Hona el. hane Tigerräka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chessman
    • November 2006
    • 368

    Hona el. hane Tigerräka

    Hej har några tigerräkor här hemma... hur ser jag vilken som är vad?
    Skickar med en bild på en av dem.
    De är riktigt stora i jämförelse med körsbärsräkorna... så fina tycker jag!
    Tackssam för hjälp
    Bifogade filer
    Hobbyakvarist med 250L akvarium..
    Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L
  • Jessa
    • September 2003
    • 454

    #2
    Den ser ut att ha en fläck i nacken så jag gissar på en hona.

    Kommentar

    • Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

      #3
      Om man ser till kroppsformen så säger jag hona.

      //C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

      Kommentar

      • chessman
        • November 2006
        • 368

        #4
        Ja fast nu missförstod ni mig.. jag menade inte att jag ville veta vad denna var utan hur jag själv ser skillnaden på hona hane på Tigerräkor.
        :-)
        Hobbyakvarist med 250L akvarium..
        Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Honor brukar ha en ljus fläck i nacken, dessutom har de utåtbuktande bakkropp, där de bär äggen sen.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Fast just tigerräkor har mörkbrun rom så om du lyckas se någon äggfläck så är den mörk. Men det är lite svårt att se på dom.
            Sen finns det ett knep till, som är lite svårt att se om inte ljuset kommer rätt. Om du ser de neråtriktade lite kortare spröten framtill, inte de allra längsta som dom viftar med och inte dom små som är rakt upp. Utan de tredje paret, på honor är de rätt korta jämfört med hanarnas som är betydligt mycket längre. Men som sagt, det är bara i rätt ljus man lyckas se det ordentligt. Man måste nästan ha en hane och en hona bredvid varandra för att kunna jämföra längden första gången man spanar.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              Honorna av C. cf. cantonensis har alltid mer täckande "magsköld", dom ser lite kortare och tjockare och mera konvexa ut. Medan hanarna är mer långsträckta och aningen konkava

              Fast äggfläcken är alltid det lättaste, i värsta fall får man använda sig av ficklampa ^^

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • chessman
                • November 2006
                • 368

                #8
                Ursprungligen postat av Sonja
                Fast just tigerräkor har mörkbrun rom så om du lyckas se någon äggfläck så är den mörk. Men det är lite svårt att se på dom.
                Sen finns det ett knep till, som är lite svårt att se om inte ljuset kommer rätt. Om du ser de neråtriktade lite kortare spröten framtill, inte de allra längsta som dom viftar med och inte dom små som är rakt upp. Utan de tredje paret, på honor är de rätt korta jämfört med hanarnas som är betydligt mycket längre. Men som sagt, det är bara i rätt ljus man lyckas se det ordentligt. Man måste nästan ha en hane och en hona bredvid varandra för att kunna jämföra längden första gången man spanar.
                Är det dessa som är oranga?? Mina har typ 1-2mm oranga spröt längst fram som sen blir genomskilniga. Ska genast gå och studera.

                Notis: nu har jag kikat.. de jag har är ca 1cm undra om jag inte har enbart honor... Grrrr! Har sån otrolig tur med denna kombination av hon ahade tycker jag ..
                Senast redigerad av chessman; 01 April 2008, 07:33.
                Hobbyakvarist med 250L akvarium..
                Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Det är alltså inte dom som pekar rätt upp på nosen utan neråt, framåt i en mjuk båge. Men ca en cm på en hona borde stämma. Jag tycker det är supersvårt att se dom utom då jag fotar räkorna med makro och kan titta på dom i stort format i datorn.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #10
                    wow fiin!!

                    btw älskar o äta tigerräkor en delikatess, finns o köpa lite här o där i dyra matbutiker.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...