odla räkor.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

odla räkor.

Hej
    Har en fråga till alla räkkunniga här på forumet.

Hade tänkt att ha ett stort antal räkor i mitt 180L, hade tänkt mig runt 40-50st tillsammans med kakaduor, kolglödtetra, rosentetra, metallpansarmalar och ancistrus.
    Mn problemet är att jag inte har pengar att köpa så många räkor och undrar om det räcker att köpa ca 10 stycken och sedan låta de yngla av sig?
    Hur ska jag då göra för att få dem att leka (heter det para sig med räkor?)
    och få många yngel att överleva? hur stor behöver jag som "lekkar" vad bör jag mata med, hur ska jag inreda? ´Hur många räkor ska jag stara med? ska jag flytta ut yngel?
    Ojj. det blev visst inte en fråga men det är kanske ändå någon som kan svara

Mvh Axel
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

sorry men tror inte de finns en chans att nåra räkyngel överlever i ett kar med tetror och kakaduor. corydoras kan också ta räkrom och små yngel
    Diskus

Kommentar

• axeisi
      • September 2007
      • 804

hade inte tänkt att föda upp dom med fiskarna! de får gå i ett eget kar så flyttar jag över dom när jag har tillräckligt många.! jo jag förstår att det inte överlever med tetror i karet

räcker ett 50L till uppfödning?

Kommentar

• Sonja
        • October 2003
        • 7357

Ja 50 liter räcker väldigt bra. Vilken slags räkor har du tänkt dig? Det räcker bra med ca 10 st att börja med. Då är det rätt säkert att du får med både hanar och honor.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• axeisi
          • September 2007
          • 804

okej. jo jag hade tänkt att starta med körsbärsräkor eftersom jag aldrig har hållit på med räkor innan.
          Hur ska jag inreda då? ska man ha mycket täta växter eller funkar det med filter vadd som det gör hos vissa fiskar? Intedningen behöver INTE vara snygg.
          Och ska man mata dem med något speciellt för att de ska leka eller är vanligt flingfoder tillräckligt? Och hur ska man göra med pump? det ska inte vara bra fart i vattnet eller?

Ojj det blev visst massor med frågor igen :P

Axel

Kommentar

• Katharina
            • December 2006
            • 4045

Ursprungligen postat av axeisi
            okej. jo jag hade tänkt att starta med körsbärsräkor eftersom jag aldrig har hållit på med räkor innan.
            Hur ska jag inreda då? ska man ha mycket täta växter eller funkar det med filter vadd som det gör hos vissa fiskar? Intedningen behöver INTE vara snygg.
            Och ska man mata dem med något speciellt för att de ska leka eller är vanligt flingfoder tillräckligt? Och hur ska man göra med pump? det ska inte vara bra fart i vattnet eller?
            Ojj det blev visst massor med frågor igen :P
            Axel
            Crystal är inte heller svåra och de är större så de går bättre med fisk typ Kakaduor än Körsbär, tycker jag.. Det är några få personer som har haft problem med dem men alla andra får massor med Crystal. Men de ska behöva trärot för matsmältningen har jag fått lära mig.

Kakaduor är inte så dåliga på att käka räklingar heller men några lär du få även i det stora karet men knappt ens att täcka upp de som dör så du lär få räktomt om du inte kör det lilla räkavelskaret...
            De vill helst ha räkpellets som bas men det är svårt med fisken eftersom de grupskar i sig hela pellets och simmar omkring som proppade korkar sen...
            Jag har gett mina räkor som går i fiskkaret algtabletter och maltabletter efter att jag har släckt lyset på kvällen. Räkorna äter även flingfoder och frysmat.

Men Kakaduorna bör ju få ciklidpellets om de ska trivas och tetrorna lär sno några stycken också och simma runt som små tjockisar sen..
            Artemia är väl den bästa frysmaten för de djur du beskriver, tror jag, eftersom Kakaduorna bör få lite matigare mat än cyklops.

Tänk på pumpen, även vuxna räkor är fenomenala på att åka in överallt, de är ganska smala och är det ett kraftigt insug så... Räkor älskar innerfilter med fri filterpatron, då sitter de på filtret och plockar...
            Senast redigerad av Katharina; 26 March 2008, 10:47.
            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• axeisi
              • September 2007
              • 804

Okej.. Men Jag har ju inga planer att få räkyngel i det karet med fiskar. det gör förståss ingot om det blir det men har somsagt inga planer på det.

Hur ska jag inreda lekkaret då?

Kommentar

• Katharina
                • December 2006
                • 4045

Okej.. Men Jag har ju inga planer att få räkyngel i det karet med fiskar. det gör förståss ingot om det blir det men har somsagt inga planer på det.
                Hur ska jag inreda lekkaret då?
                Räkvänlig pump, det finns en tråd om det.

Inte för grov sand, gärna som blir kontrast emot räkorna. Jag gillar mitt nya granitgråa grus. Ca 0,5, platta grus med runda kanter. Räkorna färgar ut mer emot mörk bakgrund.

Mina räkor gillar flytväxter som skuggar lite... Nu har jag sådana som slingrar sig efter ytan tvärs över hela karet i 60 L..
                I 8-kantiga räkkaret har jag en stor flytväxt och sedan mossbollar.. De gillar alla former av mossor och mossorna trivs med räkor eftersom de håller mossan ren.

Crystal vill ha trärot för matsmältningen som sagt och de sitter nästan oavbrutet på dem, speciellt honorna har jag märkt. De med rom sitter i skuggan under roten oftast...

Ställ nyköpta växter i blöt i hink i flera dagar med flera vattenbyten och ta bort all vadd. De kan innehålla besprutningsmedel som dödar räkor. Azur säger att det tar några dagar att få bort det verksamma, skadliga ämnet.

Tänk på att räkor är känsligare än fiskar så kör igång karet ett par veckor innan du sätter i räkor och inte alla räkor på en gång. Köp på 2 olika ställen så du får färskt blod. Stoppa i typ 5 och vänta en vecka innan du köper 5 till, så du ser att de första mår bra.

Phu... Kom jag ihåg allt?!

Jo, doppvärmare på 25 grader, kolla med flera termometrar att det stämmer.
                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• axeisi
                  • September 2007
                  • 804

ojj tack så mycket får bli mycket javamossa då och lite gaffelmossa på ytan några rötter och någon sten ska börja inreda snart ska bara fåtag i en pump till karet luft driven pump är bra eller?

Kommentar

• Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

ojj tack så mycket får bli mycket javamossa då och lite gaffelmossa på ytan några rötter och någon sten ska börja inreda snart ska bara fåtag i en pump till karet luft driven pump är bra eller?
                    Ja, men det väsnas mycket.. Jag köpte en Eheim 500 till mitt 60 L på tyska Ebay... Men billigt innerfilter fungerar ju också.. Man får göra rent det lite oftare och det är jobbigt med småttingarna för de åker ju med filtret så man får stå och plocka ut dem ur hinken sedan.. Man göra alltså aldrig rent en räkpump under rinnande vatten!!!! Det finns trådar om räksäkra pumpar på räkforumet..
                    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

Ursprungligen postat av Katharina
                      Crystal vill ha trärot för matsmältningen som sagt och de sitter nästan oavbrutet på dem, speciellt honorna har jag märkt. De med rom sitter i skuggan under roten oftast...
                      Gäller inte det alla räksorter? Hos mig är i alla fall alla väldigt förtjusta i att äta på rötter och kokosnötsgrottor. Även om det inte är något måste så är det i alla fall populärt

Kommentar

Arbetssätt...