Och vad gör dessa och kan någon arten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killer 21
    • May 2007
    • 60

    #16
    Ursprungligen postat av Azur
    Klarar Antenome att föröka sig i sötvatten?

    Japp mina 2 har produserat 10-15 st på 16 månader så sötvatten har inte varigt något hinder
    Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #17
      Ursprungligen postat av Killer 21
      Japp mina 2 har produserat 10-15 st på 16 månader så sötvatten har inte varigt något hinder
      Men. Överlever inte alla ungarna då? Vet du något om hur länge det tar för äggen tills de kläcks? För mina har precis börjat lägga ägg, jag har 3 snäckor i ett kar och 4 i ett annat. I båda karen hittade jag först 3-4 ägg. Och nu en vecka senare hittar jag 7-8 i varje kar. Och långsamt, ja, de har varit hos mig i evigheter. Men dina har ju inte ens hunnit få en unge i månaden. Det låter ju lite väl extremt..
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Kan vara så att ungarna har svårt att hitta mat. Dvs att det kläcks rätt många, men bara ett fåtal blir så pass stora att de börjar märkas.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Killer 21
          • May 2007
          • 60

          #19
          Det tog säkert 6 månader innan dom ens fick sitt ägg ock ja var inte inställd på hur äggen såg ut så det är möjligt att ja städade bort mina första ägg.

          Men det du skriver maria är nog inte omöjligt nu när snäckorna går i ett 60 liters art akvarium så tror ja att dom lägger 2-3 ägg i veckan tyvär tror ja att dom få malawiska sandsnäckor ja har i som foder även käkar upp äggen.

          Jag har sett en tysk sida här på nätet för ca 5 månader
          sedan som hanlade om hur man odlar Anentome helena det var många fina bilder men jag har tappat bort sidan.

          Kanske någon annan här har någon bra hemsida att rekomendera som tar upp ämnet
          Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

          Kommentar

          • Matsviper
            • January 2008
            • 53

            #20
            Kan någon förklara hur äggen ser ut,så man inte "städar"bort något i onödan

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #21
              De är liksom kantiga, inte runda som vanliga ägg. Fyra sidor har mina. Och så en vit prick i mitten.

              På zoonen finns det en snigel/snäck-bildtråd där någon har lagt upp en bra bild på äggen. Fast det är ju förstås ett jobb att leta upp den, tråden är på ganska många sidor.
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • Matsviper
                • January 2008
                • 53

                #22
                Då blir det till å leta efter den tråden å efter äggen:-)

                Kommentar

                • Matsviper
                  • January 2008
                  • 53

                  #23
                  Kan man ha räkor i samma kar som Anetome Helena och ändå få dom att föröka sig eller äter dom upp äggen?

                  Kommentar

                  • maria_
                    • March 2007
                    • 2867

                    #24
                    Jag har aldrig sett räkor äta snigelägg. Jag har räkor hos mina i alla fall.
                    Med vänlig hälsning,
                    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                    Kommentar

                    • Killer 21
                      • May 2007
                      • 60

                      #25
                      jag har räkor ihop med mina sniglar ock det har inte vart något problem
                      Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

                      Kommentar

                      • NoZ
                        • July 2004
                        • 272

                        #26
                        var kan man köpa helena i närheten av helsingborg?
                        http://s1.bitefight.se/c.php?uid=27783

                        Kommentar

                        • maria_
                          • March 2007
                          • 2867

                          #27
                          Jag har en urkass kamera. Har sedan länge gett upp att försöka fotografera i mina akvarier, men för några dagar sedan bestämde jag mig för att prova en gång till. Tar man hunda bilder så brukar det finnas en som man kan tyda vad den föreställer. Och för dem som inte hittade bilden på helena-ägg på zoonen så föreställer min en på hundra-bild förvånande nog sådana. (Den som säger att den inte kan se dem kommer att straffas som aldrig förr.)
                          Bifogade filer
                          Med vänlig hälsning,
                          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                          Kommentar

                          • Matsviper
                            • January 2008
                            • 53

                            #28
                            Helt ok bild.Letar som en galning i mitt kar men hittar inget liknande trots att dom parar sig hela tiden.Måste hitta några snart.Vill ha fler

                            Kommentar

                            • maria_
                              • March 2007
                              • 2867

                              #29
                              Genomvacker menar du? Hur länge har du haft dem nu då? De verkar ta väldigt lång tid på sig att komma igång.
                              Med vänlig hälsning,
                              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                              Kommentar

                              • Matsviper
                                • January 2008
                                • 53

                                #30
                                Nu har dom varit här hos mig i 5 veckor och kommit över i räk/växtkaret för en vecka sen.Man hittar dom på dom mest omöjliga ställen i karet så man får leta efter äggen med speglar och ficklampa.har inte hittat något ännu,men man får hoppas att det är fel på synen hos mig och inte på impotensen hos Gunnar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...