Märlkräftor, vattengråsuggor, dykarbaggar etc?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svetter
    • June 2005
    • 13

Märlkräftor, vattengråsuggor, dykarbaggar etc?

Jag är intresserad av lägre djur i akvarium, räkor, snäckor finns det ju. Men hur är det med mindre kräftdjur som vattengråsuggor och märlkräftor. Finns det några arter som klarar sig i ett akvarium. Hur är det med inhemska arter klarar de sig i ett 24°C?

Och varför finns det inga insekter i akvaristiken, insektsmångfalden är ju väldigt stor i sötvatten. Finns det utomlands?

Hur skulle det fungera att gå ut och ta några stora dykarbaggar, sländelarver och kanske någon vattenskorpion? De är ju väldigt rovgiriga men det är ju det som gör de intressanta. Klarar de sig i ett akvarium rymningsäkert akvarium?

Skulle vilja ha ett stort växtrikt sötvattensakvarium med musslor, räkor, fiskar, snäckor, insekter, och möjligtvis någon krabba och igel (om det går att hitta någon kompitabel).
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

Denna tråden ska jag följa
    Mvh Viktor

Apistogramma för hela slanten!

Kommentar

• Svetter
      • June 2005
      • 13

Hittade en intressant art, Hyalella azteca.

Där det står:

Nu ska det erkännas att Hyalella inte är något som man lätt odlar decilitervis av, man gör lättast så att man håller en odling och skördar kanske så mycket som en tesked från en lite större odling och tillsätter till akvariet. I ett inrett akvarium kan några hyalellor ofta klara sig, och föröka sig, vilket i sin tur innebär att fiskarna får tag på en liten godbit då och då, man kan öka hyalellornas chans att klara sig genom att ge dem gott om gömställen. Om man inte får en population i akvariet vid första försöket ger man dem mer gömställen och tillsätter flera, tills man har en polulation, sen är det bara att luta sig tillbaks. Hyalellorna äter foderrester, alger, döda växtdelar och säkert delar fiskarnas avföring, kort sagt; de städar i akvariet, fiskarna får lite levande foder då de hittar en hyalella, - naturligt, nyttigt och praktiskt.

Kommentar

• eriahl
        • April 2004
        • 5681

Finns många svenska vatteninsekter man kan hålla i akvarium. Ett STORT problem är dock att dom äter upp varandra till höger och vänster. Även samma arter om olika storlek, nyömsade t.e.x.
        Senast redigerad av eriahl; 29 April 2008, 19:32.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• patriksg
          • May 2007
          • 1705

Har själv och matar samt föder upp Hyalella azteca i lite minde utsträckning. Jag tycker att dom är riktigt lätt att få dom att föröka sig. Tänk bara på att dom äter rom och sånt, så i ett odlingskar kanske man inte ska mata med azteca.

Ser även att dom gräver ner sig så fort dom når botten i ett nytt kar, där har jag dock lite gobis som äter dom rätt så fort =)

Musslor har jag även sett i en butik, troligen köper jag i morgon och ser hur det går...
          Mvh Patrik

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Ursprungligen postat av Svetter
            Finns det några arter som klarar sig i ett akvarium. Hur är det med inhemska arter klarar de sig i ett 24°C?
            Ja, svenska vattengråsuggor och sötvattensmärla klarar sig i ett akvarium, och har inga problem med 24 grader. Märlor är lättodlade, vattengråsuggor har jag aldrig fått att föröka sig.

Och varför finns det inga insekter i akvaristiken, insektsmångfalden är ju väldigt stor i sötvatten.
            Fram till för cirka fem år sedan fanns det inte ens kräftor och räkor i hobbyn, det enda man hittade var röd mangrovekrabba och, mycket sällan, blå jätteräkor (som äter fisk).

Finns det utomlands?
            Vatteninsekter inom hobbyn? Nej. Det finns spridda hobbyister med specialintressen, och som håller t.ex. afrikanska vattenskinnbaggar.

