Musslor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svetter
    • June 2005
    • 13

    Musslor?

    Vad finns det för musslor som man kan ha i sötvattenakvarier? Jag har hört att det skall vara ganska svårt, då många svälter ihjäl efter några månader. Men foder skall numera finnas i handeln eller? Eller måste man helst hålla sig till saltvatten då kanske?

    Jag gillar varierat liv i mina akvarier. Vanliga stimfiskar står som för den vanliga utsmyckningen, medan räkor, ålliknandefiskar, snäckor kompletterar och hela akvariet blir mer intressant.
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Såg faktiskt musslor i en butik idag!!! Detta var sådana som lever i sötvatten, är lite sugen på att veta mer jag själv.

    Kan tänka mig att det är svårt att ge dom mat, ser ju inte ut att vara några jägare direkt. Fast dom "filtrerar" nog vattnet
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • angrylinkan
      • August 2007
      • 265

      #3
      jag letar också efter musslor som man kan ha i akvariet


      skulle man kunna dyka ner i en insjö och plocka bara eller blir det helt åt skogen
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det kan möjligen gå att mata musslorna genom att ha en infusorieodling, där man suger upp vatten och mat med en pipett och sedan för den ner till musslornas "intag" och blåser in maten där.
        Någon som har provat?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Det är väl lite olika för olika musslor, men svävalger tror jag att de flesta föredrar, såna brukar inte vara så svårt att få fram om man droppar i lite krukväxtnäring i en behållare med akvarievatten som man belyser dygnet runt. Det gröna vattnet kan man hälla ner av direkt i akvariet, om man har för mycket ammonium i akvariet kan man tillfälligtvis få svävalgsodling i hela akvariet

          Det brukar förekomma två olika typer av musslor i butikerna, dels en som ser ut som våra egna dammmusslor, de är väl kankse inte så lämpliga, sen finns vad som brukra kallas olivmussla, det är antagligen Corbicula flumminea, en liten relativt lättskött art.

          I en del svenska vatten kan man hitta vandrarmussla/zebramussla, Dreissena polymorpha, dom är rätt härdiga, några såna har en liten chans att klara sig i stora akvarier bara man matar fiskarna hårt, men det är naturligtvis bättre att ge dom lite svävalger ibland. Man måste kolla dom rätt bra, eftersom det kan vara gott om iglar och annat mindre trevligt där dom lever.

          Kommentar

          • angrylinkan
            • August 2007
            • 265

            #6
            Ursprungligen postat av Erik...
            Det är väl lite olika för olika musslor, men svävalger tror jag att de flesta föredrar, såna brukar inte vara så svårt att få fram om man droppar i lite krukväxtnäring i en behållare med akvarievatten som man belyser dygnet runt. Det gröna vattnet kan man hälla ner av direkt i akvariet, om man har för mycket ammonium i akvariet kan man tillfälligtvis få svävalgsodling i hela akvariet

            Det brukar förekomma två olika typer av musslor i butikerna, dels en som ser ut som våra egna dammmusslor, de är väl kankse inte så lämpliga, sen finns vad som brukra kallas olivmussla, det är antagligen Corbicula flumminea, en liten relativt lättskött art.

            I en del svenska vatten kan man hitta vandrarmussla/zebramussla, Dreissena polymorpha, dom är rätt härdiga, några såna har en liten chans att klara sig i stora akvarier bara man matar fiskarna hårt, men det är naturligtvis bättre att ge dom lite svävalger ibland. Man måste kolla dom rätt bra, eftersom det kan vara gott om iglar och annat mindre trevligt där dom lever.
            man kanske kan lägga dom i ett akvarium helt utan inredning ett tag så man kan hålla koll på dom och kolla så att det inte kommer med några hemskheter?
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #7
              Hur ser man om en mussla är död?
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Öppen och illaluktande.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • patriksg
                  • May 2007
                  • 1705

                  #9
                  Köpte mig en mussla idag, ska se hur det går.. =)
                  Där jag köpte den så fanns en hel del olika arter, rätt kul =) Snart blir det la musselhysteri
                  Mvh Patrik

                  Kommentar

                  • angrylinkan
                    • August 2007
                    • 265

                    #10
                    Ursprungligen postat av patriksg
                    Köpte mig en mussla idag, ska se hur det går.. =)
                    Där jag köpte den så fanns en hel del olika arter, rätt kul =) Snart blir det la musselhysteri
                    vart köpte du dom?
                    vad kostar dom?
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                    Kommentar

                    • patriksg
                      • May 2007
                      • 1705

                      #11
                      Ursprungligen postat av angrylinkan
                      vart köpte du dom?
                      vad kostar dom?
                      Köpte den på nold ciklid. betalade 75:- för den men det fanns billigare. Han hade nog 3 olika arter..
                      Mvh Patrik

                      Kommentar

                      • angrylinkan
                        • August 2007
                        • 265

                        #12
                        Ursprungligen postat av patriksg
                        Köpte den på nold ciklid. betalade 75:- för den men det fanns billigare. Han hade nog 3 olika arter..
                        Det var ändå dyrare än vad jag hade väntat mej
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                        Kommentar

                        Arbetssätt...