Räkor och fiskar tillsammans?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mlip
    • March 2008
    • 64

Räkor och fiskar tillsammans?

Hej,

Jag startade för ungefär en månad sedan upp ett 60 liters kar med en bulldogmal och två pansarmalar. Köpte sen för ett par veckor sedan fyra tigerräkor och en okänd, som vi tror är en grön dvärgräka, med rom.

Min fråga är nu - vilka fiskar kan man ha i karet utan att oroa räkorna, om man inte vill ha ett rent räkkar? Vill utöka pansarmalarna till ett mindre stim, men kan jag ha ytterligare någon fisk, och i så fall, vilken sort?

Marlene
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

Tre regler; fisken ska ha tillräckligt liten mun för att inte få in en halvvuxen räka, fisken ska klassas som fredlig, räkorna ska ha gott med gömställen.

Sen kan man välja och vraka, personligen så har jag nyligen upptäckt killis och dom verkar väldigt räksäkra. Och om man är ute efter lite underliga fiskar så har jag hört att trådfensregnsbågsfisk (Iriatherina werneri) fungerar fint. Undvik Endlers , visst jättefina men fan va dom ynglar av sig, till slut blir det inte roligt.

Ett hett tips är att du använder forumets sökfunktion och söker på "räksäkra fiskar" eller dylikt. Ämnet har avhandlats mången gång.

//C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

Kommentar

• BengtO
      • May 2005
      • 216

Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
      Tre regler; fisken ska ha tillräckligt liten mun för att inte få in en halvvuxen räka, fisken ska klassas som fredlig, räkorna ska ha gott med gömställen.

Sen kan man välja och vraka, personligen så har jag nyligen upptäckt killis och dom verkar väldigt räksäkra. Och om man är ute efter lite underliga fiskar så har jag hört att trådfensregnsbågsfisk (Iriatherina werneri) fungerar fint. Undvik Endlers , visst jättefina men fan va dom ynglar av sig, till slut blir det inte roligt.

Ett hett tips är att du använder forumets sökfunktion och söker på "räksäkra fiskar" eller dylikt. Ämnet har avhandlats mången gång.

//C
      Tror inte man kan generalisera och säga att Killis är "räksäkra". Det är ofta väldigt glupska fiskar som äter allt. Hade E.lineatus i dammen i somras, de åt vuxna skräddare. Även mina pyttesmå Austrolebias nigripinnis som är mindre än två cm tar fullvuxna svarta mygglarver.

Kommentar

• EvaPeva
        • May 2007
        • 765

Eftersom du frågar efter räksäkra fiskar så säger jag Endlers MEN som det sagts ovan, dom är akvarievärldens kaniner, om du förstår vad jag menar
        Jag har dom i ett av mina räkkar & jag får ständigt flytta över till större kar för populationen växer i explosionsfart

/Eva

Kommentar

• Eurydike
          • September 2004
          • 931

Iriatherina werneri är mitt heta tips. Funkar super hos mig....förutom att fiskarna kanske blir en aning "undanskuffade" av räkorna som tror de äger stället
          Annars har pygmépansarmalar funkat fin fint (Corydoras pygmaeus och Corydoras hastatus).

Endlers har inte alls funkat med räkor hos mig då de lätt åt halvvuxna räkor. Galaxy funkar sådär.... de äter mindre räkor om de kommer åt ibland men rör inte vuxna räkor. Ett och annat räkyngel klarar sig, men det går inte att ha räkuppfödninge med dem i karet.

Mina erfarenheter bara

Kommentar

• EvaPeva
            • May 2007
            • 765

Tänk att det kan vara så olika med samma art! Jag odlar räkor i ganska stor omfattning & Endlersen som går i mitt ena räkkar verkar inte röra några då det e enorm tillväxt på räkorna & dom blir bara fler & fler. (Precis som Endlersen ;-))

/Eva

Kommentar

• Eurydike
              • September 2004
              • 931

Ursprungligen postat av EvaPeva
              Tänk att det kan vara så olika med samma art! Jag odlar räkor i ganska stor omfattning & Endlersen som går i mitt ena räkkar verkar inte röra några då det e enorm tillväxt på räkorna & dom blir bara fler & fler. (Precis som Endlersen ;-))

/Eva
              Ja, det där verkar vara så väldigt olika. Har hört flera som, liksom jag, har endlers som har räkfrossa. Men också som du som har dem ihop utan problem.

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Väldigt märkligt att endlers skulle äta räkor. Jag har fisk som är mycket större och tuffare än så med mina körsbär och amanos utan märkbara problem.

Trådfenor är nog en utmärkt idé, mycket snäll planktonätande fisk.

Tror dock inte jag skulle hålla åtminstone de större växtlekande killis med räkor. Jag har sett en Fundulopanchax gardneri döda en vuxen neontetra, jag har svårt att tänka mig att de inte skulle döda körsbärsräkor. Fast mindre arter typ Aplocheilichthys normani skulle säkert funka.
                Senast redigerad av Azur; 10 April 2008, 13:23.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

Har ingen aning om killis, bara sett va mina Chromaphyosemion bitaeniatum gör och inte, fast dom är ju bara knappa 5 cm. Man kanske ska hålla sig i den storleken om man vill ha räkor kvar

Danio margaritatus (Galaxyn) är den värsta räkyngelätaren jag stött på för sin ringa storlek dock.

//C
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

Kommentar

Arbetssätt...