Räk-fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #16
    Hej igen!
    har nu läst på lite om Amanoräkor och det jag har läst får mig att starkt tvivla på att det är just den arten jag har köpt.

    Om inte Stefan på Godhems Zoo har dragit den värsta rövaren, vilket jag starkt tvivlar på - så förökar sig dehär räkorna ganska rejält i akvariet i butiken.

    och det är ett helt vanligt butiksakvarium. Bottenfilter, lite grus, lite växter och några biobollar.
    En samling palettciklider, lite svarta neontetror och ett par fembandsbarber.

    Han har värkligen ingen anledning att ljuga om det, skulle han vilja sälja fler räkor så hade han ju sagt att ja behövde köpa många och inte att de räcker med en eller två.

    Ja säger inte att något är omöjligt, men de verkar osannolikt.
    Ska försöka ta ett par bilder på räkfanskapet så får vi se om någon kan ha en teori om vad det kan vara för räka om inte Amano...

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Jag kan med säkerhet säga att det där inte är vare sig Körsbär eller Crystal för jag har haft båda.
      Om Stefan har sagt det så har han dragit en rövare, har han sagt att du ska få karet fullt med räklingar fast räkorna går med fisk så har han också dragit en rövare eftersom nästan all fisk käkar räklingar, har Stefan sagt att det har tagit ett par veckor för räklingarna att växa till sig så har han dragit en rövare, speciellt tillsammans med Paletter...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Öronräv
        • March 2007
        • 754

        #18
        Ursprungligen postat av Grodlund
        Ja säger inte att något är omöjligt, men de verkar osannolikt.
        Ska försöka ta ett par bilder på räkfanskapet så får vi se om någon kan ha en teori om vad det kan vara för räka om inte Amano...
        Din räka är med all säkerhet en amano, det går inte att missta.
        Antingen har du blivit lurad eller så har han som sålde den blandat ihop sina räkor.
        Du kommer iallafall inte få en massa räklingar av den där på egen hand, utan pysslande med bräckt vatten och bängel.
        I sällsynta fall kan någon enstaka räkling överleva sötvatten, men det är inget man bör hoppas på
        There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

        http://oeronraev.bilddagboken.se/

        Kommentar

        • fengwall
          • August 2007
          • 67

          #19
          Har du titta på artbeskrivningen här på zoopet, de har en toppenbild du kan titta på? Ser ju helt klart ut som en amano.....

          Kommentar

          • Grodlund
            • January 2008
            • 560

            #20
            Kom just från Godhems Zoo.
            Jag sa till stefan vad ni har sagt.
            Han fösäkrade om att räkorna i deras kar i affären förökade sig utan någon speciell behandling och de samma gällde deras grossist.
            Jag vet inte vad ja ska tro.
            Jag tror på er och på artbeskrivningen - men säger stefan att räkorna i affären förökar sig så har jag ingen anledning att misstro honom heller.

            Hur som hellst - det är för tillfället inte så viktigt - jag planerar inte att föda upp räkor endå.

            Jag köpte tre räkor till i alla fall.
            En av dom verkar ha fått fnatt, den simmar bara runt runt runt i mitt 200 liters hela tiden. Alla andra satte sig på ett blad eller en rot men en av dom leker bara karusell so msagt.
            Har nog hållt på i ca en halvtimme nu... har han skadat sig på något sätt eller brukar de göra så när de kommer till nya miljöer?

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #21
              De brukar göra så när någon hona har rom.. Vi kallar det att de stimmar.. Alla killar simmar omkring... Iaf när det gäller mina Crystal..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • smokin
                • January 2007
                • 198

                #22
                du får ju helt enkelt vänta o se hur de förökar sig eller inte..jag är då säker på att de inte gör det i sötvatten..och har du bara en så kommer den absolut inte ens ha befruktad rom..men som sagt du får vänta o se om affären eller de på forumet här har rätt svårare är det inte eller hur.
                Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #23
                  De e sant.
                  Men jag har fyra räkor nu

                  Kommentar

                  Arbetssätt...