Sniglar ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • penny_lane
    • September 2007
    • 312

    Sniglar ??

    Jag har fått objudna gäster i mitt ena kar

    Antagligen har de kommit med någon växt (trotts mina tappra försök att skölja växterna noga innan plantering). Jag har tagit bilder på en snigel men lyckas inte få bilden tillräckligt liten för att få med här

    I vilket fall så ser den ut som en vanlig snigel med spröt och har ett avlångt skal med en "knorr" på slutet. Och är gul/brun. Själva skalet är lite mindre än 1 cenimeter och snigeln kanske lite drygt 1 cm.

    Jag tycker mig även se en rödaktig snigel? med ett platt skal som ser ut som en kanelbulle (visst är jag duktig på att beskriva ). Denna är kanske ca 5 mm i diameter.

    Är dessa skadedjur som förökar sig som kaniner och äter upp alla växter ?? Eller kan de få bo kvar ?? Har suttit och tittat lääänge men bara lyckats se en snigel av de båda olika sorterna !!!

    Hoppas någon av er vet vad detta är och vad jag skall göra för att eventuellt bli av med dem !!!!
    ________________________________________
    //Jenny
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Skadedjur är de inte, tvärtom. De städar ditt kar från gamla matrester och alger.
    De förökar sig som kaniner eller som guppy om man vill kalla det så
    Om du vill behålla dom ska du göra det men du ska vara beredd på att de kan bli rätt många.
    Ett sätt att hålla nere beståndet är att mata sparsamt, ett annat är att plocka lite då och då.
    Vissa vill absolut inte ha dessa i sina kar medan andra har slutit fred med dom.
    Personligen stör de mig inte så länge de inte tar över.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    Arbetssätt...