Räkor i sällskap med fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeraphia
    • July 2006
    • 142

    Räkor i sällskap med fiskar?

    Hejsan!

    Jag har ett gäng guramis, siamensis och praktbotior i ett av mina akvarium. Är lite sugen på räkor, särskilt "crystal red", men undrar om de blir uppätna? Någon som har erfarenhet av fiskar och räkor tillsammans?

    /Emma
    ________________________________________________
    Man slutar inte leka för att man blir gammal -
    man blir gammal för att man slutar leka!


    www.villemo.com

    50 liter SA (sonens miniakvarium)
    205 liter Asien
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Praktbotia + räka.. låter lite farligt tycker jag, då de är väldigt glupska fiskar

    Ryms räkan i munnen så blir den mat, iaf åt en praktbotia De blir ju 30CM stora så.
    Senast redigerad av Johanski; 18 July 2008, 12:01.

    Kommentar

    • linda.n
      • March 2008
      • 459

      #3
      jag blev vittne till ett räkmord senast igår när en halvstor körsbärsräka blev lite övermodig och simmade rakt i gapet på en (alltid) hungrig regnbågsfisk.

      Även mina guramisar brukar hänga lite extra mycket i javamossan nu för tiden...
      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Ursprungligen postat av Zeraphia
        Hejsan!

        Jag har ett gäng guramis, siamensis och praktbotior i ett av mina akvarium. Är lite sugen på räkor, särskilt "crystal red", men undrar om de blir uppätna? Någon som har erfarenhet av fiskar och räkor tillsammans?

        /Emma
        Ja ev räkor kommer att bli uppätna av dina fiskar. Kan du inte starta ett kar till där du bara har räkor
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Zeraphia
          • July 2006
          • 142

          #5
          Jo, jag misstänkte ju att det skulle vara farligt att vara en räka i det karet. Men det verkade så frestande att peta ned dem... Just nu har jag "tillstånd" att starta ett nytt kar, men det ska bli minst 375 liter i vardagsrummet senare i höst/vinter och jag vill inte fylla det med räkor ;-)

          Har en sambo som inte förstår varför inte ett akvarium räcker, och nu har jag ändå två :-)
          ________________________________________________
          Man slutar inte leka för att man blir gammal -
          man blir gammal för att man slutar leka!


          www.villemo.com

          50 liter SA (sonens miniakvarium)
          205 liter Asien

          Kommentar

          • Zeraphia
            • July 2006
            • 142

            #6
            Hehe, jag vet att praktbotior gärna käkar småttiga saker, och även om mina är ganska små, bara runt 10 cm, så blir de ju onekligen större
            ________________________________________________
            Man slutar inte leka för att man blir gammal -
            man blir gammal för att man slutar leka!


            www.villemo.com

            50 liter SA (sonens miniakvarium)
            205 liter Asien

            Kommentar

            • mojle
              • August 2006
              • 26

              #7
              Jag har själv amano och körsbärsräkor tillsammans med mina diskusar. Ett par körsbär har gått hädan när de rört sig på öppet vatten men de flesta av dem klarar sig bland alla växter.

              Mvh
              Markus

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                #8
                Siamensis och Praktbotia är de värsta (vanligt förekommande) räkdödarna som du kan släppa ner. Nej, räkor vill bo med fredliga fiskar med inte allt för stora munnar - man kan dra gränsen vid typ Endlers guppy, det är lagom stort gap.

                //C
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Små snälla fiskar går bra, typ neontetra, guppy, platy, molly, danios, kopparbarb. Visst ryker en del räkyngel, men de vuxna går säkra och många/de flesta räkyngel överlever i alla fall så du kommer ha gott om räkor. Ancistrus är en bra algätare för räk-kar.
                  Undvik aggressiva fiskar som tigerbarb eller kampfisk, eller större rovfisk som scalare, så är det lugnt.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...