En bra algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    En bra algätare?

    Jag har 3 kar här hemma, alla bebos av räkor och snäckor (inga fiskar alls). 2 av karen har jag inga alger i alls, men ett av karen får sol på sig varje dag och jag bara antar att den enorma algtillväxten i det karet beror på det eftersom jag sköter alla kar på samma sätt.

    I detta kar bor det räkor samt 2 ampullarior. Det finns alger i stort sett överallt; på rutorna, på växterna, på bottnen och nu har det till och med kommit alger som lägger sig som ett täcke på ytan.

    Känns som om enda lösningen på mitt problem är en riktigt bra algätare, men karet är litet så en algätande fisk skulle helt enkelt inte må bra där i.

    Har hört att zebrasnäckor är bra algätare, men att de inte käkar något annat än alger och lägger dessutom en massa vita ägg.

    Finns det inget alternativ så köper jag en sån, hellre en massa ägg en massa alger. Men, kan någon tipsa mig om något annat i snäck-väg som käkar redigt med alger?
    Räkbiten


  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Jag vet inte om det skulle hjälpa men amanoräkor är kända för att vara väldigt bra på att äta alger. Men jag har aldrig själv haft amano så jag vet inte exakt hur effektiva dom är.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • FredrikH
      • February 2007
      • 724

      #3
      Om än Amanos skulle vara bra på alger.. kan jag inte tänka mig att de kan utplåna alla alger... de måste ju ha plats i lilla maggen också. Speciellt inte om du inte tar bort orsaken till algtillväxten.

      Det enda i snäckväg som jag vet kan äta lite alger är Posthorn.. men fortfarande, du måste bli av med orsaken till algerna.
      200l SA
      Pågång: Biotopakvarium Östasien!

      - Vem är den där lol alla snackar om?

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Släng ner en ancistrus 4-5 cm så försvinner snart en stor det skulle jag tro
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Ursprungligen postat av FredrikH
          Om än Amanos skulle vara bra på alger.. kan jag inte tänka mig att de kan utplåna alla alger... de måste ju ha plats i lilla maggen också. Speciellt inte om du inte tar bort orsaken till algtillväxten.

          Det enda i snäckväg som jag vet kan äta lite alger är Posthorn.. men fortfarande, du måste bli av med orsaken till algerna.
          Orsaken till algerna är solen... lite svårt att släcka den kanske En lösning skulle ju kunna vara att flytta på akvariet, men jag har ingen annan plats för det. Och då är en bra algätare den bästa lösningen.
          Räkbiten


          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Släng ner en ancistrus 4-5 cm så försvinner snart en stor det skulle jag tro
            Och när den växer ut karet, vad gör jag med den då? Säljer den och köper en ny som är liten?

            Känns tyvärr inte som en hållbar lösning.
            Räkbiten


            Kommentar

            • Killer 21
              • May 2007
              • 60

              #7
              Jag kan rekomendera Amano dom är fenomenala på att käka alger.

              Jag har ett 250 liters som jag har plaserat så det står i solen bara så jag skall få alger i det ock där i har ja amano räkor som jag skälv fött upp ock där i får ja köra med extra gödning bara för att få fram extra mycket alger.

              Jag har även fått dom ock äta tråd alger.

              Men tänk på att dom blir ganska stora när dom blir vuxna 5-6 cm ock ja har en hona som har blivigt 7.5 cm.

              Dom var lite sega i början men sedan efter ca 3-4 veckor så var dom som gräs klippare i akvariet.
              Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                Men lägger en ensam zebrasnäcka ägg? Jag hade två zebrasnäckor innan som aldrig la ett enda ägg. Så man kan väl få tur..
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

                  #9
                  jag tror faktiskt att det får bli en zebrasnäcka... amano tror jag inte skulle göra stor skillnad i karet och som jag också skrev så är karet för litet för att en fisk skall trivas där... Men tack för alla råd!
                  Räkbiten


                  Kommentar

                  Arbetssätt...