Är min snigel död?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricci
    • August 2008
    • 11

    Är min snigel död?!

    Jag har 4 st snäckor (neritina semiconica) i mitt 54 liters kar. Förutom snäckorna har jag bara ett tjugotal platy-yngel som är 2 veckor gamla. Allt har varit frid och fröjd tills för några dagar sedan då en av snäckorna inte har rört sig på flera dagar. Är den död eller har den bara gått i "dvala"?

    Tacksam för svar...!
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Prova att peta på den eller att knacka på skalet då brukar de dra sig in i skalet om den inte gör det så är nog risken stor att den är död, lukta på den också och luktar den illa så är det också ett tecken på att den dött.

    Kommentar

    • Ricci
      • August 2008
      • 11

      #3
      Okej. Ska genast kolla upp det!

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #4
        Hur har det gått? Lever den?

        Kommentar

        • Ricci
          • August 2008
          • 11

          #5
          Nej tyvärr är det nog så att den har dött!

          När jag tog upp den så trillade "locket" av. Och så luktade den inte så gott heller. Jämförde lukten med en annan snäcka.

          Tråkigt..!

          Kommentar

          • Raggsockan
            • April 2007
            • 644

            #6
            Vad trist.... :-(

            Kommentar

            • fairing
              • October 2003
              • 574

              #7
              så är det tyvärr ibland,men dom luktar fruktansvärt illa när dom har dött.
              www.akvarietorget.se

              Kommentar

              • Ricci
                • August 2008
                • 11

                #8
                Tänkte åka till zoobutiken imorgon och köpa en eller två snäckor till. De är så söta..!

                Antingen samma sort som jag hade innan eller en ny sorts snäcka?
                Några förslag, kanske?

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #9
                  Jag har äpplesnäckor och tycker de är helt underbara! Dessutom finns det många läckra färger? Vad tar de på djuraffären? Jag köper mina på annons och får dem för en femtedel mot vad de ville ha i akvariebutiken...

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #10
                    har köpt 2 stora äppelsnäckor i min butik å gav 15 kr styck för dom men då var dom stora som en 5-krona. tyckte jag var helt ok
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • Linapina
                      • July 2008
                      • 595

                      #11
                      Ursprungligen postat av doppingen
                      har köpt 2 stora äppelsnäckor i min butik å gav 15 kr styck för dom men då var dom stora som en 5-krona. tyckte jag var helt ok
                      Mycket bra pris!
                      Där jag handlar så ville de ha 50 kr st för såna som var som den nya 50 öringen... Så jag köper från annonser istället.

                      Kommentar

                      • MantaC0re
                        • July 2005
                        • 512

                        #12
                        Brukar aldrig få några stinkade snigelkadaver. Snäckorna och räkorna bruka avverka en fullvuxen snäcka på ett par timmar! Någon nytta med dom fast dom är döda!
                        Köp annars från Snailshop. Dom brukar ha lite fler arter att välja på. Bäst att skynda dej innan det blir för kallt.
                        If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                        Kommentar

                        • Ricci
                          • August 2008
                          • 11

                          #13
                          Det blev lila äppelsnäckor! En kompis till mig hade lite för många i sitt akvarium. Så jag fick några stycken. Alldeles gratis.

                          Kommentar

                          • Ricci
                            • August 2008
                            • 11

                            #14
                            Ursprungligen postat av MantaC0re
                            Brukar aldrig få några stinkade snigelkadaver. Snäckorna och räkorna bruka avverka en fullvuxen snäcka på ett par timmar! Någon nytta med dom fast dom är döda!
                            Köp annars från Snailshop. Dom brukar ha lite fler arter att välja på. Bäst att skynda dej innan det blir för kallt.
                            Tack för tipset! Kanske blir det Snailshop nästa gång...!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...