Ny svensk krabba.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

Ny svensk krabba.

Jag såg på nyheterna förut, där visade dom en krabba som tidigare nästan bara har hittats i typ Frankrike och länder runt där. Men på senare dar har dom hittat en hel del i vättern (eller vänern). Denna skulle då altså klara sig i sött och bräckt vatten och tack vare dom milda vintrarna kunnat klara sig här i Sverige.
    Forskarna vill ju inte ha dessa här då dom har sönder fiske redskap och äter romen från romspridare (tex lax)

Vad tror ni om denna i akvariesamanhang? Skulle det funka? Någon som vet något mer? Lyckades inte uppfatta vad den heter.
    Mvh Patrik
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

Tänker nu inte på den fyrkantiga krabban som man nyligen hittade i saltvatten...
    Mvh Patrik

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

JAg såg reportaget, och var helt häpen: va, har det kommit en ny sötvattenskrabba till Sverige? I Mälaren??? Varför har jag inte hört talas om det??

Sen föll poletten.

Krabban de talar om måste vara kära gamla Ullhandskrabban, som har funnits i Sverige i sisådär 80 år. Den har svårt att föröka sig i sverige, inte bara pga kylan utan mest för att den behöver bräckvatten med en salthalt över 10 promille för att larverna skall utvecklas.
      Resten av förvirringen stod garanterat journalisten för.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• patriksg
        • May 2007
        • 1705

Ursprungligen postat av Azur
        JAg såg reportaget, och var helt häpen: va, har det kommit en ny sötvattenskrabba till Sverige? I Mälaren??? Varför har jag inte hört talas om det??

Sen föll poletten.

Krabban de talar om måste vara kära gamla Ullhandskrabban, som har funnits i Sverige i sisådär 80 år. Den har svårt att föröka sig i sverige, inte bara pga kylan utan mest för att den behöver bräckvatten med en salthalt över 10 promille för att larverna skall utvecklas.
        Resten av förvirringen stod garanterat journalisten för.
        På dom lät det som att vi måste dra igång med att fiska upp denna, annars skulle den ta över hela värden! :P Vad tror du Azur om att ha den i akvarium då? Den bör ju kunna leva i allt från 4c till 28c, blir ju inte allt för stor heller..
        Mvh Patrik

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Ursprungligen postat av patriksg
          På dom lät det som att vi måste dra igång med att fiska upp denna, annars skulle den ta över hela värden! :P Vad tror du Azur om att ha den i akvarium då? Den bör ju kunna leva i allt från 4c till 28c, blir ju inte allt för stor heller..
          Vet inte hur den är, men jag skulle gissa ungefär som en Malawikrabba vad gäller att hålla i akvarium, dvs den är bråkig, rymmer, äter växter, meckar med inredningen, och kan ta fisk som står och sover.

Jag tror också att man nog skall ha rätt mycket tur för att få tag i en.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...