Springande ömsande amanoräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsviper
    • January 2008
    • 53

    Springande ömsande amanoräkor

    I vårat 115liters växtkar har vi 6st amonoräkor tillsammans med ett antal Endlers.Näring genom Pmdd,EasyCarbo samt CO2 från mäsk,genom ett innerfilter.Blandat med växter som oftast kommer från våra andra kar(där vi har haft problem med långa svarta alger)och får en riktig genomkörare i detta karet,oftast med gott resultat.Nu till frågan
    Jag tycker att Räkorna ömsar skal väldigt ofta,verkar vara en gång i veckan.Är detta normalt eller har det med mat/vattenvärden(vi har högt ph från kranen,ca 8,2),matas mycket snålt,men mycket alger.
    Det andra är att huxflux får dom ett generalspel och springer fram å tillbaka i karet,alla sex,på en gång.Tränar dom för OS eller?Några minuter senare är dom borta igen,inimellan alla växter å tuggar å idisslar,eller vad det är dom gör.Nån som vet vad detta är för beteende?
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Många räkor ömsar precis innan det är parningsdags. Kan förklara maratonloppen

    Har samma fenomen fast med Crystalräkor, jävlar vilken fast det blir i karet när det är parningsdags (vilket iofs är var och varannan dag nu tycker jag).

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Matsviper
      • January 2008
      • 53

      #3
      Man kan ju hoppas att det blir lite småttingar i så fall.Får nog skaffa ett par "alg"kar till,men det har ju inte varit svårt innan så det skall nog gå nu oxå ;-)

      Kommentar

      • jorgner
        • April 2008
        • 153

        #4
        har ett par ca 7st körsbärsräkor =) alla har nästan ömsat skin är det pga att dom ska para sig?

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Ursprungligen postat av Matsviper
          Man kan ju hoppas att det blir lite småttingar i så fall.Får nog skaffa ett par "alg"kar till,men det har ju inte varit svårt innan så det skall nog gå nu oxå ;-)
          Amanoräkors ungar behöver växa upp i salt vatten.
          Räkbiten


          Kommentar

          • Matsviper
            • January 2008
            • 53

            #6
            Jaha,Nu får "frugan"ett mindre spel om det skall startas upp ett kar till räkungarna oxå.Nån som kan hjälpa mig att förklara för henne? :-)

            Kommentar

            • hgs
              • December 2007
              • 147

              #7
              HEJ köpte tre amano räkor till akvariet har haft akvarium i 30år tänkte börja med räkor och dom dog efter 3 dagar vad har jag gjort för fel har slöjsjärtar och klogrodor tackar för ett svar..

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Ursprungligen postat av hgs
                HEJ köpte tre amano räkor till akvariet har haft akvarium i 30år tänkte börja med räkor och dom dog efter 3 dagar vad har jag gjort för fel har slöjsjärtar och klogrodor tackar för ett svar..
                Är karet tillräckligt stort för det du har i det?
                Räkbiten


                Kommentar

                Arbetssätt...