Yngelakvarium med räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dahla
    • January 2004
    • 218

    Yngelakvarium med räkor?

    Jag hade tänkt starta upp ett yngelakvarium med massor av växter. Lite tråkigt dock att ha det tomt ibland. Tänkte därför höra om det går att ha räkor (som jag är helt okunnig om) i det akvariet? Eller är räkorna farliga för ynglen på något sätt? Det är främst mindre fiskar som små tetror som kan komma att vara där. Då tänker jag på föräldrarna, fram tills de lagt sin rom.
    Något speciellt jag bör tänka på för att det ska fungera?
    /Dahla
    Kungsbacka
  • Paatsu
    • December 2006
    • 294

    #2
    Köp inga räkor med stora vassa klor så ska nog fiskarna klara sig bra med räkor. Det brukar annars vara tvärtom att fiskar mumsar i sig lite räkor.
    Redbee.se » // Johnny

    Kommentar

    • FredrikH
      • February 2007
      • 724

      #3
      Snäckor är superba för yngelkar. Speciellt posthorn.

      EDIT: kanske gick lite offtopic där, men rekommenderar posthorn som komplement till räkorna! De (snäckorna) käkar t ex upp döda ägg, men rör inte friska.
      200l SA
      Pågång: Biotopakvarium Östasien!

      - Vem är den där lol alla snackar om?

      Kommentar

      • Dahla
        • January 2004
        • 218

        #4
        Ok! Det var ju bra att veta!
        Vad för räkor saknar vassa och stora klor? Några tips? Hade ju varit roligt med en sort som inte behöver salt för att föröka sig också... Vet ännu inte om akvariet ska stå i garaget eller framme så det syns. Får fundera lite på det där...
        /Dahla
        Kungsbacka

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Räkor utan stora klor som förökar sig i sötvatten är t ex körsbärsräkor, Crystal red, Black crystal, White pearl och tiger.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Dahla
            • January 2004
            • 218

            #6
            Tack för svaret Sonja!
            /Dahla
            Kungsbacka

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Ursprungligen postat av Dahla
              Det är främst mindre fiskar som små tetror som kan komma att vara där. Då tänker jag på föräldrarna, fram tills de lagt sin rom.
              Tänker du alltså att tetrorna ska leka i karet med räkor? Jag tänker mig att räkorna äter upp rommen i så fall. Jag vet inte säkert att det är så utan gissar bara, men jag tycker det verkar troligt.
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...