Äter malar räkor / räklingar ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

Äter malar räkor / räklingar ?

Hej !

Undrar om malar äter räkor / räklingar ?

Tänker särskilt på just denna mal:

Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

ingen ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• Amaro
      • January 2007
      • 1709

njaaa. Beror på vad det är för mal.

Hade en 20cm gibbiceps tillsammasn med 100tals körsbärsräkor, vuxna ex och yngel. Malen rörde dem inte. Det är nog ganska ovanligt att malar skulle käka dem, se dock för säkerhets skull till att mata malarna tillräckligt, då rör de varken växter eller annat
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

Ursprungligen postat av Amaro
        njaaa. Beror på vad det är för mal.

Hade en 20cm gibbiceps tillsammasn med 100tals körsbärsräkor, vuxna ex och yngel. Malen rörde dem inte. Det är nog ganska ovanligt att malar skulle käka dem, se dock för säkerhets skull till att mata malarna tillräckligt, då rör de varken växter eller annat

det är denna mal vi pratar om.

Kommentar

• alcar
          • April 2005
          • 1398

kan du inte skriva vad det är för mal? alla är ju inte goldmedlemmar, pansarmalar vet jag att dom älskar räklingarna. Men mina 168 or rör dom inte
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

Kommentar

• Jessa
            • September 2003
            • 454

Den heter så här Clown Panaque, Clown pleco, L104, L 162, LDA22

Det står bl a så här:
            Allätare, men en stor del av kosten utgörs av alger och rötter. Äter i akvarium det som erbjuds men en stor del av kosten skall utgöras av grönfoder samt någon/några gånger i veckan lite fryst foder.

Så om man har yngel så kan det nog försvinna ett eller ett annat men de flesta lär nog överleva.

Kommentar

• C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

Jag hade några små ancistrusar med vuxna CR och de jagade räkorna lite. Så tror nog att vissa malar kan ge sig på räkor faktist.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• Eurydike
                • September 2004
                • 931

Fast räkor och i synnerhet räkyngel är ju väldigt, väldigt snabba och en mal har ju varken mun eller kropp anpassad för den typen av jakt på föda direkt.
                Mina malar har aldrig ätit räkor...fast nu har jag inte haft just den sorten iofs.

Kommentar

• drd
                  • March 2004
                  • 5586

Den malen du menar Kensa äter inga räkor, dom är för små och snabba för det.
                  Den äter däremot rötter och en del alger och algtabletter.

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• Guest

Clownplecon skulle kunna äta räkor om de fick chansen men just din kensa L104 tror jag mindre på...de är alldeles för mycket herbivorer för det.

Kommentar

• Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

Ursprungligen postat av drd
                      Den malen du menar Kensa äter inga räkor, dom är för små och snabba för det.
                      Den äter däremot rötter och en del alger och algtabletter.

tack för infon.
                      då kan jag gå vidare med den stora planen att göra om mitt
                      240 liters, från scalarkar till tetrakar med lite malar och räkor.

jotack, vet att de äter rötter.......det plus gurka, algtabletter,
                      zucchini, alla växter, och då menar jag alla, inklusive de växter
                      som alla säger att de inte äter........de enda växter de inte
                      äter är becketts crypto.....

smutsar ner nått så in i h-e i karet........

men ganska kul att se på...

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Ursprungligen postat av Kensa
                        tack för infon.
                        då kan jag gå vidare med den stora planen att göra om mitt
                        240 liters, från scalarkar till tetrakar med lite malar och räkor.
                        .
                        Men tetror lär nog definitivt äta en del räkyngel.

Vilka malar som sannolikt äter räkor kan du se på denna sida (markera Carnivore på Diet) http://www.backtonature.nu/pleco/index.php
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Men tetror lär nog definitivt äta en del räkyngel.

Vilka malar som sannolikt äter räkor kan du se på denna sida (markera Carnivore på Diet) http://www.backtonature.nu/pleco/index.php

jo, det är nog sant att de flesta tetror kan plocka lite räkyngel.

dock misstänker jag att det blir fler som överlever med små tetror
                          som plockar ett och annat yngel, kontra en eventuell mal som
                          konstant "dammsuger" botten...om han/hon gillar yngel.

Kommentar

Arbetssätt...