Räkdöd. :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hedde73
    • February 2007
    • 91

    Räkdöd. :(

    För två dagar sedan så dog en av mina tolv CR räkor i mitt räkakvarium som är en månad gammalt. Igår dog en till och idag när jag kom hem så hade den tredje dött. Har testat vattnet och det finns ingen nitrit och ph värdet ligger på 6,5-7. Tempen i vattnet ligger på ca 25 grader.
    Vad skall jag göra mer för att ta reda på vad som kan orsaka detta?
    Det är ett litet akvarium på 25 l och det sitter ett litet ryggsäcksfilter på det. Filtermassan börjar se lite igengrott ut o under dom ligger makaroner som är gröna av alger. Det enda som finns i akvariet är ett slott, en rot som det växer mossa på.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av hedde73
    För två dagar sedan så dog en av mina tolv CR räkor i mitt räkakvarium som är en månad gammalt. Igår dog en till och idag när jag kom hem så hade den tredje dött. Har testat vattnet och det finns ingen nitrit och ph värdet ligger på 6,5-7. Tempen i vattnet ligger på ca 25 grader.
    Vad skall jag göra mer för att ta reda på vad som kan orsaka detta?
    Det är ett litet akvarium på 25 l och det sitter ett litet ryggsäcksfilter på det. Filtermassan börjar se lite igengrott ut o under dom ligger makaroner som är gröna av alger. Det enda som finns i akvariet är ett slott, en rot som det växer mossa på.
    Har du bra cirkulation på vattnet??? Jag tror att det är det absolut största hindret för att lyckas med räkor... Man ska riktigt se vattnet röra på sig och inte bara på ytan...
    Sen har du väl inga nya växter som kan innehålla giftiga gödningsmedel eller sånt??!
    Hur beteer de sig när du matar.. Om de kastar sig över maten väldigt rovgirigt så behöver du mata lite mer..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Jessa
      • September 2003
      • 454

      #3
      Använder du något vattenberedningsmedel, typ aquatan?

      Kommentar

      • hedde73
        • February 2007
        • 91

        #4
        Det är ju ingen jättesprutt på vattnet så att säga då vattntet mest "forsar" ut ur ryggsäcksfiltret, men dom har gått så i en månad o nu plötsligt så dör några bara så där. Jag har inte haft i något vattenberedningsmedel.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Maten???
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • hedde73
            • February 2007
            • 91

            #6
            Dom får lite räkfoder varannan dag o lite vanligt flingfoder emellanåt.

            Kommentar

            Arbetssätt...