extern landdel till vattensköldpadda

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

Vad är det du inte håller med om vad gäller rödörad?

Våran Sköldpadda har inte träffat någon hane sedan hon var stor som en 5 krona och är nu 12 år så därför tror jag inte riktigt på din teori.

Kommentar

• Danne_K
      • February 2005
      • 1034

Ursprungligen postat av cillan
      Vad är det du inte håller med om vad gäller rödörad?

Våran Sköldpadda har inte träffat någon hane sedan hon var stor som en 5 krona och är nu 12 år så därför tror jag inte riktigt på din teori.

Hm ska jag börja från början i länken du skickade
      "Man bör försöka skapa så stor landdel och så mycket simutrymme som möjligt för sköldpaddan. Det gör sig bäst genom att ha ett separat vattenakvarium och ett landakvarium/låda med en ramp/övergång emellan. "

varför skulle det vara bäst att hålla på och göra ramper osv mellan akvarier bygg el köp ett ordentligt från början!

"Honor måste ha en landdel med grävbart substrat exv sand eller jord/torv/sandblandning så de kan lägga ägg. De kan lägga ägg även om de inte träffat någon hane. Som en generell regel kan man säga att substratdjupet på äggläggningsplatsen bör vara en och en halv gånger så djupt som karapax/ryggsköldslängden. Även hanar av många arter behöver grävbart substrat för att trivas. Jag anser att alla sköldpaddor bör ha en landdel med grävbart substrat. Sedan finns kanske plats för någon eller några extra landdelar, därför har jag med även landdelar utan grävbart substrat."

Varför ska det vara så djupt min gissning är att detta kommer från någon djurhandlare som inte visste vad han skulle svara och bara drog till med nått som han/hon tyckte lät bra. Sen varför vill dina gräva mina är då inte alls intreserad av detta trots att dom har möjlighet till det (mina landsköldpaddor gör det när dom tycker det är för varmt men det är ju en annan femma) Min rödörade hona la ägg dom första ca 3åren jag hade henne å tidigare gick hon med hanar. men dom resterande 10-15åren har hon inte lagt något.

Ja det blir väldigt långt om jag ska fortsätta komentera hela den där sidan men läs den som eriahl skickade den är betydligt bättre även om den är allmän för vattensköldpaddor och har samma åsikt om hur mycket botten substrat. Om du vill så ha så mycket men jag anser att det är helt onödigt.

Kommentar

• eriahl
        • April 2004
        • 5681

Rengöringsbiten var iofs extrem i länken jag visade. Sen lägger dom väl inte äggen så jättedjupt men kan vara lite sysselsättning oxå att kunna böka runt. Som nämnts kanske äggen grävs ner till runt 15cm. Men lite extra "bökdjup" på landdelen är ju inte fel.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Danne_K
          • February 2005
          • 1034

15cm tycker jag låter rimligt. Men nu måste jag ju få fråga er gräver era sköldpaddor runt mycket?

Jo rengörings biten där var väldigt extrem och att man måste kolla tempen med termometer för att få den exakt känns ganska konstigt isf skulle en sköldpadda som dyker 30cm i naturen må väldigt dåligt pga av temp förändringen Och att dom måste ha så där sterilt känns väldigt konstigt det med. Men dom mår ju knappast dåligt av bra vatten kvalite men dom kanske blir nog så stressade av att aldrig få vara ifred
          Senast redigerad av Danne_K; 04 May 2008, 21:04.

Kommentar

• cillan
            • February 2007
            • 562

Tjejen som skrivit sidan jag länkade till har pratat med olika experter angående vattensköldpaddor och har ständigt kontakt med experter för att uppdatera sidorna. Det kommer alltså inte från någon djuraffär.

Kan ju säga att våran sköldpadda började lägga ägg när hon blev könsmogen och har sedan lagt ägg varje vår och då vill hon mer än gärna gräva annars kan hon få värpnöd men denna grävplats har bara varit provisorisk än så länge. Våran sköldpadda är nu lite mer än 12 år.

Varför artikeln rekommenderar en extern landdel och en extern vattendel är för att ett 375-liters akvarium är nästan för litet för en fullvuxen rödörad vattensköldpadda enligt jordbruksverkets regler och ska man då ha ett ännu större akvarium med landdelen blir det ju upp emot 700-1000 liters. Dessutom om landdelen ska vara tillräckligt djup (de flesta experter säger minst karapaxlängden) så måste man ju ändå bygga på akvariet på höjden så att de inte klättrar ur när de är längst upp på landdelen eftersom inte så många akvarium är så passa höga att de inte skulle kunna få tag i överkanten och ta sig ut om de står på landdelen (om den är så djup som många experter rekommenderar). Varför man rekommendera att ha en extern landdel är då för att man inte ska ta av det redan befintliga akvariets vattendel. Vattendelen ska ju vara större än landdelen.

Kommentar

• Danne_K
              • February 2005
              • 1034

375 till en fullvuxen rödörad är på gränsen till djurplågeri. i varje fall om det är standard måtten 150*50*50 du bör ha framför allt betydligt bredare runt 1meter brett kan jag tycka är lämpligt (detta får du inte med den snikmodellen av akvaterraium som dom rekomenderar). Om det du skriver om ägg läggning skulle min ha varit död för ca 10-15årsen så det där är inte sant. Däremot kan jag inte förklara varför din lägger ägg om det som du skriver är sant.

Kommentar

• cillan
                • February 2007
                • 562

Jo men det är ju just därför som jag vill ha en extern landdel för att inte minska mer på vattenutrymmet. Å varför skulle jag och många fler med rödörad ljuga om att det poppar ut ägg ibland??

Kommentar

• cillan
                  • February 2007
                  • 562

Ursprungligen postat av Danne_K
                  375 till en fullvuxen rödörad är på gränsen till djurplågeri. i varje fall om det är standard måtten 150*50*50 du bör ha framför allt betydligt bredare runt 1meter brett kan jag tycka är lämpligt (detta får du inte med den snikmodellen av akvaterraium som dom rekomenderar). Om det du skriver om ägg läggning skulle min ha varit död för ca 10-15årsen så det där är inte sant. Däremot kan jag inte förklara varför din lägger ägg om det som du skriver är sant.
                  För att hitta ett sådant akvarium måste man ju specialbeställa det. Är inte det dyrt? Jag kan inte sätta ihop akvarium. Om man då ska få plats med en grävbar landdek inuti akvariumet måste det ju vara jättestort.

Kommentar

• Danne_K
                    • February 2005
                    • 1034

visst det kostar pengar att bygga/köpa stort men det är kanske något man bör räkna med innan man skaffar dessa djur.

Kommentar

• cillan
                      • February 2007
                      • 562

Jo fast nu var det ju så att jag inte var tillsammans med min sambo när han var 12 år och tanken var nog att hon skulle bott kvar hos sambons föräldrar men saker och ting har förändrats sedan dess. Varför jag frågar är ju för att jag vill göra det bästa för henne inte dumpa henne i nåt dike eller avliva henne. Däremot växer inte pengar på träd för alla människor så att springa och köpa ett jättestort akvarium bara så där kanske inte funkar för alla.

Om det skulle visa sig att vi vinner på lott eller nåt........ Vad ska det vara för tjocklek på glaset?
                      Senast redigerad av cillan; 07 May 2008, 11:41.

Kommentar

Arbetssätt...