Turbofilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas_
    • January 2008
    • 38

    Turbofilter?

    Hej!

    Nu är jag ute efter ett riktigt räksäkert filter till min 100l räkkar.

    Det lutar åt ett aquael turbofilter, men vilket är bäst till mitt akvarium?
    Jag vill ju inte ha storm, men heller inte att vattnet ska stå helt stilla.

    Sedan undrar jag om någon har koll på hur stora respektive filter är, komplett med behållare och skumpatronen.
    Jag vill ju hellst kunna använda behållaren också så jag får ett biologiskt filter med aktivt kol.

    Mkt tacksam för svar!

    /Niclas
  • Big_Sal
    • March 2008
    • 470

    #2
    turbofiltr

    Hej kolla in aquaels hemsida www.aquael.pl
    finns även en engelsk avdelning... str ganska bra spec osv...
    //Salle

    Kommentar

    • Niclas_
      • January 2008
      • 38

      #3
      Jo jag såg den sidan=)

      350 är för 30-150 l
      650 är för 120-150 l

      Det låter ju som att 350 är ett självklart val, men jag tänkte höra om andras erfarenheter. Då svampen är ganska finporig så tänkte jag att man kanske måste ha den lite kraftigare för att dra runt vattnet.
      Men den kanske bara är stor och kastar runt mina räkor, som dessutom gillar att sitta på min rot som sträcker sig en bit mot pumpen.

      Räcker 350 varianten till mitt akvarium?, och är det någon som har måtten på den?

      Hur ofta måste man rengöra svampen? Är det reglerbart flöde på den?

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Jag har turbo 350 i mitt 54 liters. Det bebos av några snäckor och en mindre skala räkor. Svampen är riktigt finporig och den slaggar igen riktigt fort! Själv har jag köpt en sprinkler till min så jag får ändå runt vattnet ganska bra, men när det var som värst fick jag skölja ur svampen en gång i veckan, då hade jag dock fiskar i karet också.

        När svampen inte är helt igenkloggad är det rejält tryck i filret, dels därför jag köpte till en sprinkler så att det inte skulle "blåsa" så hårt i karet ^^

        Jag tror jag läser att det skall vara reglerbart flöde på den om man vrider själva huvudet, men personligen har jag inte märkt någon annan skillnad än att huvudet lossnar om man vrider på det ^^
        Räkbiten


        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Ursprungligen postat av Niclas_
          Jo jag såg den sidan=)

          350 är för 30-150 l
          650 är för 120-150 l

          Det låter ju som att 350 är ett självklart val, men jag tänkte höra om andras erfarenheter. Då svampen är ganska finporig så tänkte jag att man kanske måste ha den lite kraftigare för att dra runt vattnet.
          Men den kanske bara är stor och kastar runt mina räkor, som dessutom gillar att sitta på min rot som sträcker sig en bit mot pumpen.

          Räcker 350 varianten till mitt akvarium?, och är det någon som har måtten på den?

          Hur ofta måste man rengöra svampen? Är det reglerbart flöde på den?
          Jag har det filtret, i 4 av mina räkkar. 350 till 54 literskar. Där är det precis lagom tycker jag. I ett av karen kleggar den finporiga svampen igen fort, men där har jag en gigantisk rot som "fäller" en hel del. Annars funkar det ypperligt och inga räkbebisar kan ta sig in där de inte ska vara.

          Så jag skulle gissa att 650 kunde bli lagom till ditt kar. Det borde bli för dåligt flöde med 350an... den är 27cm hög för övrigt... Jag har för mig att 650 var lika hög, bara bredare...

          Kommentar

          • Niclas_
            • January 2008
            • 38

            #6
            Tackar för svaren!

            Idag fick en av mina körsbärsräkor rom, så det är dags att bestämma sig snart, vilken jag ska ha.
            Någon mer med erfarenhet får också gärna skriva.
            Är det ett turbofilter jag ska ha, eller har jag missat något bra räksäkert filter?

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Turbofiltret är riktigt räksäkert... så länge man använder den svamp som följer med
              Räkbiten


              Kommentar

              Arbetssätt...