Hur skulle det fungera att gå ut och ta några stora dykarbaggar, sländelarver och kanske någon vattenskorpion? De är ju väldigt rovgiriga men det är ju det som gör de intressanta. Klarar de sig i ett akvarium rymningsäkert akvarium?
            Förutom att de äter upp varandra, ja.

Skulle vilja ha ett stort växtrikt sötvattensakvarium med musslor, räkor, fiskar, snäckor, insekter, och möjligtvis någon krabba och igel (om det går att hitta någon kompitabel).
            Allt går, men förluster pga att de äter varandra torde du få innan du lärt dig vad som går att blanda.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• eriahl
              • April 2004
              • 5681

Men visst kan dom vara vackra
              Bifogade filer

Kommentar

• Svetter
                • June 2005
                • 13

Ok, nu blev jag lite uppmuntrad.

En bebrämad dykare (Dytiscus marginalis) är ju väldigt vacker med sin gröna färg och vita streck.

Dock så kanske den vanligare bred gulbrämad dykare (Dytiscus latissimus) blir snyggare i ett växtrikt akvarium då de kontrasterar med sin svarta färg mot gröna växter.

Funderar på ett mindre/medelstort fiskfritt växtakvarium med märlor, räkor, snäckor, musslor, några dykarbaggar och någon fiskigel som försök. Eller så skippar jag fiskigeln och försöker senare stoppa ner någon fisk som försök. Ett stim av levandefödande fiskar kanske borde gå, en del går nog åt men man måst nog ha ett foderakvarie av dem endå dör dyakrbaggarna så då stoppar man bara i några fler där är åtgången är för stor.

Några dvärgklogrodor kanske också skulle fungera, men märlkräftorna lever nog riktigt farligt då, och dvärgklogrodorna farligt för dykarbaggarna. Men försöker man inte så vet man ju inte heller om det går eller inte.
                Senast redigerad av Svetter; 30 April 2008, 17:59.

Kommentar

• eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

Absolut inte dvärgklogrodor med baggarna. Dom blir garanterat baggemat. Vet inte hur det är där du bor. Sen -92 har jag bara sett 4st D latissimus här. Idag när grabben och jag var ut så hittar vi plötsligt 2st honor.
                  Senast redigerad av eriahl; 30 April 2008, 19:06.

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Ursprungligen postat av eriahl
                    Absolut inte dvärgklogrodor med baggarna. Dom blir baggemat
                    Även åt trollsländelarver & iglar.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

Lite synd att prova om det går eller hur länge det går när man vet att det inte funkar i längden. Vattengråsuggor är bra så får dom mat och suggorna håller lite rent på botten som bonus. Trollsländan på bilden ömsade idag och ser ok ut då oxå men mjuk. En annan ömsade oxå. Plus honorna
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av eriahl; 30 April 2008, 19:15.

Kommentar

• Olivin
                        • July 2006
                        • 573

Det finns en gammal, men rätt bra bok som heter Djuren i sötvattensakvariet av Jörgen Eggers som går att hitta på biblioteket eller i antikvariat och som innehåller förslag på olika djur som går att hålla tillsammans utan allt för stora förluster. Även tips om fångstmetoder, inredning, foder etc.
                        Medlem i VAAF www.vaaf.se

Kommentar

• Azur
                          • March 2003
                          • 12946

Ursprungligen postat av Olivin
                          Djuren i sötvattensakvariet
                          Bra tips.

