Mat till räkyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ibisosiris
    • April 2006
    • 14

    Mat till räkyngel?

    Hej!

    Körsbärsräkorna har kläct ur sig en drös yngel! Frågan är nu vad de behöver för att växa till sig. Någon som vet vad man kan ge dem i näringsväg?? Kanske klarar de sig utan hjälp....?

    //D
    Ingen ro utan bo, vardagslyx är A och O
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Är det ett väl inkört kar? Isåfall klarar dom sig fint.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Jag brukade faktiskt smula lite flingfoder till mina första kullar och försöka att ge fryst Cyklops när det fanns småräklingar också... Man är ju sådär när man är första gångs räk-mormor...
      De plockar ju smårester efter de vuxna så det räcker för dem...

      Var lite försiktig med stora vattenbyten när de är precis nya... Är osäker på om det kan skapa ph svängningar eftersom kh ofta håller under 4... Räklingarna gillar det inte tror jag..
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • ibisosiris
        • April 2006
        • 14

        #4
        Burken har bara hunnit gå tre vecor!!! Men verkar ganska stabilt när man kollar vattenvärdena. Tillväxten av växter och alger :-/ har som satt fart.... Men har matat de större med flingfoder, spenat och lite allt möjligt. Ska kolla frysta cyklops!

        Tack för tipsen :-)

        //D
        Ingen ro utan bo, vardagslyx är A och O

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Småräkorna äter precis det de vuxna räkorna äter. Beror väl förstås på om man har fisk i karet, så de kan komma åt maten utan att själva bli mat.
          Stor variation verkar uppskattas. Artemia, dafnier, cyklops, råa räkor, fisk, spenat, broccoli, squasch, sparris, gurka, förvälld morot...sen finns det ju räkpellets och sådant man kan köpa färdigt. Men jag tycker det förstör vattenkvaliteten. Funkar bättre med färsk mat. Verkar även uppskattas av både fisk, räkor och snäckor.

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Eurydike
            Småräkorna äter precis det de vuxna räkorna äter. Beror väl förstås på om man har fisk i karet, så de kan komma åt maten utan att själva bli mat.
            Stor variation verkar uppskattas. Artemia, dafnier, cyklops, råa räkor, fisk, spenat, broccoli, squasch, sparris, gurka, förvälld morot...sen finns det ju räkpellets och sådant man kan köpa färdigt. Men jag tycker det förstör vattenkvaliteten. Funkar bättre med färsk mat. Verkar även uppskattas av både fisk, räkor och snäckor.
            Jaha.. Tycker du att färdigpellets förstör vattnet???
            Berätta
            hur du bereder/ger färsk mat. Gurka har jag gett och satt på en gaffel så den inte ska flyta upp..
            Rå fisk, smular inte den sönder??? Då skulle man ha ett litet nät att lägga det i?! Har du provat den där frysta blandningen som det pratades om tidigare. Havets läckerheter eller vad den hette... En liten påse som innehåller lite av varje..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Jaha.. Tycker du att färdigpellets förstör vattnet???
              Berätta
              hur du bereder/ger färsk mat. Gurka har jag gett och satt på en gaffel så den inte ska flyta upp..
              Rå fisk, smular inte den sönder??? Då skulle man ha ett litet nät att lägga det i?! Har du provat den där frysta blandningen som det pratades om tidigare. Havets läckerheter eller vad den hette... En liten påse som innehåller lite av varje..
              Det är säkert olika på olika sorters torrfoder. Jag har något som kallas shrimp sticks och tycker det bli för finfördelat så det grumlar vattnet. Man ser att det blir som ett litet moln när räkorna pillar med dem. Har fått alger efter det. Jag tror i alla fall att det är efter det. För det kommer bara när jag matat med de här pelletsen.

              Morot och spenat förväller jag innan. Alltså i princip doppar i kokande vatten. Annars kan man köpa frysta grönsaker, de sjunker också av sig själva. Annars har jag sådana där som lerringar som man kan få med akvarieväxter ibland som jag binder fast squasch eller vad jag nu ska ge med fiskelina. Sen kan man bara dra upp ringen igen med hjälp av linan när squaschen är uppäten.

              Rå fisk smular inte det minsta. Tänker du på kokt? Av lax kan det dock bli lite lätt oljigt på ytan där man släppt ner biten. Men det är så liten bit man ger och jag ger inte det varje dag precis. Så det upplever jag inte som något stort problem.

