vad är det för snäckor i mitt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    vad är det för snäckor i mitt akvarium

    För ett tag sedan hittade jag snäckor i filter. Inte konstigt att de finns i akvarium med. De flesta är väl kanelbullar. Men idag upptäckte jag några annorlunda.

    Någon som kan hjälpa mig och säga vad de heter och om de äter växter?


    På bilden syns även en kanelbulle, eller hur?
  • Guest

    #2
    Om du menar "spiralerna" så är det M. Sandsnäckor.
    Dessa är helt ok och lever mest i sanden, därav namnet.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag är inte säker på att de små torn-formade snäckorna är unga sandsnäckor. Jag tycker de ser ut som antingen små dammsnäckor eller nåt åt tusensnäcke (Potamopyrgus)-hållet. Jag hade Potamopyrgus i akvariet tidigare, det blev miljoner av dem särskilt i mitt ytterfilter. Tyvärr tror jag de är utdöda nu.

      Men de kan visst vara unga sandsnäckor också.

      Posthornssnäckan kan mycket väl vara en kanelbulle, eller kanske någon annan liten posthornssnäcke-art.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #4
        Tack för hjälpen.

        De avlånga var i ytterfilter med. Får se om de växer lite till men just nu ser de ut som de på bilden med...Lincoln?

        De kanelbulle var mycket mer rosa-orange tidigare. Nu liksom bleknar de. Det är kanske kalk (?) brist? Men det är väl inget att oroa sig med tanke på fiskar och växter, hoppas jag.

        Kommentar

        Arbetssätt...