Krabba

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iLsKeN
    • May 2008
    • 9

Krabba

hej

vad finns det för roliga krabbor man kan ha i sötvatten vart intresserad bra länge nu på och skaffa mig 2st till mitt 560L kar.skulle det funka och ha nån form av krabba tillsammans med nån fengädda eller någon annan lite större fisk
  • Pansi
    • August 2007
    • 13

Puttar lite på tråden för jag vill också veta!

Kommentar

• cecilienne
      • February 2007
      • 282

Det finns en liten röd krabba som heter sesarma bidens. Jag har själv ingen erfarenhet av den, men jag har läst att den behöver kunna gå upp på en liten landdel och att den kan fånga fisk som kommer för nära.

Kommentar

• cecilienne
        • February 2007
        • 282

Här hittade jag en länk om krabban. Som man ser på akvariet så har de en rot som sticker upp på land så att krabban kan gå upp

Kommentar

• mange016
          • May 2006
          • 341

Finns ju krabba från malawi som går att ha

Lite bilder ---> http://images.google.se/images?hl=sv...-8&sa=N&tab=wi

Kommentar

• TinaM
            • February 2008
            • 1040

Såg i affären något som kallades mangrovekrabbor. Små söta krabater på några cm. De skulle vara lätta att ha men kunde ge sig på fisk och räkor enligt tjejen i affären. Någon som har erfarenhet av dessa? Undrar också hur stora de blir.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

Kommentar

• Azph
              • January 2008
              • 6

Jag har en liten trevlig krabbat(ho ho!) som har röda klor, antagligen en sån som det skrivs om ovan. Den är rätt feg och gömmer sig gärna under något. Den kan klättra upp ovanför ytan om den har möjlighet.
              Den blir dock rätt rolig att titta på när man lägger ner lite mat för då smyger den ut, jagar bort fiskarna och springer sen snabbt iväg med matbiten.
              Jag har aldrig sett att den har jagat någon fisk men när ancistrusen fick för sig att suga på skalet så blev den lite sur.
              ---------------------------------------------------------------------------
              Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra.
              -George W Bush
              ---------------------------------------------------------------------------

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ursprungligen postat av TinaM
                Såg i affären något som kallades mangrovekrabbor. Små söta krabater på några cm. De skulle vara lätta att ha men kunde ge sig på fisk och räkor enligt tjejen i affären. Någon som har erfarenhet av dessa? Undrar också hur stora de blir.
                Det är med all säkerhet Sesarma bidens
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• TinaM
                  • February 2008
                  • 1040

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det är med all säkerhet Sesarma bidens
                  Hmm, vad jag läst på om dem så är de nog inget för mig.
                  32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

Kommentar

• Annika
                    • January 2002
                    • 2518

Jag har haft Sesarma bidens för ungefär 5 år sedan och jag kommer inte skaffa sådana igen. Köpte tre stycken till mitt bräckvattenakvarium på 840 liter. De rymde hela tiden och kilade omkring på golvet. Dessutom slogs de med varandra hela tiden.

Kommentar

• Wilda
                      • August 2007
                      • 342

Hej
                      Jag har köpt krabbor Geosesarma sp. orange kallas även
                      Mandarin vampyrkrabba.
                      Jag har dem i eget akvarium, som ovan
                      skriver så rymmer dem mkt lätt de behöver helt täckglas och inga
                      små mathål. De Kräver också en land del.
                      När man läser om de indonesiska krabborna som jag förmodar
                      de flesta kommer ifrån
                      så Måste de ha land del att gå upp på annars så kan de drunkna
                      står det all läsa.
                      Mina är inte skygga, slåss inte, är mestadels ovan vatten
                      och är nattaktiva. Det gick att läsa om dem att de föredrar ett
                      terrarium mer än ett djupt akvarium för land delen är viktig.
                      Mvh Wilda
                      Senast redigerad av Wilda; 07 August 2008, 21:20.
                      190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                      85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                      54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                      35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

Kommentar

Arbetssätt...