Några slumpmässiga tips från mina egna akvarier med ryggradslösa djur:
                          * Skinnbaggar (t.ex. Vattenskorpioner och Ryggsimmare) samt skalbaggar av olika slag kan flyga.
                          * Vattenskorpioner, dykarskalbaggar + larver, stora iglar, samt trollsländelarver, äter allt som kommer i deras väg, inklusive småfisk och vattensalamandrar.
                          * Märlkräftor är rätt ovanliga i sötvatten, och bräckvattensarterna överlever inte i längden i sötvatten.
                          * Vattengråsuggor äter multnande växtdelar, t.ex. löv.
                          * Dammsnäckor man plockar ur sjöar är ofta rätt kortlivade i akvarium. Jag vet inte varför, kanske pga de är proppfulla med parasiter?
                          * Båtsnäcka (Theodoxus fluviatilis) är tålig, långlivad och lätthållen bara den har tillgång till alger.
                          * Vattenspindel är bland de intressantaste svenska djuren. Det är en spindel som lever under vatten, och som bygger en dykarklocka som den hämtar ned luft till. Lätthållen och lättstuderad bara man ger den växter att bygga sin klocka i.
                          * Trollsländelarver som vill metamorfosera måste kunna ta sig upp ur vattnet.
                          Senast redigerad av Azur; 30 April 2008, 23:01.

Kommentar

• Svetter
                            • June 2005
                            • 13

Kul att se att det finns ett visset intresse endå.

Anledningen till musslors kortlevande i sötvattensakvariet är vad jag förstått beror på det mesta på svält. Bara för att de ser ut att musslorna äter betyder inte att de äter.

Dykarbaggarna tycker jag är riktigt intressanta, om skötseln fungerar så finnes en tanke om att kontakta någon dykarbaggeexpert genom naturhistoriska riksmuseet angående reproduktionen. Hade varit kul att få igång någon avel (om det är möjligt av dykarbaggar) om någon akvarieförening hade varit intresserad. Mycket beror nog på deras beroende av levande foder.

Där jag bor Tjörn, så finns D latissimus så gott som i varenda stillastående vattendrag. Grävde en mindre naturlig groddamm på kanske 10 kvadratmeter förra året och efter 1-2 veckor så var den full av D latissimus (och diverse insekter och några gräsänder, dock ingabebrämade dykare vad jag kunde se.) Riktigt intressant att följa hur snabbt kolonisationen av en damm sker.

Med tanke på hur artrikedommen av iglar så tror jag att även de är ett värda ett försök. Men de gäller nog att hitta rätt arter, vissa lever ju enbart på lägre sjuk som insektslarver och snäckor, andra på fiskar och vissa som blodigeln på alla ryggradsdjur. Vissa iglar tror jag säkert skulle fungera som perfekta snäckbekämpare i akvarier.

Jo jag vet att de flesta insekter kan flyga, därför ett täckt akvarium är ett måste.
                            Senast redigerad av Svetter; 01 May 2008, 02:24.

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

Ursprungligen postat av Svetter
                              Anledningen till musslors kortlevande i sötvattensakvariet är vad jag förstått beror på det mesta på svält. Bara för att de ser ut att musslorna äter betyder inte att de äter.
                              Bra poäng, musslor hade jag glömt bort. Ja, de äter endast växtplankton, och det har man sällan eller aldrig tillräckligt mycket av i akvarium.

Jag menade dock snäckor ur släktet Radix/Lymnaea, särskilt Stor Dammsnäcka, L. stagnalis. Jag har provat flera gånger, och de lever nån månad, lägger ägg som kläcks men inga ungsnäckor syns till... och sen dör de. Vet som sagt inte vad det beror på. Kanske de kräver visst foder (kiselalger?).

Med tanke på hur artrikedommen av iglar så tror jag att även de är ett värda ett försök. Men de gäller nog att hitta rätt arter, vissa lever ju enbart på lägre sjuk som insektslarver och snäckor, andra på fiskar och vissa som blodigeln på alla ryggradsdjur. Vissa iglar tror jag säkert skulle fungera som perfekta snäckbekämpare i akvarier.
                              Se upp litet med iglar. De verkar vara mer opportunistiska än vad åtminstone jag trodde.

Kommentar

Arbetssätt...