(O)lycka (behöver hjälp med äppelungar!!!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    (O)lycka (behöver hjälp med äppelungar!!!)

    Måste bara skriva om en rolig sak först. När jag köpte snäckor från snailshop så bestämde jag mig för att köpa någon ny grävarsnäcka också. Valet landade på en snäcka som de kallade för spike tail trumpet snail. Lite kortare och bredare än malaysisk sandsnäcka, och med finare färg tyckte jag. I informationen stod det att de skulle föröka sig fort, men det har gått några månader nu och ingenting har hänt, mina ursprungliga sex förblev sex. Så idag så såg jag en liten grävarunge som var lite bredare än de andra. Jag vågade inte hoppas på något, för jag brukar ju aldrig ha tur. Sen så såg jag dock en till, och en till - mina snäckor har fått ungar! Dessutom börjar mina asolene spixi komma upp i ärt-storlek. Enligt applesnail är de stora nog för att säljas då, men jag behåller dem lite till. De är ju ganska så söta.

    Men till mitt problem. Mina äppelsnäckor har också fått ungar. De gula har hållt på i evigheter, men ungarna har synts till i några dagar och sen har de försvunnit. Jag har en eller två gula ungar nu som har synts till ett par veckor, så det är rekord. Idag såg jag dock även vita och rosa (eller lila?) ungar. Och jag vill så hemskt gärna att de ska överleva. Några av de vuxna snäckorna börjar dessutom bli väldigt gamla, och jag är rädd att de ska dö ut om jag inte lyckas komma på hur man får ungarna att överleva. Efter vad jag har läst på applesnail så är bridgensii den svårare arten att dra upp ungar på, eftersom de inte har så starka tänder (är det tänder?). Hur som helst har de svårare att få i sig mat. Jag vet inte hur jag ska göra här. De vuxna brukar mumsa i sig olika fodertabletter ganska fort, så ungarna har ingen större chans. Det som de vuxna inte rör är weekendfoder, vilket jag har blivit tipsad om och alltid har i akvariumet. Ibland sitter det någon äppelunge där, men det verkar ju inte hjälpa något eftersom inga ungar ännu har överlevt. Jag brukar dessutom ha i broccoli ibland, men det kan jag inte ha så ofta då jag inte har akvarierna hemma och har haft strul tidigare med övermatning. Annars vet jag inte vad problemet kan vara. Finns förstås två teorier till. Min pump är inte helt bebissäker. På zoonen blev jag dock rådd till att inte säkra den, för då skulle jag få snäckinvasion. Har posthorn och malaysiska sandsnäckor i karet, och de har inga som helst problem med att föröka sig. Den andra teorin är att ungarna som ju är ganska små ramlar ner mellan gruskornen och inte kan ta sig upp. Jag har sett det hända ett par gånger vid framglaset, men kan det verkligen vara så att alla ungar skulle ramla ner där? Kornen är kanske 5-7 mm stora. För i så fall måste man ju skaffa sand för att ungarna ska klara sig, och det har jag svårt att tänka mig att alla här har.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Nu fick jag en aha-upplevelse. Jag hade ett gäng gula äppelsnäckor tidigare. Dom var nog lite för många för karen så jag stödmatade ofta med förvälld squash. När dom sedan började få ungar så satt ungarna på squashbitarna och åt väldigt bra. Dom fick räkmix och tabletter också, men just de minsta älskade den mjuka squashen. Det var många, många som överlevde och växte på rätt bra.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Åh, tack. Det ska jag prova med!
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Inte röra gruset när man sett minsta ungarna, växterna får se ut hur de vill, är mitt tips.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Växterna har blivit uppätna.. Men det är ju lite dumt, för när man matar dras alla sniglar till maten. Och kryper det då en liten äppelunge på gruset och den samtidigt väller upp en (eller 30) fullvuxen malaysisk sandsnäcka ur avgrunden så blir det lite "hela havet stormar" för den lilla minisen.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          Arbetssätt...