittar räkor) att förnya min genpool med ett gäng. Jag kommer då att frakta dem i mitt incheckade bagage med intyget från jordbruksverket i nypan.

                  Jag kommer att lägga upp mitt svar från Jordbruksverket här så att vi en gång för alla får svar på denna "eviga" fråga.

                  //Eva
                  This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                  Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Dock bör man kanske tänka på att en del flygbolag inte tillåter att man fraktar räkor/vatten lastat i det incheckade bagaget (i handbagaget tillåter inte något bolag att man har med sig vatten).
                    Så även om det är grönt ljus för själva importen från SJV så kan frakten i sig ställa till med problem.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det kan vara jag som missförstod svaret jag fick när jag kollade upp detta. Min fru är från Thailand och vi skulle få besök av en släkting och jag tänkte att han skulle ta med sig lite smått och gott när han kom hit, men gjorde då inte detta.
                      Det ska bli riktigt intressant att få reda på vad lagen säger då det är en resa dit snart på G och man kan då fylla sitt bagage med räkor.
                      Tänk bara på att det kan vara problem att få med dig någon större mängd vätska incheckat bland handbagaget pga "bombrisken".

                      Att det tar så lång tid för posten att komma hit vet jag inte, det bara är så. Man å andra sidan tar det oftast en vecka åt andra hållet med.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • evus
                        • September 2006
                        • 729

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Dock bör man kanske tänka på att en del flygbolag inte tillåter att man fraktar räkor/vatten lastat i det incheckade bagaget (i handbagaget tillåter inte något bolag att man har med sig vatten).
                        Så även om det är grönt ljus för själva importen från SJV så kan frakten i sig ställa till med problem.
                        Sant, men jag har ofta "flytande vätskor" i mitt incheckade bagage och jag har aldrig åkt fast. Det är nog väldigt svårt för dem att kolla om det är parfym, sprit, läsk eller räkvatten i flaskorna. Jag kommer dock att kolla med bolaget innan.
                        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                        Kommentar

                        • evus
                          • September 2006
                          • 729

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det kan vara jag som missförstod svaret jag fick när jag kollade upp detta. Min fru är från Thailand och vi skulle få besök av en släkting och jag tänkte att han skulle ta med sig lite smått och gott när han kom hit, men gjorde då inte detta.
                          Det ska bli riktigt intressant att få reda på vad lagen säger då det är en resa dit snart på G och man kan då fylla sitt bagage med räkor.
                          Tänk bara på att det kan vara problem att få med dig någon större mängd vätska incheckat bland handbagaget pga "bombrisken".

                          Att det tar så lång tid för posten att komma hit vet jag inte, det bara är så. Man å andra sidan tar det oftast en vecka åt andra hållet med.
                          Nej, handbagaget är nog inte att tänka på
                          BTW Paatsu tipsade mig att använda EMS om jag skickar från Thailand det brukar ta 2-3 dagar då.
                          Självklart vore det att föredra om jag själv kan ta hem skaldjuren.

                          //EVa
                          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Är det bara under 100 ml vätska så är det grönt, men tom en flaska senap blev stoppad för en som flög med oss till Norge och fiskade i somras!
                            LFV är ett statligt affärsverk som tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart. Vi erbjuder flygtrafikledning och flygtrafiktjänster på flera platser i Sverige och internationellt. Vi utvecklar tjänster och operativa koncept för att möta ökade krav på kapacitet, tillgänglighet och hållbarhet.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Stomatol
                              • August 2008
                              • 58

                              #15
                              Hur var det med bestämmelserna? Är det tillåtet att frakta hem räkor?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...