              Jag gör egen mix ibland och tar i princip lite av varje och kör i mixern. Lägger på en bit plastfolie, plattar till och in i frysen. Sen är det bara att bryta en liten bit vid behov. Det funkar också bra.

              Havets Läckerheter... Du menar inte den man köper i mataffären med lax, hajmal och glasräka? Är det den du menar så använder jag den ofta. Det räcker att ta en glasräka, en laxbit och en hajjmalsbit så har man mat till 5 akvarier under ett par veckor Glasräkorna i den påsen är verkligen poppis.
              Senast redigerad av Eurydike; 02 April 2008, 09:14.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Eurydike
                Man ser att det blir som ett litet moln när räkorna pillar med dem. Har fått alger efter det.

                Annars har jag sådana där som lerringar som man kan få med akvarieväxter ibland som jag binder fast squasch eller vad jag nu ska ge med fiskelina. Sen kan man bara dra upp ringen igen med hjälp av linan när squaschen är uppäten.

                Rå fisk smular inte det minsta. Tänker du på kokt? Av lax kan det dock bli lite lätt oljigt på ytan där man släppt ner biten. Men det är så liten bit man ger och jag ger inte det varje dag precis. Så det upplever jag inte som något stort problem.

                Jag gör egen mix ibland och tar i princip lite av varje och kör i mixern. Lägger på en bit plastfolie, plattar till och in i frysen. Sen är det bara att bryta en liten bit vid behov. Det funkar också bra.

                Havets Läckerheter... Du menar inte den man köper i mataffären med lax, hajmal och glasräka? Är det den du menar så använder jag den ofta. Det räcker att ta en glasräka, en laxbit och en hajjmalsbit så har man mat till 5 akvarier under ett par veckor Glasräkorna i den påsen är verkligen poppis.
                Jättetack för tipsen... Super...

                Ja, jag tänkte på kokt fisk..

                Men de pellets jag har smular inte... Prova att byta sort.. Det är klart att det är lätt om man har fryst mixblandningen men ibland när man är trött så är det ju skönt att bara kunna slänga i lite pellets..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Jättetack för tipsen... Super...

                  Ja, jag tänkte på kokt fisk..

                  Men de pellets jag har smular inte... Prova att byta sort.. Det är klart att det är lätt om man har fryst mixblandningen men ibland när man är trött så är det ju skönt att bara kunna slänga i lite pellets..
                  Nja, smular gör de väl inte direkt, utan det blir med som ett litet rött moln runt dem när räkorna är på dem. Sen får man en grön hinna över hela ytan... är iofs inte så svår att få bort om man bara gör det i tid. Men ändå tråkigt och onödigt.
                  Visst är det smidigt med pellets men mina werneri måste ändå få artemianauplier eller dafnier, de äter inget från botten eller ytan. Så frysen måste ändå besökas

                  Vad har du för sort? Mina är från Tropical.
                  Senast redigerad av Eurydike; 02 April 2008, 12:06.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Jaha.. Tycker du att färdigpellets förstör vattnet???
                    Berätta hur du bereder/ger färsk mat. Gurka har jag gett och satt på en gaffel så den inte ska flyta upp..
                    Rå fisk, smular inte den sönder??? Då skulle man ha ett litet nät att lägga det i?! Har du provat den där frysta blandningen som det pratades om tidigare. Havets läckerheter eller vad den hette... En liten påse som innehåller lite av varje..
                    vill inte vara petig....men det kan vara småfarligt med gafflar i karet om man har fiskar.

                    normalt så trär jag på grönsakerna på skedar, men en gång så tog jag en gaffel

                    gick bra fram tills en mal satt och tuggade på squashen, blev skrämd av en annan firre, vispade iväg och drog av halva sin sida på gaffeln....

                    aldrig mer gafflar......
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      vill inte vara petig....men det kan vara småfarligt med gafflar i karet om man har fiskar.
                      normalt så trär jag på grönsakerna på skedar, men en gång så tog jag en gaffel
                      gick bra fram tills en mal satt och tuggade på squashen, blev skrämd av en annan firre, vispade iväg och drog av halva sin sida på gaffeln....
                      aldrig mer gafflar......
                      Oj då...
                      Men nu har jag inga stora räklingätande monster bland mina VÄRDEFULLA o gulliga crystal..
                      Skulle nog bli lite svårt att spetsa en crystal på en gaffel

                      Nej, jag larvar mig.. Det är ett bra tips för alla som läser också... Det tror man ju inte
                      Senast redigerad av Katharina; 02 April 2008, 12:54.
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      Arbetssätt...